Inköp- och driftskostnader

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Kangaroo
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2007-08-10 22:19:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Inköp- och driftskostnader

#1 Post by Kangaroo »

Till hösten så fyller jag körkort och det börjar (eller vem försöker jag lura? Har mer eller mindre räknat dagar sen jag var tolv) därför bli intressant att skaffa bil. Visst, man kan ju skaffa en gammal Volvo 740 och köra sönder den så fort man kan, men varför göra det när man kan köpa något bättre, som till exempel en Porsche? :)

Det som det står och väger mellan i mitt huvud är antingen en senare 944 eller en tidig 928S, med manuell låda självklart. 944an verkar ju vara en väldigt rolig bil och rätt kapabel till lite inspirerad körning och banträffar out-of-the-box. Jag vet att man inte ska stirra sig blind på hästkrafter men.. Det är ju inte direkt den starkaste spisen som sitter i 944an.

928an är tyngre och mer utav en grand tourer, samtidigt som den väl inte bort sig helt på bana? Tyska V8or går alltid hem och bilen är lite mer udda, sticker ut lite mer men ser inte så 80-tal ut som 944an eller en 911 av samma ålder gör. Jag föredrar helt enkelt en 928 över en 944. Dessutom har tomtarna på Länsförsäkringar bestämt sig att en 928 är en mycket bättre bil för en 18-åring än en tidig 90-tals BMW eller en 944.. Så det är ju bara att tacka och ta emot på den fronten.

Börjar fundera lite på vad det kostar att köra runt med en 928 alt. en 944 som enda bil. Vet inte om jag är helt fel ute, men det känns bättre att få veta hur läget ligger till än att få en käftsmäll när man väl står där med en trasig bil.

Ett exempel på 928 som skulle kännas rimlig är den här. Är det för optimistiskt att köpa en så "billig" 928a eller ska man köpa något som är dyrare som kanske blir billigare i längden?

Om man räknar med;
Inköp: 60 000:-
Ordentlig service hos Sandén el. liknande vid inköp: 15 000:-
Vinter- och R-däck: 15 000:-
Försäkring (hel, 1 500 mil): 10 000:-

Sedan får man väl räkna med 10 000:- som man inte har räknat med så att säga plus 20 000:- i soppa om man ska upp i 1 500 mil. Gör man bort sig helt om man räknar på att lägga mellan 30 och 40 000:- på att hålla bilen igång per år efter första året?

Om man istället väljer en 944 får man väl lägga 20 000:- mindre i inköp, lite lägre soppa räkning och möjligtvis lägre servicekostnad, men..

Är det rimligt att räkna på det såhär eller är det fullständigt nonsens? Det är ju knappast billigt att äga bil men det känns som sagt bättre att räkna för högt än för lågt. Sen vet man ju att man alltid spränger budgeten ändå oavsett vad det handlar om.. :)

EDIT: Inser nu vilket mastodontinlägg jag kom med här, men hoppas att någon hoppas läsa igenom de viktiga bitarna i alla fall.

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#2 Post by Mats Jacobsson »

Det är väldigt svårt att uppskatta vad en bil kommer att kosta för en du har den hemma och vet skicket på den.

Det enkla är ju försäkring, den har du koll på.
Bränsle är ganska enkelt att räkna ut ungefär.
1500 mil och soppa som kostar ca 13:- och bilen drar mellan 0,8-1,2
15 600:- till 23 400:-

Att en 944 skulle vara 20 000:- billigare en det du jämför med (60 000:- )
Klart det finns men då kan det vara lite att göra vid den som kan bli dyrt.

Beroende på vilken budget och kunskap att skruva skälv du har så skulle jag nog låta detta styra över vilken bil du köper. En billig bil blir oftast dyrare en att köpa en i bra skick. Men alt beror på vad du skall använda bilen till. Skall du börja åka bana så är inte en fin inredning det man prioriterar i första hand utan mer om den har rätt utrustning för väghållning.
Behöver nog inte förklara mer om detta tror jag.

Men jag får hälsa dej välkommen hit och hoppas att du kan få svar på dina frågor och lycka till med bil letandet.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Frostyfog »

Mats Jacobsson wrote: Bränsle är ganska enkelt att räkna ut ungefär.
1500 mil och soppa som kostar ca 13:- och bilen drar mellan 0,8-1,2
Varför tror jag att 1,2 är snålkörning för en 1,6ton bil med den "lilla" V8an... är det för att dom hade snittförbrukning på 1,1 i jämt landsvägslunk och 2,3 i stadskörning i dåtida biltest? (då 924an hade 0,76 resp 1,44 i samma test i T.V. nr13 -81)

Jag måste säga att jag har svårt att se framför mig en 18åring ha en bilbudget på 100k, imponerande mycket! :D hoppas du vet vad du gör :)
du kommer ju troligtvis förlora hälften av den summan första året (dvs om du försöker sälja bilen något år senare) eftersom drift- och reparations-kostnader är ett stort svart hål.

