Reservdelar till 944 S2 kontra "BMW"
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Reservdelar till 944 S2 kontra "BMW"
Alltid kört BMW men varit på väg att byta till 944 i ett par år.
Nyss bytt bromsbelägg på alla fyra ok + slitagevarnare på
min BMW 318 is -95. Gick på ca 1500:- ink. lite pengar till polaren
som fixade det.
Vad skulle det kosta att göra en liknande grej på tex en S2:a ?
Vad ska man se upp med som "ruinerar" en på en S2:a?
Kamremmen?
Att tillägga:
När väl en S2 finns i min ägo så kommer jag inte ha möjlighet att
ta den till en "riktig" Porsche-verkstad.
Nyss bytt bromsbelägg på alla fyra ok + slitagevarnare på
min BMW 318 is -95. Gick på ca 1500:- ink. lite pengar till polaren
som fixade det.
Vad skulle det kosta att göra en liknande grej på tex en S2:a ?
Vad ska man se upp med som "ruinerar" en på en S2:a?
Kamremmen?
Att tillägga:
När väl en S2 finns i min ägo så kommer jag inte ha möjlighet att
ta den till en "riktig" Porsche-verkstad.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
450 per axel hos utzon.se = 900 runtom
Slitagevarnare = 109 kr = 436 runtom
= 1336 kr hos utzon.se detta är då inte original, men helt ok prylar.
På en S2/Turbo är det väldigt lätt att byta, jag byter enkelt runtom på en halvtimme och då går mesta tiden till att hissa/sänka bil och skruva av/på hjulen.
Slitagevarnare = 109 kr = 436 runtom
= 1336 kr hos utzon.se detta är då inte original, men helt ok prylar.
På en S2/Turbo är det väldigt lätt att byta, jag byter enkelt runtom på en halvtimme och då går mesta tiden till att hissa/sänka bil och skruva av/på hjulen.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Vad du absolut SKALL byta om du köper en S2 är denna bit: http://www.utzon.se/udb/items.php?listgrp=8&item=990
Kostar som synes inte mycket, men går den trasig är det VÄLDIGT dyrt, tar en halvtimme att byta, och är relativt enkelt, även om den sitter på ett ställe som inte alla vill ge sig in på.
Byter du från 318is så byter du ner dig en bit i motorkaraktär, men en bra bit upp på resten av bilen. (undantaget alla passagerare bakom dig och den snyggaste bruden! )
Kostar som synes inte mycket, men går den trasig är det VÄLDIGT dyrt, tar en halvtimme att byta, och är relativt enkelt, även om den sitter på ett ställe som inte alla vill ge sig in på.
Byter du från 318is så byter du ner dig en bit i motorkaraktär, men en bra bit upp på resten av bilen. (undantaget alla passagerare bakom dig och den snyggaste bruden! )
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Herman
- Turbo-Poster
- Posts: 804
- Joined: 2006-10-13 11:42:24
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Mjölby
- Contact:
OOOhh Det var snabbt ! Stressad kille ?Karl Birgander wrote:450 per axel hos utzon.se = 900 runtom
Slitagevarnare = 109 kr = 436 runtom
= 1336 kr hos utzon.se detta är då inte original, men helt ok prylar.
På en S2/Turbo är det väldigt lätt att byta, jag byter enkelt runtom på en halvtimme och då går mesta tiden till att hissa/sänka bil och skruva av/på hjulen.
968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
- Herman
- Turbo-Poster
- Posts: 804
- Joined: 2006-10-13 11:42:24
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Mjölby
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Tokigt lätta att byta belägg på.
Ta en polygrip och tryck ihop och dra i den "kromade" bygeln på bilden, fäll ner bygeln, dra ut belägg, tryck i nya, fäll upp och tryck ihop och sätt tillbaka bygeln.
Nästa hjul!
Ta en polygrip och tryck ihop och dra i den "kromade" bygeln på bilden, fäll ner bygeln, dra ut belägg, tryck i nya, fäll upp och tryck ihop och sätt tillbaka bygeln.
Nästa hjul!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Herman
- Turbo-Poster
- Posts: 804
- Joined: 2006-10-13 11:42:24
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Mjölby
- Contact:
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
BMW suger i allmänhet & då talar jag endast om egen erfarenhet.
Min senaste kostade mig mellan 30 & 40k i reparationer på 1 år & då gör jag allt själv
Aldrig mer en Beemer för min del.
Sven
Min senaste kostade mig mellan 30 & 40k i reparationer på 1 år & då gör jag allt själv
Aldrig mer en Beemer för min del.
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jag kommer garanterat att köra bimmer igen!
Väldigt väl sammansatta bilar tycker jag. Trivs i BMW.
Kört en del i P.P.'s E34 540ia och det är väldigt trevlig bil. Skulle mycket väl kunna frakta mig själv i en dylik.
Väldigt väl sammansatta bilar tycker jag. Trivs i BMW.
Kört en del i P.P.'s E34 540ia och det är väldigt trevlig bil. Skulle mycket väl kunna frakta mig själv i en dylik.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Herman
- Turbo-Poster
- Posts: 804
- Joined: 2006-10-13 11:42:24
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Mjölby
- Contact:
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Tycker att priserna på delar till bmw är förhållandevis billiga.
Dom har ju sänkt priserna för ett tag sedan.
Vet att a exempelvis Audi är dyrare i reservdelar men frontmotorporschar är generellt billigare i delar (finns tyvärr undantag där med )
Mvh
Sven
Dom har ju sänkt priserna för ett tag sedan.
Vet att a exempelvis Audi är dyrare i reservdelar men frontmotorporschar är generellt billigare i delar (finns tyvärr undantag där med )
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Karl Birgander wrote:Tokigt lätta att byta belägg på.
Ta en polygrip och tryck ihop och dra i den "kromade" bygeln på bilden, fäll ner bygeln, dra ut belägg, tryck i nya, fäll upp och tryck ihop och sätt tillbaka bygeln.
Nästa hjul!
Ah! Så man behöver inte ens ta loss oken från skivorna för att
byta belägg (på en s2)?
Verkar ju rätt smidigt faktiskt ifall så är fallet!
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Absolut inte! En del kör med olika belägg på gata och bana, och byter då vid sidan av banan innan dom kör och sedan tillbaka. ingen extra tid knappt vid ett däckbyte.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users