Köpråd angående 944 -85b

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#31 Post by emm »

andypandy wrote:Inget köp ännu....mycket sugen då bilen såg och gick bra...men funderar fortfarande vad ett lämpligt bud kan vara med tanke på milen och den bristfälliga dokumentationen...vad skulle ni ge för en bil med servicebok, besiktningspapper och ingen mer i dokumentation....är det så att jag hänger upp mig allt för mycket på det?
Alltså, vissa år kvittosamlare/pappersidioter (läs emm), vissa är det inte, vad spelar det för roll om du har papper på att bromsklotsar var bytt 1993... eller om du kan rabla upp "min bil har minsann blivit påkostad 150 000: - sedan ny". Ta med någon som kan dessa bilarna om du känner dig osäker, det hade jag gjort om du inte kan 944 själv, är det fel bil samt att du kanske inte skruvar själv, så kan du skyffla in pengar i bilen...

37 000 mil är mycket mil, jag personligen tror att den är relativt svårsåld iom detta, tänk på det om du ändrar dig och vill sälja den snabbt...

Jag önskar dig lycka till iaf, det ÄR roliga bilar =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#32 Post by Richard »

emm har rätt, en massa papper är oftast inget att ha. Du kan ju inte ens vara säker på att det gäller den bilen. Motorn går att byta, men går den bra är bara det senaste rembytet och eventuella läckage intressant. Den verkar ju vara bytt vid 20 tusen mil, troligen remhaveri.

I övrigt så är rost betydligt jävligare än 37 tusen mil. Ta in den på Bilprovningen så de kan kolla den. Om den passerar så vifta med 50 st 500-sedlar så är den nog din.
Porsche-F-n

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#33 Post by Mats Jacobsson »

Skulle nog jag bjudet också. Då har ni något att förhandla ifrån. Kan bli svår såld då många hänger upp sej vid milen. Låter det inte konstigt och känns bra då är det nog ingen fara.
Håller med Richard milen är nog inget att hänga upp sej på utan skickat i övrigt
Fläkten är förmodligen bara att byta panelen så kommer den att funka.
Hela värme regleringen är elektrisk, var fel på min så jag bytte den, och vips så funkade allt som det ska :)
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#34 Post by andypandy »

Anledningen att jag har hängt upp mig på "papper" är att det ofta står i samband med köpråd att kolla att bilen har en bra dokumentation. Visst kan jag hålla med om att en massa papper i sig inte säger särskilt mycket om vad som kan väntas.

Den stora frågan är vad 37´mil sätter för spår...

Sedan bilen togs in i Sverige har den inte gått mer än 500 mil, senaste besiktningen var 2008-11-07 där den hade ett blankt papper, likaså vid reg.besiktningen 2007-10-31 - togs inte i trafik förren 2008-08-22.

Man kan också undra varför man importera en bil, regbesiktiga den och sedan låter den stå nästan 10 månader...

Kan nog vara så att jag får lägga ett bud på 20-25 tusen - ska nog sova på saken...

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#35 Post by Jesper von Wowern »

Lille Svart hade inte många papper med sig och den gamle km-räknaren slår runt vid 99999 så det är en glad gissning hur långt hon har gått. Visst är det kul att veta vad som är gjort och har hänt, men det viktigaste när det är så pass gamla bilar är ändå att de går och känns bra.

Det handlar ju inte om några stora pengar i inköp och verkar bilen tight och komplett så blir det förhoppningsvis inte några större kostnader i ett inledningsskede heller. Det där med oljetrycket låter lite mysko - jag har ingen kunskap eller erfarenhet om det - och skadar kanske inte att låta någon titta på. Försök få fram ett worst-case och ta reda på vad det skulle kosta, jämför med Din budget.

I övrigt så kommer Du att lägga pengar i den. Om allting funkar klockrent så finns det ändå sådant som kan bli bättre :wink:
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#36 Post by Frostyfog »

hur kan man enklast kolla vilken olja det är som är i?
jag är lite osäker på hur bilarna skulle hålla trycket när som är varma med 10-40-olja
(hoppas ingen var klantig att hälla i 10-30 i den)

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#37 Post by andypandy »

Min gissning är att oljan är felaktig...baserar detta på att killen som har bilen har haft den en månad pga. delbet vid försäljning av 928 och han påstår att den är nyservad, och vill sälja 944 för att köpa amerikanare.

Hörde med en mek som påstår att oljan som 944 ska ha kostar runt 200 per liter och med tanke på att det går (tror jag) runt 6 liter så bör detta kosta runda slängar 1200...och ska man sälja sin bil lite snabbt lär man inte lägga dessa pengarna.