Sedan är ju 928an säkert en mer tidslös design, säkert bättre glidarbil, oftare registrerad för 3 passagerare (bara importbilar och vanligare på senare modeller) så man får använda nödbaksätet.

Men har man inte ekonomiska möjligheter att lägga 50k per år (år efter år) för att åka 928 eller troligtvis något mindre för sen 944 är det säkrare (mindre risk att bli ledsen över förlorade pengar) att köpa andra bilar än Porsche

[ovanstående är endast min uppfattning, antagligen är sanningen något heeelt annat]
Last edited by Frostyfog on 2009-06-29 15:21:55, edited 1 time in total.

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#4 Post by Mats Jacobsson »

Frostyfog wrote:
Mats Jacobsson wrote: Bränsle är ganska enkelt att räkna ut ungefär.
1500 mil och soppa som kostar ca 13:- och bilen drar mellan 0,8-1,2
Varför tror jag att 1,2 är snålkörning för en 1,6ton bil med den "lilla" V8an... är det för att dom hade snittförbrukning på 1,1 i jämt landsvägslunk och 2,3 i stadskörning i dåtida biltest? (då 924an hade 0,76 resp 1,44 i samma test i T.V. nr13 -81)
Tog bara det som ett exempel
min förbruka mellan dom sifrorna beroende på körning
:)
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

zypp
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2008-05-29 12:31:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lindesberg
Contact:

#5 Post by zypp »

Spontant så kanske en 944:a med manuell låda är roligare och bättre vintertid (kändes som du skulle ha en åretruntbil)?

Har skarvat runt lite vinterväglag med automat o V6, ingen höjdare :)
951 -89

Kangaroo
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2007-08-10 22:19:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Kangaroo »

Ja, automat är bara att glömma. Det är inte direkt lockande och dessutom inte roligt, framför allt inte på vintern. V8 däremot.. Men visst, när det kommer till vinterkörning så kan man ju diskutera hur bra det är att ha 300+ hästar under foten. I och för sig inte helt ovan vid det, men då har det ju varit fyrhjulsdrift så det är ju inte i samma liga. Det gäller ju att man har hygglig koll på vad man håller på med och inte tar risker. Det är heller inte helt omöjligt att jag ställer av bilen på vintern om jag inte behöver den.

Samtidigt tror jag knappast att jag skulle vara uttråkad i en 944a, så jag är kanske lite smart så väljer jag en sån.. Framför allt när det kommer till banträffar då det känns mer rimligt att köra 944 än 928 på bana. Men jag har alltid varit lite dum. ;)

Om någon med en 928 har lite siffror över kostnader och liknande så vore det väldigt hjälpsamt att få se. :)

User avatar
Adolfsson
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2008-10-23 19:41:22
Bilmodell: Cayenne Turbo
Årsmodell: Vet ej
Location: Habo
Contact:

#7 Post by Adolfsson »

928an är ju mycket tyngre = allt slits mer = mer kostnader speciellt på bana.
Däck, bromsar m.m slits bra mycket mer med dom ganska många extra kilona.

Sen tröttnar man oftast på att bien går bra rakt fram kvittar hur mycket hk man har.
Svårare och tröttna på en svängvänlig bil som 944an är redan original mot 928.

Sen är ju V8 alltid rätt men också dyrare speciellt när man är ung.

Det är vad JAG tycker :) ;)
Calle Linnér (fdAdolfsson)
Porsche Cayenne Turbo
Förr: Porsche 944 S2-91
www.attitudemotorclub.com

zypp
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2008-05-29 12:31:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lindesberg
Contact:

#8 Post by zypp »

Ne precis automat som lekbil är juh inte helt optimalt om de inte är raktframrejs eller nya manuellautomatdubbelkopplings2msväxlingslåda. :)

Men rätta mig om jag har fel men är inte den manuella V8:an ovanligare och dyrare i inköp?
951 -89

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Torbjorn968 »

Aldrig sett en 928 gå fort på bana. Dubbelt så nånga cylindrar = dubbla kostnader.

Bokförda kostnader för 968 som kör mycket bana = 90 000:-/år (min företagsbil). Många hästkrafter = många kronor.

