Köpråd angående 944 -85b

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#46 Post by Johnny »

Det går säkert att ordna, Fredag tex. Men inte i helgen, då är jag inte hemma. I veckan som kommer finns det säkert tid.

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#47 Post by andypandy »

Sorry att jag inte har hört av mig angående ditt erbjudande...har jagat rydaholmskillen utan resultat och annonsen är borta från blocket, dock står det samma ägare kvar i bilregistret, kanske beslutat sig för att inte sälja....ska nog kolla runt efter nya objekt.

Vill ändå känna på din bil...om erbjudandet står kvar...vid något tillfälle för att en referens om hur det borde se ut och kännas, vi kan höras via PM.

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#48 Post by Johnny »

andypandy wrote:Sorry att jag inte har hört av mig angående ditt erbjudande...har jagat rydaholmskillen utan resultat och annonsen är borta från blocket, dock står det samma ägare kvar i bilregistret, kanske beslutat sig för att inte sälja....ska nog kolla runt efter nya objekt.

Vill ändå känna på din bil...om erbjudandet står kvar...vid något tillfälle för att en referens om hur det borde se ut och kännas, vi kan höras via PM.
OK! Vi hörs via PM.

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#49 Post by andypandy »

Bilen i Rydaholm är såld så jakten på en porsche fortsätter...måste nog bli lite snabbare och mer konsekvent i mitt letande...

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#50 Post by andypandy »

Idag fortsatte porsche jakten till Jönköping där det tittades på 924 från 78...på bilderna såg den riktigt fin ut, verkligheten var dock lite annorlunda...var nog mer projekt än något annat...dock lika kul att köra en runda...inget köp idag.

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#51 Post by Frostyfog »

andypandy wrote:Idag fortsatte porsche jakten till Jönköping där det tittades på 924 från 78...på bilderna såg den riktigt fin ut, verkligheten var dock lite annorlunda...var nog mer projekt än något annat...
Vill du ge oss lite mer detaljerat omdömme? antar att det är denna du kollat på btw.

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#52 Post by andypandy »

Som sagt ser bilen riktigt fin ut på bilderna men karossen hade en hel del rostblommor, lacken var ganska hårt åtgången med en hel del repor. Domkraftsfästet på vänster sida hade en del rost. Röret/infästningen till bakre ljuddämparen hade gått rakt av. Lite blött under växellådan, inte som pöl under utan på själva undersidan av lådan.

Inredningen bestod bland annat av en torrboll...något slags läckage fanns då det var blött bakom passagerarstolen. Den sedvanliga sprickan i klädslen på förarstolen samt sprickan i instrumentpanelen (dock hyfsat försök till att vara lagad).

Under motorhuven saknades kåpan till remmarna.

Vid provkörningen upptäcktes att bromsarna var väldigt "svampiga" och tog dåligt. Kopplingen tog nere vid mattan och växelspaken glappade bra...handbromsen eller rättare sagt kontakten till den levde sitt egna liv. Extremt tungstyrd. Lyserna fälldes inte upp som de skulle.

Regbevis saknades för tillfället, pga av flytt.

Till det positiva så fanns det en uppsättning vinterhjul till bilen på org.fälg. Bra oljetryck. Remmarna nyligen bytta. Inga kostiga ljud i drivlinan.

Tilläggas bör att säljaren var mycket tålmodig och hjälpsam.

Dock mer att fixa på bilen än vad jag söker eller har möjlighet till, säkerligen ett intressant objekt för den som har en bra garageplats och tid.

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#53 Post by andypandy »

Fick ett tips genom en bekant för en vecka sedan angående en vit -86 med 21000 mil på mätaren, inredningen är hel och välvårdad, elstol, eltarga mm. bilen gick jätte fint och kändes väldigt stabil, tillhörande viterdäck på fälg.

Till det sämre med bilen är att nuvarande ägare har haft bilen i cirka fem år och har inte under den tiden byt remmarna och hade inga papper på när det var gjort dess för innan, så ett rembyte är av högsta prio. I och för sig en sak man får räkna med, men sådant slarv kan väl föra med sig andra kostnader eller?

