Hur upplevs 944 S? Alt. S2(928)
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Hur upplevs 944 S? Alt. S2(928)
Jag håller som sagt på att jaga runt efter en ny porsche och funderar på en 944 S, men dock ej bestämt mig.
Men jag har fått uppfattningen att S kan kännas lite slö?..att man måste komma upp en bra bit i varv för att det ska börja hända nått?
Det hade vart väldigt intressant att höra någon som både kört en 924 S och 944 S och veta skillnaden mellan dessa två! Man vill ju gärna byta upp sig en snäpp och inte tvärtom
(Vill minnas en tidigare tråd om 944 S, länka gärna om ni hittar)
Men jag har fått uppfattningen att S kan kännas lite slö?..att man måste komma upp en bra bit i varv för att det ska börja hända nått?
Det hade vart väldigt intressant att höra någon som både kört en 924 S och 944 S och veta skillnaden mellan dessa två! Man vill ju gärna byta upp sig en snäpp och inte tvärtom
(Vill minnas en tidigare tråd om 944 S, länka gärna om ni hittar)
Last edited by M-Nilsson on 2009-07-28 08:50:57, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
944S har så vitt jag föstått fått oförtjänt dåligt rykte om att vara slö på låga varv. Det jag hört är istället att den har samma "drag" på låga varv som 8v motorn men mer spets på högre varv. Vilket också i mina öron låter logiskt.
Har tyvärr dock varken kört 924S eller 944S så jag kan bara ge dig hörsägen och inga egna iaktagelser.
Har tyvärr dock varken kört 924S eller 944S så jag kan bara ge dig hörsägen och inga egna iaktagelser.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Tjonken
- S2-Poster
- Posts: 294
- Joined: 2009-05-14 15:31:19
- Telefon: 0733821214
- Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
- Årsmodell: 1987
- Location: Linköping
- Contact:
Och jag har bara kört 944S, så jag har inget att jämföra med. Men jag tycker absolut inte att den är slö på låga varv. Det är i min mening en mycket trevlig maskin
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
-
- S2-Poster
- Posts: 205
- Joined: 2008-09-20 19:15:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra Roslagen
- Contact:
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Om du förväntar dig ett märkbart bätte fart jämfört med 924S så lär du bli besviken. Tyngre bil och ganska spetsig motor. Dom sista hk sitter ganska långt inne. Har haft både 924S och 944S men det var några år sen. Var nöjd med 944:an men nåt riktigt effektmonster var den inte.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Oki! Ja om man vill känna en större skillnad kanske man skulle satsa på en S2:a i stället...eller vågar man ens tänka tanken på en 928 Hehe jag har inte bestämt mig ännu, men något mer "drag" vill man ju gärna haFSN wrote:Om du förväntar dig ett märkbart bätte fart jämfört med 924S så lär du bli besviken. Tyngre bil och ganska spetsig motor. Dom sista hk sitter ganska långt inne. Har haft både 924S och 944S men det var några år sen. Var nöjd med 944:an men nåt riktigt effektmonster var den inte.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1970
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Håller på att ändar chipet i min 944 S för att få lite mera effekt tidigare.
Kommer att mäta skillnaden med Gtech PRO Performence meter.
Återkommer med kurvor.
Skillnaden mellan min vanliga 8v som var chipad till en 16V är märkbar.
Kommer att mäta skillnaden med Gtech PRO Performence meter.
Återkommer med kurvor.
Skillnaden mellan min vanliga 8v som var chipad till en 16V är märkbar.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1970
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Plana toppen?Spånet wrote:Har tidigare pratat om s modellen med min "motorgubbe" och han påstod att det bara var att höja kompet lite så löser man problemet.
Rätt eller fel, vad vet jag.
//Lasse
Hur mycket?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Har tyvärr inte en aning.Mats Jacobsson wrote:Plana toppen?Spånet wrote:Har tidigare pratat om s modellen med min "motorgubbe" och han påstod att det bara var att höja kompet lite så löser man problemet.
