Drömbil med vibrationsljud & vibrerande växelspak

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Nanne
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2007-11-21 19:10:18
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Drömbil med vibrationsljud & vibrerande växelspak

#1 Post by Nanne »

Hej!

Tänkte inleda med att tacka alla som bidrar i detta forum. Under de månader som jag varit ute och letat 944/968 har informationen här varit helt suverän!

Har idag kollat på en 944 modell S2, en 91'a med ca 24000mil under huven. Det är precis den här typen av bil jag letar efter men vid provkörningstillfället dök det upp ett par frågetecken. Min förhoppning är att någon av forumets erfarna Porscheexperter kan hjälpa mig klara ut vad dessa frågetecken innebär för bilen. Jag är som sagt väldigt intresserad av bilen......

1) Vid ca 3000 varv (samtliga växlar) hörs ett tydligt vibrationsljud från motorn. Någon som har varit med om något liknande? Vad är det/måste det åtgärdas?

2) Växelspaken vibrerar mycket vid körning. Varför? Måste det åtgärdas? Spaken är dessutom sedan några år bytt (till en gammal, sliten spak med en felaktig beskrivning av växlarnas läge)

3) Kamremmen byttes senast år 2000 (4000 mil sedan), daxx igen?

4) Takluckan gick inte att hissa upp. Targamotorn verkar gå men de två "pinnarna" som sitter i luckans baksida rör sig sporadiskt/inte alls. Vad har hänt?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Jerker "Nanne" Sandberg, Stockholm

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#2 Post by Mårten »

Kamrem bytes vid 8000 mil eller 8 år (enl Sandén)
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Drömbil med vibrationsljud & vibrerande växelspak

#3 Post by patand »

Nanne wrote:1) Vid ca 3000 varv (samtliga växlar) hörs ett tydligt vibrationsljud från motorn. Någon som har varit med om något liknande? Vad är det/måste det åtgärdas?

2) Växelspaken vibrerar mycket vid körning. Varför? Måste det åtgärdas? Spaken är dessutom sedan några år bytt (till en gammal, sliten spak med en felaktig beskrivning av växlarnas läge)

3) Kamremmen byttes senast år 2000 (4000 mil sedan), daxx igen?

4) Takluckan gick inte att hissa upp. Targamotorn verkar gå men de två "pinnarna" som sitter i luckans baksida rör sig sporadiskt/inte alls. Vad har hänt?
1. Självklart måste det åtgärdas. Motorn ska inte vibrera extra vid något speciellt varvtal. Vad det är vet jag inte riktigt, men kanske att balansaxelremmen inte är i ordning (någon kugg fel). Om det är fallet så riskerar oljepickupen att pajja pga vibrationerna så det måste åtgärdas snarast i så fall (normalt sätt byter man balansremmen när man byter kamremmen så det ordnar du samtidigt i så fall). Eller så är det en motorkudde som är kass...

2. Med en icke standard växelspak så kan det bli mycket vibrationer i spaken i dessa bilar om jag förstått rätt. Originalspaken är nämligen dämpad på något visst sätt. Men om det inte beror på den bytta spaken så kan det ju t.ex också beror på dåliga motorkuddar eller dåliga växellådskuddar. Eller i värsta fall en transaxel som något lager är dålig i, detta borde iof nog låta en del också. Det ska iaf inte vibrera något speciellt mycket i spaken så självklart ska det åtgärdas förr eller senare.

3. JA!!!!!!! Chansa inte på att remmen är schysst, även om det finns kvitto på det att den verkligen är bytt år 2000 så är den ju 8 år gammal iaf... Så byt direkt och slipp oroa dig!

4. Problem med takluckan har det skrivits mycket om i omgångar under Teknik&Trim delen i forumet sök där med sökfunktionen så hittar du säkert mycket nyttigt. Själv har jag ingen originallucka på någon av mina bilar så jag kan inte så värst mycket om dessa tyvärr.

Lycka till med bilköpet och blir det inte denna bil så ge inte upp att leta efter ett exemplar som passar dig! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Sahlen
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2006-07-21 07:22:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Re: Drömbil med vibrationsljud & vibrerande växelspak

#4 Post by Sahlen »

patand wrote:
Nanne wrote:1) Vid ca 3000 varv (samtliga växlar) hörs ett tydligt vibrationsljud från motorn. Någon som har varit med om något liknande? Vad är det/måste det åtgärdas?
1. Självklart måste det åtgärdas. Motorn ska inte vibrera extra vid något speciellt varvtal. Vad det är vet jag inte riktigt, men kanske att balansaxelremmen inte är i ordning (någon kugg fel). Om det är fallet så riskerar oljepickupen att pajja pga vibrationerna så det måste åtgärdas snarast i så fall (normalt sätt byter man balansremmen när man byter kamremmen så det ordnar du samtidigt i så fall). Eller så är det en motorkudde som är kass...
Det är min bil ämnet handlar om så jag tänkte ge min bild och mina tankar om ovanstående fenomen.

Det skramlar inte från motorn. Med kopplingen nere vibrerar det inte. Jag är alltså inne på att det är från/runt transaxeln det låter och att det beror på att axelns självsvängningsfrekvens ligger på ca 3000 rpm.

Om det är pga taskiga lager och/eller om det är allvarligt vet jag inte, men skulle gärna vilja veta. Men jag är övertygad om att det inte kommer från motorn.

Mvh
KS

Alexander
S-Poster
Posts: 94
Joined: 2007-11-22 21:25:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#5 Post by Alexander »

Nu har jag inte sett bilen i fråga, men av beskrivningen att döma hade jag börjat med att titta på upphängningar för motor, växellåda och avgassystem, precis som patand föreslår.

Det kan också vara fel/obalans hos kopplingslamellen. Den sitter ju fast i växellådans ingående axel, och om du har vibrationer som följer motorvartalet men förvsinner vid frikoppling kan det vara fel här.

Blir det olika mycket vibrationer beroende på om bilen belastas eller ej?

/Alexander

Sahlen
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2006-07-21 07:22:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#6 Post by Sahlen »

Med olika belastning menar du att varva bilen stillastående med uppsläppt koppling och utan växel mot när man kör bilen?

Svårt att svara på på rak arm isf. Kan kolla upp det.

Alexander
S-Poster
Posts: 94
Joined: 2007-11-22 21:25:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#7 Post by Alexander »

Japp! :D
Samt såklart olika belastning under körning; fullgas, dellast och motorbroms.

/Alexander

Sahlen
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2006-07-21 07:22:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#8 Post by Sahlen »

SM i trådlyft.

Jag har undersökt det här lite djupare nu.

Det är avgassystemet som orsakar ljudet vid 3000 rpm. Just vid det varvtalet hamnar systemet i någon form av sälvsvängning. Det sitter absolut inte löst, men det kan vara något fäste som inte är helt hundra.

Spekulationerna om balansaxlarna och dylikt är alltså helt fel. Från motorn kommer absolut inga missljud.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Goda nyheter alltså... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#10 Post by Notch »

Min bil hade samma problem, dvs ett tydligt resonansljud vid ett visst varvtal. Det berodde på att bakre ljuddämparen hade blivit "mjuk" i framkanten och då började bakre delen av systemet självsvänga. Problemet försvann efter byte av bakre delen av avgassystemet.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users