Det andra negativa var att fronten/nosplåten var tilltygad och behövde bytas/ny lack av dess delar. Delar finns att få tag på här på forumet samt att jag känner en lackerare så det bör ju inte vara några större problem. Killen vill för denna bilen ha 30k.

84 som jag funderar finns på blocket och jag var i kontakt med säljaren som anger att kamrem, balansaxelrem, spännhjul, vattenpump byttes -07, helservice -07 där alla oljor, alla filter, tändstift, drivrem, torkarblad, bromsbelägg bak och gasfjädrar motorhuv (gått 500 mil sedan dess) huvudkopplingscylinder bytt 2009.

Det sämre är att inredningen utifrån bilderna verkar vara lite sliten samt att det finns sprickor under nummerplåt som måste fixas/lack. Har dock inte varit och tittat på denna ännu, åker troligen imorgon för att se med egna ögon. Han begär också 30k.

Till mina funderingar;
Båda kostar lika mycket i nu läget, -86 kommer nog kosta mer innan den är körklar.

Vet att inredningen skiljer sig åt och länkarmarna/fälgarnas ET men är det något annat som är av vikt?

Mitt eget resonemang är att -84 är mest fördelaktig då det har bytts ut så pass mycket delar den senste tiden som -86 troligen skulle behöva under den närmaste framtiden.

Utifrån ovanstående vilken bil kan vara det bästa valet i det långa loppet?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#54 Post by Erol »

-84:an bör servas igen, även om den "bara" gått 500 mil så bör oljan bytas, efter som olja är en
färskvara, därför bör man byta varje år om man vill ha en fräsch olja med bra egenskaper.

Rembyte på -86:an kostar runt 1000-1500:- om du gör det själv. Dock så är detta något man
självklart skall pruta på :wink:

Personligen skulle jag välja -86:an, då den var fräschare invändigt samt att den har modernare
inredning, alubärarmar (OBS! dock så är det samma ET fram till -87), "nyare motorn" dvs.
efter -85b så gjordes en del förbättringar i motorn.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#55 Post by andypandy »

Ringde min bekant för att höra om han visste något om bilen och fick till svar att den är tydligen ganska hårt körd och inte servad under tiden som killen ägt den.

Verkar inte vara någon superdeal...

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#56 Post by Erol »

andypandy wrote:Ringde min bekant för att höra om han visste något om bilen och fick till svar att den är tydligen ganska hårt körd och inte servad under tiden som killen ägt den.

Verkar inte vara någon superdeal...
Tyvärr måste jag då upplysa dig att de flesta Porschar körs "rätt hårt"...
Men de håller om de servas och hålls efter, kolla på bilen och bilda dig
en egen uppfattning av bilens skick, det finns bilar som plågas hårt på
bana men som är i bättre skick än de flesta gatbilar... så kolla på bilen
döm inte ut den från rykten!



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#57 Post by andypandy »

Ska imorgon köra till Göteborg för att kolla på två olika objekt.

Det första är en champange färgad 85b med cupfälgar, verkar fin utifrån de bilder som säljaren skickat och den info han har bifogat. Ska finnas en del papper på vad som har bytts den senaste tiden, servad hos Sanden i våras - dock inte bytt remmarna pga. bra skick nog tills nästa service.

Den andra är http://www.blocket.se/goteborg/Porsche_ ... ?ca=21&w=3 där han tydligen har lagt ner myckte på att byta en hel del slitdetaljer, även den med cupfälgar.

Rent estetiskt är jag tveksam till "USA modellen" men den är dock en -88 samt utbytta slitdetaljer medan den andra har en snyggare färg.

Hur kan man avgöra om cupfälgarna är orginal eller kopior?

Får se om morgondagen äntligen kan innebära ett köp.

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#58 Post by andypandy »

Nu är man inte Porsche lös längre.....:-)

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#59 Post by JBlom »

Gött. Grattis. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

#60 Post by Tjonken »

Gratulerar! =)
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users