Tänk på att du är ung, dvs höga försäkringskostnader. Köp en billig bil som du har råd att krascha på banan. En tidig 944 eller 924. Mindre hästkrafter = mindre slitage.

Köp vidare den bästa (dyraste...) billiga bil du kan hitta. Kostar alltid att fixa till även om du gör jobbet själv.

Spar pengarna till förarkurser, banträffar, däck och service! Så blir du en snabb förare.

Ursäkt att surfa är kun, hittade dessa:

http://www.blocket.se/kristianstad/Pors ... ?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Porsche_ ... ?ca=11&w=3

Eller spånets 944 racer, finns här på forumet.

Mvh

Torbjörn
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Jag tror personligen att en 944a är mer kul för pengarna än en 928. Speciellt om man siktar på bankörning där 928an kräver större och mer av allt (bromsar, däck, bränsle). Tror iof att en 928 inte alls gör bort sig på bana (har själv kört en 928 S4 ett par gånger i slalom och det funkade ju även om den kändes rätt framtung) men en 944a är nog både billigare och lättare att köra snabbt med på banor.

Jag är övertygad om att en 944a är betydligt billigare att hålla igång än en 928. Speciellt om det börjar gå sönder grejer (vilket det ju gör förr eller senare). 4 tändstift är billigare än 8 stycken t.ex...

Köp en 944a nu, lägg pengarna du får över på att köra så mycket bana som möjligt (med förarkurser osv) och passa på att provköra/provåka 928 när du får tillfälle. Så kan du spara ihop till lite mer pengar och köpa en fin 928a sen om det lockar.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Torbjorn968 »

Jag kan ju berätta att Patrik och jag körde ifrån en och annan GT 3a på Mantorp förra året. Jag med en i sammanhanget dyr 968 och Patrik med an 924 turbo med lite chassie fix. Det krävdes många lax ner i motorn för att göra det svårt för Patrik att hänga med, typ en hel 924 turbo med bra chassie bara i motortrim.

Smartare att göra som Patrik med andra ord. Billig tillräckligt bra bil, många timmar på banan.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Torbjorn968 wrote:Jag kan ju berätta att Patrik och jag körde ifrån en och annan GT 3a på Mantorp förra året. Jag med en i sammanhanget dyr 968 och Patrik med an 924 turbo med lite chassie fix. Det krävdes många lax ner i motorn för att göra det svårt för Patrik att hänga med, typ en hel 924 turbo med bra chassie bara i motortrim.

Smartare att göra som Patrik med andra ord. Billig tillräckligt bra bil, många timmar på banan.

//TL
Här är filmen som bevisar det: http://www.youtube.com/watch?v=Z6Vw0lQH490

Filmat inifrån min bil (924 Turbo, 170hk, 1100kg, uppstyvat chassie, 205/50-15 R888 R-däck) under PCS körning på Mantorp förra året i gruppen R2 (dvs den "snabbaste" gruppen). Mina främre bromsskivor behövde bytas... därav vibrationerna vid inbromsning.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Kangaroo
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2007-08-10 22:19:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#13 Post by Kangaroo »

Tack för alla svar och alla bra tips!

Och det är väl lite som jag har känt hela tiden, att det är smartare att köpa sig en 944 än en 928. 928an är lockande men det är rätt dumdristigt, även om man skulle ha råd med det hela, framför allt om man har banåkaambitioner. Det är smartare att lägga pengar på att bli en bra förare och på ett bättre chassie snarare än en lite dyrare bil för att kanske senare intressera sig i en 928. Även om jag kanske är lockad av en 928 och egentligen vill ha en 928 så kommer det snarare att bli en 944, då det känns som ett rimligare köp. Framför allt en 944S eller S2 skulle vara trevlig, om än något dyrare.

Dessutom är det nog roligare att köra mycket bana i en 944 än att köra lite bana i en 928. 944an är ju knappast en dålig bil varken på eller av banan.

Den enda nackdelen med en 944 är väl att det skiljer 4-5000 kr i försäkring, men det äts ju upp rätt snabbt av en 928 på andra håll.

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#14 Post by Mr Dezent »

Visst kan man få en 928 för 60.000 kronor (och även mindre än så), men generellt brukar väl skick motsvara prislapp.
Jag hade definitivt valt en 944 om jag bara hade de pengarna att spela med (även räknat med den buffert som du räknar med att ta till).

För 60.000 kronor kan du förvänta dig en riktigt fräsch 944. Kanske rent av en S2.
Frågan är hur mycket livsgnista som finns kvar i en 928:a för motsvarande pengar ...

Och risken är stor att det blir riktigt dyrt, väldigt snabbt, om du köper fel bil ...
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]