Vanligaste felen / värsta felen [924]

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Phillu
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2009-04-04 15:45:16
Contact:

Vanligaste felen / värsta felen [924]

#1 Post by Phillu »

Ja medans man letar vidare efter en skaplig budgetporsche så funderar jag över vilka fel som är vanligast på 924'an, hur lätt det är att åtgärda och vart man får tag i delarna.

Även, vilka saker är omöjliga att få tag i? Finns det substitutdelar för sådant?


Tanken är också att endast köra på trafikförsäkring om bildelar inte är ett problem att skaffa fram, uppfattningen jag fått från olika hörn av internet är att man inte lämnar in 924'or på verkstad då dom ska vara lättmeckade.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Vanligast är nog elfel samt insprutningen. :) Oftast ganska lätta och billiga fel att åtgärda med lite nya tändelar och genomgång av alla k-jetronikens komponenter. Det struligaste brukar vara att HITTA felen...

Inget är omöjligt att få tag på. Vanliga 924an har inte så många unika delar, till 924 turbo är det en del grejer som är svåra/dyra att hitta och 2:ans synkringar till G31 lådan (5 växlad dogleglåda, väldigt ovanlig i vanliga 924 men standard i 924 Turbo) är så nära omöjligt att hitta man kan komma...

Trafikförsäkring låter som en bra idé (det är det enda vi har på båda våra Porschar). Speciellt om du inte har 924an som den enda bruksbilen att tillgå, då kan det ju få ta lite tid innan man har råd/tid att fixa något efter en smäll.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Phillu
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2009-04-04 15:45:16
Contact:

#3 Post by Phillu »

Jag tänkte ha den som bruksbil faktiskt, men även om den bryter ihop på vägen till jobbet så känns det som om jag med hjälp från vänner och internet kan ordna det mesta på egen hand, snabbare än en verkstad som ska leta delar i sin egen takt. Även om jag eller en verkstad lagar bilen så får man ju ändå åka buss till jobbet tills bilen rullar igen.

Sen om motorn ramlar ner på gatan i en korsning så får man såklart lämna in den... :lol:

Stöld/brandrisk sedan, är bilarna vanliga offer för stölder?

5 växlar, från vilket år började 924'an få den? Är det alltså inte samma låda som i turbon?

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#4 Post by Jesper von Wowern »

Tror det var med ´80 års modell som femväxlad låda från Audi (inte dog-leg) blev standard. Ett allmänt tips jag fick när jag började leta var att de flesta önskvärda uppdateringar (som helgalvning) kom samtidigt med tankluckslocket - inget lock = mer obra... Dock fördel för 30-åringar med skattebefrielse och vartannatårsbesiktning!

Stöld & brand beror nog mycket på var man bor och hur noga man har koll på sitt elsystem. Jämför premiehöjningen på delkasko med vad det kostar att köpa en ny bil inom en femårsperiod (eller vad Du tycker är lämpligt).
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users