Köpråd angående 944 -85b

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Köpråd angående 944 -85b

#1 Post by andypandy »

Hej alla.

Är ny när det gäller porsche och relativt ny på forumet och hoppas bli Porsche ägare snart.

Har funderat länge på en 924 men inser att de mesta som är till salu är mer eller mindre vrak och riktar nu blicken mot 944 istället.

Hittade denna 944 på blocket som jag funderar på att titta på i helgen:

http://www.blocket.se/jonkoping/Porsche ... ?ca=21&w=3

Min första tanke är om det är något man bör tänka på extra när det gäller en bil som har rullat så pass långt, och där man också har bytt motor?

Har inte varit i kontakt med säljaren så jag vet inte om remar/vattenpump är bytt eller inte.

Är det möjligt utifrån bilden avgöra om det är en 85á eller 85´b?

Tar tacksamt emot idéer och tankar.
Last edited by andypandy on 2009-08-03 18:16:29, edited 5 times in total.

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Frostyfog »

utifrån bilden är det väldigt svårt att se om det är a eller b, men jag skulle gissa på att det är en 85B (tycker mig se den nya instrumentbrädan)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

Frostyfog wrote:utifrån bilden är det väldigt svårt att se om det är a eller b, men jag skulle gissa på att det är en 85B (tycker mig se den nya instrumentbrädan)
Fast den ser ut att ha nya framrutelisten! Så jag sätter mina slantar på 85B.

85A är dessutom väldigt ovanliga, det var visst strejk på fabriken då och det gjordes få bilar.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#4 Post by andypandy »

Giissar ang. många mil och bytt motor att remarna och vattenpumpen lär vara det viktigaste. Vad är det på 944 som slits mest när man tänker på att den har gått så pass långt?

Alla tankar och råd är till stor hjälp inför ett eventuellt köp.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#5 Post by emm »

på dom milen hade jag kikat efter rost iaf. När var koppling bytt senast, slitagedelar allmänt så inte allt kommer på en gång...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#6 Post by andypandy »

Var är det störst chans att hitta rost?

Hur långt kan en kopplig hålla vid normalt användande?
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#7 Post by andypandy »

Det visar sig att det är en 85´b, import -08, besiktigad 0811, kam/balansremar är bytta för cirka 2400 mil sedan, finns lite ytrost vid en av sparklådorna - annars ger den ett gediget intryck.

Killen hade inga uppgifter på kopplingsbyte eller andra slitdetaljer då han tydligen hade haft bilen en kortare tid, tog tydligen den som delbyte vid försäljning av en 928á.

Ska försöka ta en närmare koll i början av veckan.

Vad ska man se upp med när det gäller import bilar?
Last edited by andypandy on 2009-05-17 21:01:20, edited 1 time in total.

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#8 Post by Jesper von Wowern »

Kommer den från USA så kan det vara lite som skiljer. Haynes är dock USA-tryckt så infon i den är ju bra då... Iofs är ju alla Porschar importerade :wink:
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#9 Post by andypandy »

Ang. importen så har du helt rätt...

Finns det några yttre tecken, dvs. skillnader i karossen...stötfångare eller liknande?
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#10 Post by Jesper von Wowern »

Bakstötfångaren såg lite ut som en parkbänk - därav min gissning :roll:
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#11 Post by andypandy »

Håller med dig...det jag har sett som skillnad är bakstötfångarens gummi list är två delat, inte som kuddar/puckar utan mer som en list...många andra jag har sett har en enda lång gummi list....
Last edited by andypandy on 2009-05-17 21:13:13, edited 1 time in total.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#12 Post by bergodalvana »

andypandy wrote: Vad ska man se upp med när det gäller import bilar?
Samma regler som "oimporterade" bilar.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#13 Post by andypandy »

Är många mil/motor byte något man skall vända sig ifrån och leta vidare eller innebär det inget särskilt?
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#14 Post by Jesper von Wowern »

Många mil betyder ofta att mycket är bytt och det är ju bra. Det beror naturligtvis mycket på hur den har gått sina många mil, vilket kan vara svårt att veta. Tag med Dig någon som kan sina saker och titta igenom den.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#15 Post by Mats Jacobsson »

Jesper von Wowern wrote:Kommer den från USA så kan det vara lite som skiljer. Haynes är dock USA-tryckt så infon i den är ju bra då... Iofs är ju alla Porschar importerade :wink:
Tror inte det är en USA bil, den saknar de stora blinkersena i skärmarna samt att fram kofångaren har större gummilist.

Det är nog bra att köra den och se hur den beter sej på vägen.
Kolla så att övriga drivlinan är bra, växelåda, drivaxlar m.m.

Finns säkert någon här som bor i närheten och kan följa med och titta på den.
Någon som har en och vet hur en 944 skall bete sej.
Lycka till
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users