944 N/A eller MB 190E 2.6 Sportline?
-
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2007-11-22 21:25:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Tack för alla svar!
Frågan är ju också vad som blir bäst i slutänden:
Att satsa t ex 45 000 kr totalt (bil + förbättringar) och välja 190 med uppgraderat chassi, motor och bromsar eller 944:a med bara nya bussningar och stötdämpare?
I Automobils A-test har ju 190E 2.3 16 och BMW M3 E30 knappast imponerat... Är de helt enkelt för gamla?
Deras 968 är ju å andra sidan ruskigt snabb, men har ju också kostat mycket pengar.
/Alexander
Frågan är ju också vad som blir bäst i slutänden:
Att satsa t ex 45 000 kr totalt (bil + förbättringar) och välja 190 med uppgraderat chassi, motor och bromsar eller 944:a med bara nya bussningar och stötdämpare?
I Automobils A-test har ju 190E 2.3 16 och BMW M3 E30 knappast imponerat... Är de helt enkelt för gamla?
Deras 968 är ju å andra sidan ruskigt snabb, men har ju också kostat mycket pengar.
/Alexander
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Vad ska du ha bilen till, behöver du baksäte (fyra dörrar )
Ska du behålla bilen länge, tänk på att en moddad merca kanske inte uppskattas på markanden (eller så gör den det?)
Hur länge kan du hålla en 190 fräsh och fri från rost?
Jag kan förstå att en 2.3 -16 i fint orginalskick kan vara lockande, men det är ju inte alls det du pratar om. En 944 kommer nog att hålla värdet bättre.....
Ska du behålla bilen länge, tänk på att en moddad merca kanske inte uppskattas på markanden (eller så gör den det?)
Hur länge kan du hålla en 190 fräsh och fri från rost?
Jag kan förstå att en 2.3 -16 i fint orginalskick kan vara lockande, men det är ju inte alls det du pratar om. En 944 kommer nog att hålla värdet bättre.....
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Jag gillar båda bilar, utseende mässigt, men skulle jag välja att meka med någon så skulle jag välja 944:an alla dagar, där är saker mer genomtänkt.
190 har flertalet akilleshälar än vad 944:an har.
Båda modellerna har dock väldigt pålitliga motorer (det är ju tyskt trots allt .
Men rent karaktärisktiskt så tror jag att en fyra är att föredra över en sexa i detta fall.
Så skulle du jämföra en 190 2,5 16v mot en 944 2,5 8/16v så skulle nog mercan vinna men inte när det gäller sexan.
190 har flertalet akilleshälar än vad 944:an har.
Båda modellerna har dock väldigt pålitliga motorer (det är ju tyskt trots allt .
Men rent karaktärisktiskt så tror jag att en fyra är att föredra över en sexa i detta fall.
Så skulle du jämföra en 190 2,5 16v mot en 944 2,5 8/16v så skulle nog mercan vinna men inte när det gäller sexan.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
-
- S-Poster
- Posts: 157
- Joined: 2007-04-17 16:51:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 22
- Joined: 2007-05-08 14:53:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Att en 190E 3.0 skulle gå som en 944 betvivlar jag då min 635:a med close ratio-låda går i princip jämt med Porschen. Då har den 218hk och väger bara aningen mer och kollar du fabrikstider är 635:an betydligt under 190E 2,5-16!
Porschen kommer du garanterat ha roligare med och sparar nog en hel del huvudbry!
Porschen kommer du garanterat ha roligare med och sparar nog en hel del huvudbry!
[url=http://www.garaget.org/?car=39537]BMW 635 CSi, 1987[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 Turbo, 1980 - Renoveringsfyndet[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 Turbo, 1980 - Renoveringsfyndet[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2007-11-22 21:25:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Flera svar...
Varför blanda in 190E 2.5 16?
Inget för mig...