Några mil med fel olja...gör detta någon skada eller?

Efter att ha kollat andra trådar kring olje tryck verkar det som att det även skulle kunna innbära dålig givare alt. dålig pump?

Om pump vad kostar en sådan?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#38 Post by patand »

andypandy wrote:Hörde med en mek som påstår att oljan som 944 ska ha kostar runt 200 per liter
200kr/liter är fantasipriser... du kan använda mycket billigare olja än så. Wasp racing säljer ju t.om raceolja billigare än det priset (1620kr för 11,4 liter är ordinarie pris och 944sverige medlemmar har rabatt på det priset).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#39 Post by andypandy »

Ang. olje priset har jag noll koll...har gått på annan persons uppgift...

Är olje byte det första man bör göra för att se om det är problemet med olje trycket? eller i vilken enda ska man börja?

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#40 Post by Frostyfog »

har du kollat trycket med strålkastarna av?
på min 924 så sjunker värdet på oljetrycksmätaren rejält om man belastar elsystemet (gissningsvis dålig jord/skit i elsystemet, men ej kollat upp det ännu)
Men om det verkligen är rätt värde som visas är det väl rejäl risk för slitage på lager?

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#41 Post by andypandy »

Om det ska bli köp av tänker jag titta på bilen en gång till...ska kolla trycket med strålkastare av och se om det blir någon skillnad...och se om jag kan få fram mer info kring vilken olja som finns i bilen. Vad ska det vara för olja i?
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#42 Post by Johnny »

andypandy wrote:Vad ska det vara för olja i?
Motorolja! :lol: Tror knappt att valet av motorolja är problemet med det dåliga oljetrycket.
andypandy wrote:Om man utgår ifrån att det inte är några större fel/brister på bilen är det då ett rimligt pris som köparen begär?
Jag har pratat med killen i kväll och han sa,
-Naturligtvis går jag ner på det priset!

Sen så är det väl så att säljaren inte kan garantera något, han har ju knappt haft den i två månader. Men han verkar seriös och trevlig.
andypandy wrote:I instrumentpanelen var det en liten gul pil (typ liknade en varningslampa) som blinkade till lite då och då, vad är denna lampa till för?
Var det denna lampa? Se bild.
Hur som helst, det kan bli ett ok pris och köp. Har du tänkt hur ditt framtida Porsche-ägandet ska se ut? Gillar du angenäma problem som kan uppstå, kan du meka själv, har du garageplats, Växjö brukar ha minst soltimmar i landet :)
Även om du köper en nyare och dyrare porsche så får du räkna med en hel del mek.
Bilen har ju också drag så det kan ju bli husvagnssemester :D

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#43 Post by andypandy »

Visst var det den lampan som blinkade lite då och då, skulle gissa på bromsarna med tanke på "antilock" men vad har den för funktion?

Med lite sökning hittade jag svaret....ABS

Ang. tanken bakom hur mitt framtida Porsche-ägandet ska se ut? Så är det väl i första hand köra med lite problem...mina mek kunskaper är inte dom bästa, har inte tummen mitt i handen så jag fixar nog enklare saker med vissa begränsningar...och förhoppningsvis kan man kanske lära sig lite på köpet...carporten får funka som plats för eventuella mek stunder.

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#44 Post by Johnny »

andypandy wrote:Visst var det den lampan som blinkade lite då och då, skulle gissa på bromsarna med tanke på "antilock" men vad har den för funktion?

Med lite sökning hittade jag svaret....ABS

Ang. tanken bakom hur mitt framtida Porsche-ägandet ska se ut? Så är det väl i första hand köra med lite problem...mina mek kunskaper är inte dom bästa, har inte tummen mitt i handen så jag fixar nog enklare saker med vissa begränsningar...och förhoppningsvis kan man kanske lära sig lite på köpet...carporten får funka som plats för eventuella mek stunder.
ABS, Anti-lock Braking system. Kan vara lite problem med hjulsensorerna.

Har du varit i kontakt med säljaren från Rydaholm något mer? Tänkte på om du kört mycket 944 innan, om inte så får du gärna provköra min så att du får känna lite på egenskaperna :)

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#45 Post by andypandy »

Har inte varit i kontakt med säljaren men har tänkte att jag skulle göra en insatts till helgen om det ska bli något köp av.

Har tyvärr inte haft nöjet att äga eller framförallt köra mycket porsche, de jag har kört är 44'an i Rydaholm samt en 24'a tidigare.

Vore kanon bra att få provköra och kolla in din bil för att få en bra referenspunkt, om det går att ordna. Om vi inte kan träffas innan köpet (om det blir något) så får vi ses under sommaren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users