Hur köpa avställd bil?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

Hur köpa avställd bil?

#1 Post by Notch »

Jag är spekulant på en bil, inte 944, som är besiktigad och körklar. Det är bara ett mindre problem - den är avställd..... Jag kan ju inte köpa den innan jag provkört och jag är inte speciellt lockad av att provköra en avställd bil med tanke på potentiella problem med polis och försäkringsbolag.

Hur ska jag göra och varför säljer man en avställd bil? Ägaren verkar inte ha några bra svar på de här frågorna....
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Ställ på över telefon eller internet. På reg. beviset finns en kod att använda.
Se till att bilen är försäkrad, påställd hjälper ju inte mycket om det smäller.
Säljaren vill troligen undvika att betala skatt.....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#3 Post by Notch »

Tack för svaret, med det praktiska har jag rätt bra koll på. Säljaren var mycket svävande på frågan om det fanns försäkring, så gissningsvis finns det ingen sådan heller.

Frågan var mera lite filosofisk kring hur någon kan komma på idén att sälja en bil i hundratusenkronorsklassen avställd och om jag på något sätt kunde komma runt det.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
Obizzz
S2-Poster
Posts: 201
Joined: 2006-05-15 20:27:56
Bilmodell: 944 N/A '83
Location: Värnamo
Contact:

#4 Post by Obizzz »

Är inte försäkringen ägarens problem om det nu skulle hända något?
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7109]Min biltråd - nya foton och lite annat... :)[/url]

User avatar
Mr.G
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2004-04-01 17:14:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#5 Post by Mr.G »

Notch wrote:Tack för svaret, med det praktiska har jag rätt bra koll på. Säljaren var mycket svävande på frågan om det fanns försäkring, så gissningsvis finns det ingen sådan heller.

Frågan var mera lite filosofisk kring hur någon kan komma på idén att sälja en bil i hundratusenkronorsklassen avställd och om jag på något sätt kunde komma runt det.
Varför skulle han ha bilen påställd om han inte använder den? Hade jag varit säljaren så hade jag tyckt att det varit väldigt onödigt att ha den påställd och stå och betala skatt och försäkring bara för att nån ev. kommer och provkör den några kilometer (iallafall om man inte räknar med att få den snabbt såld och man inte använder den).

Törs du inte ta en kort provsväng med den (eller om du nu måste prova den i flera mil) så är det väl bara be han ställa på den nån timma, är ju bara ringa 0771-14 15 16 eller göra det via www.vv.se (är ju bara ställa av den direkt igen om du inte köper den). Ge han en femtilapp om han tycker det är för dyrt att betala för en dag :roll:

Trafikförsäkring finns aldrig på en bil som är avställd eftersom den automatiskt avskrivs när man ställer av bilen. Däremot så aktiveras normalt sett en hel- eller halvförsäkring (och där ingår ju trafikförsäkring) när bilen åter ställs på under förutsättning att den var hel- eller halvförsäkrad när den ställdes av och att avställningsförsäkringen (som då automatiskt träder in vid avställning) inte har sagts upp.

Ps. Att ha en bil påställd kan ju ofta kosta kring 7-8 hundra eller mer per månad och därmed vara en ganska onödig utgift om man inte använder den under några månader. ds.

User avatar
jbl
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2006-01-11 20:44:30
Bilmodell: 968 (Såld)
Årsmodell: 1992
Location: Sundbyberg
Contact:

#6 Post by jbl »

Att ha bilen påställd en dag kostar en månads skatt, det är per påbörjad kalendermånad som gäller. 31/8-1/9 skulle bli två månader t ex. Inga sjuka summor, men mer en femtio spänn. Jag var i liknande situation när jag köpte min bil. Försäkringsbolagen tog minst 200 kr för bara en dags försäkring (de ville väl slippa administrationen).
Porsche 968 1992 (Såld)
Tesla Model S 2014

User avatar
Mr.G
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2004-04-01 17:14:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#7 Post by Mr.G »

jbl wrote:Att ha bilen påställd en dag kostar en månads skatt, det är per påbörjad kalendermånad som gäller. 31/8-1/9 skulle bli två månader t ex. Inga sjuka summor, men mer en femtio spänn. Jag var i liknande situation när jag köpte min bil. Försäkringsbolagen tog minst 200 kr för bara en dags försäkring (de ville väl slippa administrationen).
Okej, tack för rättelsen, hade för mig att dom tog betalt per dag men då är det alltså inte så. :oops:

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#8 Post by Jon80 »

Det är ju som redan antytts, inte skatten som är säljarens stora kostnad, utan försäkringskostnaden är i regel mycket högre. En avställningsförsäkring kostar i gengäld inte många kr om året.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#9 Post by Notch »

Det känns lite B att säljaren inte ens kan kosta på att ha bilen påställd när den är till salu. Man kan ju då undra om han haft råd att sköta om bilen när han ägde den. Nåja, får se om det går att ordna en provkörning med ägaren bakom ratten. Då tar han alla risker och jag får i alla fall en känsla för skicket.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#10 Post by Jon80 »

Kanske är anledningen till att bilen säljs. Folk får ju ändrade familjeförhållanden i parti å minut.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

mabusus
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-06-27 19:24:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollefteå
Contact:

#11 Post by mabusus »

finns juh även dom som köper gör iordning och säljer eller hur?
jag som bara köpt bil för att göra iordning och sälja har inte haft någon försäkring på den och aldrig påställd men ändå till salu! vill inte betala 1300 kr i försäkring för en månad bara för att någon kommer och titta på den för en bil jag inte använder.
Allt ska användas!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users