En 3.0 24V har 25 hästar MER än den och 3.2 24V har också 25 hästar mer än 2.5, + MYCKET mer vrid (310Nm vid 3750 rpm.). Det betyder fart.
Redan med 2.6-motor är 190:an lika snabb i höga farter (där vikten inte spelar så stor roll) som en std 944:a, och det skiljer bara drygt 10% i vikt mellan 944 och 190:an med 6:a. Teknikens värld testade MB 190E 2.6 automat 1989 - med två personer och fulltank, utan diffbroms och med ca 3,27:1 i slutväxel gör den 0-100km/h på 9,6s. Manuella bilar från -90 och nyare har 3,92:1, diffbroms + diffspärr och klarar sprinten på 8,8 - 8,9s under samma förutättningar.
Lite (men inte mycket) sämre än en N/A 944 2,5 8v.
En 944 turbo 220 hk klarar det på 6,9 sekunder under samma förutsättningar.
Men det gäller inte framför allt rattlåsprestnada för mig, utan det totala innehållet.
4 dörrar och dragkrok i MB är plus för mig, grepp och bromsar och lite mer och roligare motor än i "normalbil" finns i bägge. Porschen är simplare på gott och ont. Enklare (allt är relativt) men dyrare (också relativt... ) repartioner.
Bra tillgång på delar för bägge, speciellt Mercrdes.
"The jury is still out"
Under tiden kan man brumma omkring i en riktigt fin SAAB 900 i16 från -91 med 8200 mil på mätaren...
/Alexander
Varför blanda in 190E 2.5 16?
Inget för mig...
En 3.0 24V har 25 hästar MER än den och 3.2 24V har också 25 hästar mer än 2.5, + MYCKET mer vrid (310Nm vid 3750 rpm.). Det betyder fart.
Redan med 2.6-motor är 190:an lika snabb i höga farter (där vikten inte spelar så stor roll) som en std 944:a, och det skiljer bara drygt 10% i vikt mellan 944 och 190:an med 6:a. Teknikens värld testade MB 190E 2.6 automat 1989 - med två personer och fulltank, utan diffbroms och med ca 3,27:1 i slutväxel gör den 0-100km/h på 9,6s. Manuella bilar från -90 och nyare har 3,92:1, diffbroms + diffspärr och klarar sprinten på 8,8 - 8,9s under samma förutättningar.
Lite (men inte mycket) sämre än en N/A 944 2,5 8v.
En 944 turbo 220 hk klarar det på 6,9 sekunder under samma förutsättningar.
Men det gäller inte framför allt rattlåsprestnada för mig, utan det totala innehållet.
4 dörrar och dragkrok i MB är plus för mig, grepp och bromsar och lite mer och roligare motor än i "normalbil" finns i bägge. Porschen är simplare på gott och ont. Enklare (allt är relativt) men dyrare (också relativt... ) repartioner.
Bra tillgång på delar för bägge, speciellt Mercrdes.
"The jury is still out"
Under tiden kan man brumma omkring i en riktigt fin SAAB 900 i16 från -91 med 8200 mil på mätaren...
/Alexander
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Tycker det låter som du har bestämt dig! Antigen vill man väl ha en sportbil eller inte. Tycker du att mercan är ett bättre val så kan du väl lika gärna behålla SAABen?? Eller?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2008-08-02 18:36:50
- Contact:
Själv är jag lite skeptisk på porsches meddelade 0-100kmh på 8,4sec. i verkligheten lär den ligga på närmare 7,5sec. Turbons blankt 6
http://www.weissach.net/924-944-968_Roa ... mmary.html
http://www.weissach.net/924-944-968_Roa ... mmary.html
- Adolfsson
- S-Poster
- Posts: 176
- Joined: 2008-10-23 19:41:22
- Bilmodell: Cayenne Turbo
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Habo
- Contact:
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
Ja exakt det jag tänkte på då jag läste tråden.Adolfsson wrote:Har en kompis som är helt insnöad/väldigt duktig på 190 16v.
