944 S2 Värde?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
mathiasd
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-05-12 19:43:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

944 S2 Värde?

#1 Post by mathiasd »

Jag tittar på en 1989 944 S2 blå metallic och funderar lite på dess värde. Bilen har gått 20 000 mil enligt mätaren, men saknar servicebok. Den är importerad 2002 och har haft 3 ägare i Sverige sedan dess. Den är orginal så när som på sportavgassystem och sportluftfilter. Den saknar ac och skinn men har glastarga. Den har en hel del skönhetsfläckar iform av repor, stenskott, sliten inredning, spricka i instrumentpanel etc. Vad bör man betala för denna bil?

Rythm
S2-Poster
Posts: 205
Joined: 2008-09-20 19:15:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra Roslagen
Contact:

#2 Post by Rythm »

svårt att säga, beror lite på mekaniskt skick vilket är svårbedömt med den lilla info som finns. Luktar skruvad bil med för lite kärlek om du frågar mig. kanske 30 lakan med ett stort frågetecken. Ta med någon somkan något om 944 och kola på den igen. Alternativt M-testa den. I bra skick kan en S2 kosta 75 lakan lätt. Så spannet är stort.
Tout Pour Sauver L´amour...Porsche
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04

mathiasd
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-05-12 19:43:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

#3 Post by mathiasd »

Tack för ett snabbt svar.

Jag har inte sett bilen på nära håll än pga geografiskt avstånd. Men på de bilder jag fått ser den "hel och ren" ut. Dvs det mesta verkar vara i bra bruksskick. Efter 20 år och 20 000 mil så är det ju helt naturligt att det är lite slitage på tygklädseln på stolarna och en spricka i instrumentpanelen, lite stenskott och små repor brukar också komma ganska snart. Bilen går enligt utsago mycket bra och är i ett bra maskinellt skick där spindelleder och krängningshämmare nyligen har blivit bytta. Ger detta mer underlag för bilens värde? eller är det ännu mer som krävs? Jag är nyfiken eftersom jag överväger bilen som dellikvid i ett byte...

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Erol »

Min uppfattning av S2:ors värde är följande:

Bilar i riktigt bra skick/mycket påkostade 80.000 -->

Bruksskick 60.000 --> 80.000

Bilar i behov av reparation/renovering 40.000--> 60.000

Bilar som kostar under 40.000 är i regel vrak eller riktiga kap!



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

mathiasd
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-05-12 19:43:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

#5 Post by mathiasd »

Ägaren anser den vara värd 55 000 vilket kanske inte är helt fel då. Jag kommer antagligen gå vidare och göra affär med honom, vilket innebär att jag byter bort min Boxster -98 (med lite pengar i mellan). Är det att byta upp sig? eller ned sig? ;-)

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Frostyfog »

om du skriver var du bor och var du skall titta på bilen så kanske du kan få med dig ett par ögon som är mer vana att kolla på 944
(annat sätt är att kolla igenom medlemsregistret sorterat efter geografi och dra iväg ett pm till någon i området som verkar kunnig)

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#7 Post by bergodalvana »

Sen får man ju se till sig själv hur mycket man kan meka själv för att hålla ner kostnaden. ALLA BILAR STRULAR FÖR ELLER SENARE. vissa tidigare än man kan tro. Och har du tummen mitt i näven så kan en redan dyr affär bli ännu dyrare... Men nu har du ju hittat forumet som kan hjälpa dig nästan hur långt som helst (så länge vi inte pratar om 20" och motoroljor).
Btw.. välkommen till forumet.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

#8 Post by Tux »

Är det känt när kamremmen byttes senast? Är det okänd status på den så skulle jag rekommendera att du byter den. Och när man ändå gör det jobbet rekommenderas att man tar kamkedjan, kamkedjesträckarn och vattenpumpen samtidigt. Givetvis bör den ha sig en service när man ändå är i farten. Inte helt gratis, framförallt om man frågar vad PC skall ha för det. Det finns flera goda förslag på vilka som gör jobbet och till vettiga pengar. Det beror på vart i landet du bor.

Glastarga förbryllar mig lite. Jag har aldrig sett eller hört talas om glastarga på en 944. Alltså är det antingen en hemma-moddad vanlig targa eller så har någon satt kapen bilen och monterat dit en eftermarknadstaklucka?

/Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#9 Post by Pehr Johnsson »

Glastarga ska finnas, men otroligt sällsynt.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

#10 Post by Tux »

Tack Pehr,
Då har jag lärt mig något nytt idag också! :-)

/Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Maxx »

Glastargan är ingen originaldel, men fanns (finns?) att köpa som eftermarknadspryl i USA från en del Porschetillbehörsfirmor.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

mathiasd
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-05-12 19:43:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

#12 Post by mathiasd »

Tux wrote:Är det känt när kamremmen byttes senast? Är det okänd status på den så skulle jag rekommendera att du byter den. Och när man ändå gör det jobbet rekommenderas att man tar kamkedjan, kamkedjesträckarn och vattenpumpen samtidigt. Givetvis bör den ha sig en service när man ändå är i farten. Inte helt gratis, framförallt om man frågar vad PC skall ha för det. Det finns flera goda förslag på vilka som gör jobbet och till vettiga pengar. Det beror på vart i landet du bor.

Glastarga förbryllar mig lite. Jag har aldrig sett eller hört talas om glastarga på en 944. Alltså är det antingen en hemma-moddad vanlig targa eller så har någon satt kapen bilen och monterat dit en eftermarknadstaklucka?

/Pontus
Är det verkligen både kamrem och kamkedja på dessa bilar?

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#13 Post by Pehr Johnsson »

mathiasd wrote:
Tux wrote:Är det känt när kamremmen byttes senast? Är det okänd status på den så skulle jag rekommendera att du byter den. Och när man ändå gör det jobbet rekommenderas att man tar kamkedjan, kamkedjesträckarn och vattenpumpen samtidigt. Givetvis bör den ha sig en service när man ändå är i farten. Inte helt gratis, framförallt om man frågar vad PC skall ha för det. Det finns flera goda förslag på vilka som gör jobbet och till vettiga pengar. Det beror på vart i landet du bor.

Glastarga förbryllar mig lite. Jag har aldrig sett eller hört talas om glastarga på en 944. Alltså är det antingen en hemma-moddad vanlig targa eller så har någon satt kapen bilen och monterat dit en eftermarknadstaklucka?

/Pontus


Är det verkligen både kamrem och kamkedja på dessa bilar?

På 16ventilarna (S & S2) så finns det en kedja mellan kammarna.
Last edited by Pehr Johnsson on 2009-05-14 12:59:26, edited 1 time in total.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

mathiasd
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-05-12 19:43:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

#14 Post by mathiasd »

Jag kommer antagligen titta på bilen nästa vecka (eventuellt fredag). Eftersom jag och nuvarande ägare bor en bit ifrån varandra så kommer vi träffas halvvägs (antagligen runt Växjö). Finns det någon i denna trakt som skulle kunna hjälpa mig med ett par objektiva ögon och lite moraliskt stöd?

mathiasd
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-05-12 19:43:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

#15 Post by mathiasd »

Jaha, då var man ägare till en 944 S2 lite hastigt och lustigt. Känns skönt att här finns ett bra forum med bra och trevliga skribenter så att man kan få lite råd vid problem. En del kommer säkert dyka upp eftersom bilen är gammal och har gått en bit.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users