Rätt eller fel, vad vet jag.
//Lasse
Hur mycket?
Han trimmar många rally saabar som tydligen lider av samma åkomma.
Kan kolla med honom vid tillfälle.
MVH Lasse
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Och vad är det som gör 928 så mycket dyrare att äga en 944? Dyrare i försäkring, service? Nån påstod att 928 var soppasnål för att ha en V8..men den lär ju vara dukigt mer törstigare än 944?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- TobbeG
- S-Poster
- Posts: 200
- Joined: 2007-08-14 17:01:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Lite sent in i diskussionen kanske...
Gick från en 944 -84 till en 928 av samma åsrmodell, även den manuell.
De är som tidigare nämnt ganska olika bilar, 944:an var kändes mer som en gocart. Den var iofs omindexerad bak, något hårdare än original i fjädringen fram, och hade rätt friska Bilsteindämpare. Den hade heller inget servo. Körglädjen var otrolig, tyvärr kvaddade jag den bilen.
928:an är sofistikerad, men ändå råare ,tyngre och har mer ljudisolering. Det finns mindre utbud i Sverige på piratdelar och priserna är högre. Det märks på något sätt ändå att det är en 25 år gammal "superbil". V8:an är underbar 310 Hk och 400 Nm vid 4100rpm, det känns,särskillt mellan 100-200 km/h. Växllådan är annorlunda, mer svårväxlad, med "dogleg" mönster. Spaken vilar i neutralt läge mellan 4:an och 5:an. Tyvärr har jag inte hunnit fåut 928:an på bana än
Det är som sagt dubbelt av mycket, 7,9 l motorolja och drygt 4 l till lådan. Nu är den på väg till Sandén för byte av toppackning, 2 toppar att plana osv. Motorrummet är väldigt trångt, det tar längre tid att skruva 928.
Blandad körning hade jag 8,4-1 l/mil med 944:an. Samma stil med 928 blir ca1,2-1,6 l / mil, och i stan drar den närmare två.
Jag skulle inte kunna "gå tillbaka" till en 944 na, men saknar den och skulle gärna ha en racepreppad resad bil som komplement till 928an
// Tobbe
Gick från en 944 -84 till en 928 av samma åsrmodell, även den manuell.
De är som tidigare nämnt ganska olika bilar, 944:an var kändes mer som en gocart. Den var iofs omindexerad bak, något hårdare än original i fjädringen fram, och hade rätt friska Bilsteindämpare. Den hade heller inget servo. Körglädjen var otrolig, tyvärr kvaddade jag den bilen.
928:an är sofistikerad, men ändå råare ,tyngre och har mer ljudisolering. Det finns mindre utbud i Sverige på piratdelar och priserna är högre. Det märks på något sätt ändå att det är en 25 år gammal "superbil". V8:an är underbar 310 Hk och 400 Nm vid 4100rpm, det känns,särskillt mellan 100-200 km/h. Växllådan är annorlunda, mer svårväxlad, med "dogleg" mönster. Spaken vilar i neutralt läge mellan 4:an och 5:an. Tyvärr har jag inte hunnit fåut 928:an på bana än
Det är som sagt dubbelt av mycket, 7,9 l motorolja och drygt 4 l till lådan. Nu är den på väg till Sandén för byte av toppackning, 2 toppar att plana osv. Motorrummet är väldigt trångt, det tar längre tid att skruva 928.
Blandad körning hade jag 8,4-1 l/mil med 944:an. Samma stil med 928 blir ca1,2-1,6 l / mil, och i stan drar den närmare två.
Jag skulle inte kunna "gå tillbaka" till en 944 na, men saknar den och skulle gärna ha en racepreppad resad bil som komplement till 928an
// Tobbe
--------------------------------------------
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866
Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866
Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld
Who is online
Users browsing this forum: No registered users