Har av han hört att 6an i en 190 inte är kul när det svänger den blir VÄLDIGT tung fram.
En 2.5 16V kommer gå bättre på banan än vilken 190 med stor tung 6a framtill.
Men som Pehr skriver så låter det som att du redan bestämt dig för Mercan. Visst vill man ha en bil man kan köra året runt mm så är väl det ett bättre alternativ. Men nu har du ju en fin Saab att åka runt i så jag skulle säga Porschen. 44an jag hade monterade jag gula Koni på och det blev en sån grym skillnad. Roligaste bilen jag ägt om man ska svänga, gick att köra redigt fort i kurvorna. Hade man justerat höjden bak så hade det gått ännu fortare.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
-
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2007-11-22 21:25:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Tack för alla svar...
Jag har INTE bestämt mig ("Jury is still out") och det är lätt att hitta argument för bägge. Jag vill bara kommentera felaktiga/tveksamma påståenden om bilarna. Det verkar till exempel vara mycket "andrahandsinformation" om 190... "Kompisen tycker" osv. I verkligheten är M103 (sexan) i 190E bara ca 20 kg tyngre än M102 (fyran). Förvisso framför framaxeln, men det är ingen understyrning a lá Audi 100 vi pratar om!
Era kommentarer om bilarna HAR fått mig att tänka lite annorlunda.
"Mindre bry" från Pehr är ett starkt argument. Porschen är ju mer färdig som den är = mer tid för körning, mindre för att bygga om.
Det är kanske en bra idé att kombinera SAAB 900 och Porsche 944 istället för att försöka få allt i ett?
Då får jag istället sälja min Lexus LS 400 så att det inte blir 4 bilar hemma. (Vi har en Clio -06 också.)
/Alexander
Jag har INTE bestämt mig ("Jury is still out") och det är lätt att hitta argument för bägge. Jag vill bara kommentera felaktiga/tveksamma påståenden om bilarna. Det verkar till exempel vara mycket "andrahandsinformation" om 190... "Kompisen tycker" osv. I verkligheten är M103 (sexan) i 190E bara ca 20 kg tyngre än M102 (fyran). Förvisso framför framaxeln, men det är ingen understyrning a lá Audi 100 vi pratar om!
Era kommentarer om bilarna HAR fått mig att tänka lite annorlunda.
"Mindre bry" från Pehr är ett starkt argument. Porschen är ju mer färdig som den är = mer tid för körning, mindre för att bygga om.
Det är kanske en bra idé att kombinera SAAB 900 och Porsche 944 istället för att försöka få allt i ett?
Då får jag istället sälja min Lexus LS 400 så att det inte blir 4 bilar hemma. (Vi har en Clio -06 också.)
/Alexander
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
En Lexus och en merca känns väl lite tårta på tårta?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 22
- Joined: 2007-05-08 14:53:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2007-11-22 21:25:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Lexus + Mercedes var helt OK, just de två modellerna är VÄLDIGT olika.
Tänk en BMW 325 -91 och en Cadillac/Mercedes S-klasse. Men tårta på tårta smakar också gott!
Har provat "en bil för varje tillfälle", nästan. Problemet var att 5 bilar + ett släp inte matchar så bra om man har dubbelgarage + uppfart för två (max tre) bilar. Mycket flyttande av bilar blev det...
(Och 26 vinter/sommar/bankörnings-hjul skojar man inte bort!)
/Alexander
Tänk en BMW 325 -91 och en Cadillac/Mercedes S-klasse. Men tårta på tårta smakar också gott!
Har provat "en bil för varje tillfälle", nästan. Problemet var att 5 bilar + ett släp inte matchar så bra om man har dubbelgarage + uppfart för två (max tre) bilar. Mycket flyttande av bilar blev det...
(Och 26 vinter/sommar/bankörnings-hjul skojar man inte bort!)
/Alexander
Who is online
Users browsing this forum: No registered users