944 S2 Värde?
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-05-12 19:43:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
944 S2 Värde?
Jag tittar på en 1989 944 S2 blå metallic och funderar lite på dess värde. Bilen har gått 20 000 mil enligt mätaren, men saknar servicebok. Den är importerad 2002 och har haft 3 ägare i Sverige sedan dess. Den är orginal så när som på sportavgassystem och sportluftfilter. Den saknar ac och skinn men har glastarga. Den har en hel del skönhetsfläckar iform av repor, stenskott, sliten inredning, spricka i instrumentpanel etc. Vad bör man betala för denna bil?
-
- S2-Poster
- Posts: 205
- Joined: 2008-09-20 19:15:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra Roslagen
- Contact:
svårt att säga, beror lite på mekaniskt skick vilket är svårbedömt med den lilla info som finns. Luktar skruvad bil med för lite kärlek om du frågar mig. kanske 30 lakan med ett stort frågetecken. Ta med någon somkan något om 944 och kola på den igen. Alternativt M-testa den. I bra skick kan en S2 kosta 75 lakan lätt. Så spannet är stort.
Tout Pour Sauver L´amour...Porsche
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-05-12 19:43:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
Tack för ett snabbt svar.
Jag har inte sett bilen på nära håll än pga geografiskt avstånd. Men på de bilder jag fått ser den "hel och ren" ut. Dvs det mesta verkar vara i bra bruksskick. Efter 20 år och 20 000 mil så är det ju helt naturligt att det är lite slitage på tygklädseln på stolarna och en spricka i instrumentpanelen, lite stenskott och små repor brukar också komma ganska snart. Bilen går enligt utsago mycket bra och är i ett bra maskinellt skick där spindelleder och krängningshämmare nyligen har blivit bytta. Ger detta mer underlag för bilens värde? eller är det ännu mer som krävs? Jag är nyfiken eftersom jag överväger bilen som dellikvid i ett byte...
Jag har inte sett bilen på nära håll än pga geografiskt avstånd. Men på de bilder jag fått ser den "hel och ren" ut. Dvs det mesta verkar vara i bra bruksskick. Efter 20 år och 20 000 mil så är det ju helt naturligt att det är lite slitage på tygklädseln på stolarna och en spricka i instrumentpanelen, lite stenskott och små repor brukar också komma ganska snart. Bilen går enligt utsago mycket bra och är i ett bra maskinellt skick där spindelleder och krängningshämmare nyligen har blivit bytta. Ger detta mer underlag för bilens värde? eller är det ännu mer som krävs? Jag är nyfiken eftersom jag överväger bilen som dellikvid i ett byte...
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Min uppfattning av S2:ors värde är följande:
Bilar i riktigt bra skick/mycket påkostade 80.000 -->
Bruksskick 60.000 --> 80.000
Bilar i behov av reparation/renovering 40.000--> 60.000
Bilar som kostar under 40.000 är i regel vrak eller riktiga kap!
/ Erol
Bilar i riktigt bra skick/mycket påkostade 80.000 -->
Bruksskick 60.000 --> 80.000
Bilar i behov av reparation/renovering 40.000--> 60.000
Bilar som kostar under 40.000 är i regel vrak eller riktiga kap!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-05-12 19:43:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 295
- Joined: 2008-05-27 18:06:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Sen får man ju se till sig själv hur mycket man kan meka själv för att hålla ner kostnaden. ALLA BILAR STRULAR FÖR ELLER SENARE. vissa tidigare än man kan tro. Och har du tummen mitt i näven så kan en redan dyr affär bli ännu dyrare... Men nu har du ju hittat forumet som kan hjälpa dig nästan hur långt som helst (så länge vi inte pratar om 20" och motoroljor).
Btw.. välkommen till forumet.
Btw.. välkommen till forumet.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
- Tux
- Carrera-Poster
- Posts: 382
- Joined: 2007-07-06 01:55:50
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Är det känt när kamremmen byttes senast? Är det okänd status på den så skulle jag rekommendera att du byter den. Och när man ändå gör det jobbet rekommenderas att man tar kamkedjan, kamkedjesträckarn och vattenpumpen samtidigt. Givetvis bör den ha sig en service när man ändå är i farten. Inte helt gratis, framförallt om man frågar vad PC skall ha för det. Det finns flera goda förslag på vilka som gör jobbet och till vettiga pengar. Det beror på vart i landet du bor.
Glastarga förbryllar mig lite. Jag har aldrig sett eller hört talas om glastarga på en 944. Alltså är det antingen en hemma-moddad vanlig targa eller så har någon satt kapen bilen och monterat dit en eftermarknadstaklucka?
/Pontus
Glastarga förbryllar mig lite. Jag har aldrig sett eller hört talas om glastarga på en 944. Alltså är det antingen en hemma-moddad vanlig targa eller så har någon satt kapen bilen och monterat dit en eftermarknadstaklucka?
/Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Tux
- Carrera-Poster
- Posts: 382
- Joined: 2007-07-06 01:55:50
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Glastargan är ingen originaldel, men fanns (finns?) att köpa som eftermarknadspryl i USA från en del Porschetillbehörsfirmor.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-05-12 19:43:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
Är det verkligen både kamrem och kamkedja på dessa bilar?Tux wrote:Är det känt när kamremmen byttes senast? Är det okänd status på den så skulle jag rekommendera att du byter den. Och när man ändå gör det jobbet rekommenderas att man tar kamkedjan, kamkedjesträckarn och vattenpumpen samtidigt. Givetvis bör den ha sig en service när man ändå är i farten. Inte helt gratis, framförallt om man frågar vad PC skall ha för det. Det finns flera goda förslag på vilka som gör jobbet och till vettiga pengar. Det beror på vart i landet du bor.
Glastarga förbryllar mig lite. Jag har aldrig sett eller hört talas om glastarga på en 944. Alltså är det antingen en hemma-moddad vanlig targa eller så har någon satt kapen bilen och monterat dit en eftermarknadstaklucka?
/Pontus
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
mathiasd wrote:Tux wrote:Är det känt när kamremmen byttes senast? Är det okänd status på den så skulle jag rekommendera att du byter den. Och när man ändå gör det jobbet rekommenderas att man tar kamkedjan, kamkedjesträckarn och vattenpumpen samtidigt. Givetvis bör den ha sig en service när man ändå är i farten. Inte helt gratis, framförallt om man frågar vad PC skall ha för det. Det finns flera goda förslag på vilka som gör jobbet och till vettiga pengar. Det beror på vart i landet du bor.
Glastarga förbryllar mig lite. Jag har aldrig sett eller hört talas om glastarga på en 944. Alltså är det antingen en hemma-moddad vanlig targa eller så har någon satt kapen bilen och monterat dit en eftermarknadstaklucka?
/Pontus
Är det verkligen både kamrem och kamkedja på dessa bilar?
På 16ventilarna (S & S2) så finns det en kedja mellan kammarna.
Last edited by Pehr Johnsson on 2009-05-14 12:59:26, edited 1 time in total.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-05-12 19:43:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-05-12 19:43:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users