Banbil för nybörjare

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

Banbil för nybörjare

#1 Post by Anders Z »

Hej,
Någon som har ngn synpunkt eller info om denna?

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58904

Rätt pris?
Kan det vara ett lämpligt och tryggt köp för trackdays/banträffar och ev. race längre fram?
Är det sannolikt att det kommer att krävas mycket mek o fix?

Tacksam för all input.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Spontant skulle jag inte kalla det för nybörjarbil. Det där är en riktigt pontent räser.

Men jag har inte kört bilen i fråga och den kan ju vara snäll som ett lamm att köra även om den är potent och då kan den ju passa för en nybörjare ändå om bara nybörjaren har vett att inte köra över sin egen förmåga. :)

Fråga Fredrik Å vad han tycker om den, han har ju ägt den. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#3 Post by Highway »

Det är ju en kanonbil där du har en bil att växa i och fördelen är att den är färdigmodifierad och du slipper lägga en förmögenhet på att modifiera bilen själv.

Köp säger jag :P
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#4 Post by FredrikÅ »

Jag kan svara i öppet forum, det finns väl inga större hemligheter. :wink:

Bilen är nog den bästa 944/968 som jag har kört på bana.

Har kört och ägt flera andra bilar med liknande chassi, men cabben står i
en klass för sig. Jag tror att det är den låga tyngdpunkten som gör den
så speciell.

Skicket på bilen är bra.

Naturligtvis så finns det spår från flera år på banorna, men den har aldrig
varit hårt smälld.

Nuvarande ägare har underhållit bilen bra och har väl dessutom bytt en del dyra
slitagegrejor, typ koppling.

Köp bilen!
Fredrik Åberg

Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

#5 Post by Anders Z »

Tittade på bilen häromdagen, den ser ju lite sliten o skamfilad ut, men det är väl så de ser ut så som den använts. Ska köra en sväng med den imorgon så får vi se sen.

Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

#6 Post by Anders Z »

Körde en tur med 944 caben igår. Det höll på att sluta illa.
Ägararen tyckte det kändes ovant att sitta bredvid, jag sa att jag är ju inte 22 längre så du kan nog vara lugn, jag har gott omdöme....
Bilen var väldigt kul att köra, lätt att få ett leende på läpparna. Dessutom lättkörd i vardagstrafik.
På en smal och mycket krokig väg strax norr om stan kommer jag ifatt en liten Kia inkl hattförsedd förare, fart 30-40 km/tim. Ligger efter en stund tills det blir utrymme att passera. Strax därefter blir det bra sikt genom några kurvor och jag laddar på på tvåan i en svag vänster över ett litet krön. Plötsligt o helt utan förvarning släpper bakvagnen, kraftig sladd, jag rattar emot och tänker samtidigt "j-a idiot o klantskalle, det här blir dyrt" :shock: :#stupid: när jag ser diket och tallskogen genom vindrutan. Jag ser i ögonvrån hur ägaren i stolen bredvid krampaktigt håller i sig. Jag håller oss dock kvar på asfalten utefter vänsterkanten men det kommer en rejäl retur som vänder om bilen 180 grader och vi står plötsligt stilla utefter den andra asfaltskanten mot färdriktningen. Framför oss dyker hattgubben i Kian upp och ser minst sagt förvånad ut. Efter en liten andhämtningspaus så rullar jag över på rätt sida och förbi Kian hemåt igen. Jag vågar inte titta på hattgubben, jag skäms.:oops:
Jag hade änglavakt och ryser vid tanken på vad som kunde ha hänt, inte bara med bilen. Slutet gott, allting gott, och jag fick mig en läxa. Att ladda på med kalla R-däck i kombination med kurva och krön passar inte ihop. Ägaren verkade trots allt samlad och vi kunde skoja lite runt intermezzot när det nu slutade lyckligt.
Frågan är nu, är detta en bil för mig :?: Jag har ingen vana vid banpreppade bilar med R-däck, men jag kan ju få. Snurrar nybörjare ofta även på banan innan man är varm i kläderna? Bilen är i och för sig lättkörd på många olika sätt, men jag blir ju lite fundersam.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Tur att det gick bra! :shock:

Snurrar och avåkning hör till vid bankörning. Köp en bil du har råd att sätta i räcket är mitt råd när det gäller ekonomin. Givetvis hoppas vi alla att man slipper uppleva en krasch (på banan såväl som på vägen) men att köra bana innebär risker och speciellt om man försöker pressa gränserna (och det gör man ju) så ska man ha i åtanke att det KAN gå illa.

Jag har varit av banan flera gånger men än så länge haft tur (eller siktat bra?) och sluppit åka in i något och bara kunnat köra upp igen. Krashar jag min bil så är det ingen ekonomisk katastrof för mig, visst skulle det vara tråkigt men inget som skulle påverka min vardag egentligen (förutsatt att jag själv undkommer utan större skador förståss!).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

#8 Post by Anders Z »

patand wrote:Tur att det gick bra! :shock:

Snurrar och avåkning hör till vid bankörning. Köp en bil du har råd att sätta i räcket är mitt råd när det gäller ekonomin. Givetvis hoppas vi alla att man slipper uppleva en krasch (på banan såväl som på vägen) men att köra bana innebär risker och speciellt om man försöker pressa gränserna (och det gör man ju) så ska man ha i åtanke att det KAN gå illa.

