928 s4 VS 944 Turbo /S2

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Tino Carrasco
Turbo-Poster
Posts: 635
Joined: 2005-01-28 14:40:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg Tågaborg
Contact:

928 s4 VS 944 Turbo /S2

#1 Post by Tino Carrasco »

Vilken är det bästa köpet om man vill ha en pålitlig bil som är dels hobby dels daglig transport? Vill ha prestanda kvalitet och känslan men ändå inom rimliga pengar. Fina 928:or har kommit ner i pris men jag antar att drifts kostnader/service underhåll är tämligen högre än på en 944 Turbo /S2? Försäkringen är väl tokiga oavsett pga det har namnen Turbo och Porsche på samma rad? Feedback?
// Tino
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#2 Post by JBlom »

Min Turbo 86a är billigare i försäkring än min fd n/a 86a var.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

Tino Carrasco
Turbo-Poster
Posts: 635
Joined: 2005-01-28 14:40:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg Tågaborg
Contact:

#3 Post by Tino Carrasco »

JBlom wrote:Min Turbo 86a är billigare i försäkring än min fd n/a 86a var.
Det var som attan! Är det lokala prissättningar måntro?
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#4 Post by JBlom »

Ingen aning. Blev själv positivt överraskad. :)
Sen att försäkringskillen drog av 1000:- direkt på det oxå var ju inte helt fel. Kanske är kristider för vissa försäkringsbolag. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#5 Post by Goran »

Tittar du på bränsleförbrukning så är senare 928'or, från S4 och nyare, att föredra framför gamla 928'or. Lär dra en hel del mindre vid normal vardagskörning. Kolla gärna på Porscheklubbens "Ventilen", där hänger en hel del 928 ägare som kan svara på allt om hur det är att äga en...928. :D

Dagens bästa i-landsproblem du har.

Lycka till i valet.
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#6 Post by jerker67 »

På 44 or slipper du inte Växla manuellt... :)
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#7 Post by Pehr Johnsson »

jerker67 wrote:På 44 or slipper du inte Växla manuellt... :)

---det finns 928-or med manuella lådor.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:
jerker67 wrote:På 44 or slipper du inte Växla manuellt... :)

---det finns 928-or med manuella lådor.
Och det finns 44:or med automat...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Tino Carrasco
Turbo-Poster
Posts: 635
Joined: 2005-01-28 14:40:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg Tågaborg
Contact:

#9 Post by Tino Carrasco »

Behöver en totalt onödig present till mig själv efter ett kul år med dödsfall sjukdommar skiljsmässa problem med kvinnor och skaffat ett nytt fint jobb.
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82

zeke
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2004-05-07 11:56:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång
Contact:

#10 Post by zeke »

har haft 944 och nu har jag en 928 och måste bara säga att det är en stor skillnad på komfort..
Det beror på vad du har för syfte med bilen, ska du köra bana så är 944an ett bättr val för 928an är mer en GT-vagn.. min 928 är en -86 och så mycket soppa drar den inte, men visst går det att tömma tanken, men då har man jäkligt kul också he he he..
en hel försäkring på min ligger runt 500:- i månaden och reservdelar är inte så fruktansvärt dyra, om man inte ska köpa orginalt..
visst är sharken lite dyrare än 44an men så jäkla mycket är det inte, men du får en bil om du kan köra hur långt som helst utan att bli trött i ryggen för den komforten är till och med bättr än våran volvo v70 -91. men som sagt va ska du köra bana så skulle jag satsa på en 44..

lycka till med ditt val 8)
//zeke

928s

Tino Carrasco
Turbo-Poster
Posts: 635
Joined: 2005-01-28 14:40:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg Tågaborg
Contact:

#11 Post by Tino Carrasco »

Tack för ditt svar Zeke, som jag skrev i första inlägget så är det för puts och småmek och köra i daglig trafik som gäller. Inte bana, det är kul men inte det jag är ute efter.
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Erol »

Jag skulle tro att en 944 S2 är det mest ekonomiska beslutet av dessa bilar.
Komforten i S2:orna är helt acceptabel, går kanske inte att jämföra med nya
moderna familjebilar. Men man åker riktigt tyst och bekvämt i dessa bilar.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Fredrik040
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2007-10-01 11:12:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

#13 Post by Fredrik040 »

Ni glömmer bort 968:an förstår inte varför man vill ha en omodern bil när man kan få en 968 för några tusen mer än S2:an
Äntligen utan porsche!!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Erol »

Fredrik040 wrote:Ni glömmer bort 968:an förstår inte varför man vill ha en omodern bil när man kan få en 968 för några tusen mer än S2:an
En S2 kostar mellan 65-90.000:- den billigaste 968 coupén med
manuell växellåda kostar 125.000:- på blocket för tillfället, så om
50.000:- är några tusenlappar så visst...

Dessutom är 968 lika omodern då bilarna bygger på samma
grundkaross/teknik. Visst ser den lite mer "Porsche" ut dvs.
lite mer lik 911/928 men jag tycker inte att den är dubbelt så
bra som en S2:a då den nästan är dubbelt så dyr...


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Fredrik040
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2007-10-01 11:12:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

#15 Post by Fredrik040 »

Vad jag menar är att man på detta forum oftast glömmer bort 968 när man pratar porschar här. 968 byggdes väl i rätt fabrik:) Forumet är för för alla riktiga porschar med motorn fram. Sen tror jag ju att 968 i det långa loppet kommer stå sig bättre i pris än 944 modellen. Men det är vad jag tror. Har haft fel förr
Äntligen utan porsche!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users