Jag har varit av banan flera gånger men än så länge haft tur (eller siktat bra?) och sluppit åka in i något och bara kunnat köra upp igen. Krashar jag min bil så är det ingen ekonomisk katastrof för mig, visst skulle det vara tråkigt men inget som skulle påverka min vardag egentligen (förutsatt att jag själv undkommer utan större skador förståss!).
Tur var rätta ordet!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by gurra »

Skönt att det gick bra. Det är uppenbart att du saknar erfarenhet av, eller respekt för, kalla r-däck på gatan. Har man inte upplevt det tidigare är det kanske svårt att veta, men köper du bilen bör du vara oerhört ödmjuk inför faktumet att en bananpassad bil och bankörning inte är som att köra en vanlig bil på vanlig väg.
Om du inte har erfarenhet av bankörning i allmänhet bör du definitvt skippa r-däck ett tag framöver. Vanligvis gäller att ju hårdare chassi och bättre grepp, ju snabbare och giftigare blir det på gränsen. Du skulle förmodligen utvecklas fortarare och dessutom säkrare med en mer originalbetonad bil med enkla gatdäck på.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

#10 Post by Anders Z »

Gurra, om det blir denna bilen så tänker jag börja med slalom o banträffar för att lära känna bilen, kanske gå en förarkurs osv, många säger att det är helt rätt att utvecklas med en bil med "rätt" banpreppning. Du håller alltså inte med?

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#11 Post by Spånet »

Kanske en sådanhär skulle passa, lite mindre effekt och mycket lägre vikt(mindre snurr risk :wink: ) , men i övrigt samma klass som cabben.

forum/viewtopic.php?t=17557

MVH Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by gurra »

Jag brukar inte vara anhängare av att man ska starta med långsam bil, men man bör se till att den är snäll och säkert uppsatt så att man känner förtroende och vågar testa gränserna utan att få ett giftigt släpp som man har svårt att räta upp.
Då är det skönt om bilen är tryggt understyrd och har däck som släpper rätt tidigt, då kan man lättare lära sig greppgränsen och få förtroende för bilen.
Likaså med en mjukare bil så kan det vara ett tydligare gränsland mellan grepp och släpp. Jag kan tänka mig att den bilen klarar 1,3G i sidogrepp och det tar en stund att jobba sig upp till det förtroendet och vanan att pressa så hårt i högre farter.

Nu ska jag inte spekulera i just ditt specifika kast, men jag vet själv hur lång tid det tagit att hantera plötsliga kast hyfsat okej. Ett vanligt misstag är tex att man instinktivt släpper gasen tvärt vilket i stort sett alltid är ett recept för katastrof.

Tycker absolut du ska köpa bilen om du är sugen, men jag tror det är roligast om du kör med gatdäck de första banträffarna. :#944burn:

Mvh Gustaf
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

#13 Post by Anders Z »

Spånet wrote:Kanske en sådanhär skulle passa, lite mindre effekt och mycket lägre vikt(mindre snurr risk :wink: ) , men i övrigt samma klass som cabben.

forum/viewtopic.php?t=17557

MVH Lasse
Ser bilen ut som på vinterbilderna, med gråblåa bakskärmar, eller som i biltråden?
Vad är det för fälgar o däck?

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by Spånet »

Anders Z wrote:
Spånet wrote:Kanske en sådanhär skulle passa, lite mindre effekt och mycket lägre vikt(mindre snurr risk :wink: ) , men i övrigt samma klass som cabben.

forum/viewtopic.php?t=17557

MVH Lasse
Ser bilen ut som på vinterbilderna, med gråblåa bakskärmar, eller som i biltråden?
Vad är det för fälgar o däck?
Den ser ut som på bilderna i säljes annonsen, allt svart och orande är glasfiber och det gråblåa är plåt.

Vikt efter race med förare 1100 kg.

Fäljar som medföljer är dom på bilden samt en uppsättning till likadana men lite smalare till regndäcken.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

#15 Post by Anders Z »

Spånet wrote:
Anders Z wrote: Ser bilen ut som på vinterbilderna, med gråblåa bakskärmar, eller som i biltråden?
Vad är det för fälgar o däck?
Den ser ut som på bilderna i säljes annonsen, allt svart och orande är glasfiber och det gråblåa är plåt.

Vikt efter race med förare 1100 kg.

Fäljar som medföljer är dom på bilden samt en uppsättning till likadana men lite smalare till regndäcken.

//Lasse
O den är gatreggad o besiktigad, d v s kan köras på gata direkt?
Mvh
Anders

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users