Reservdelar till 944 S2 kontra "BMW"

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
drifter7508
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-07-09 16:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Avesta
Contact:

Reservdelar till 944 S2 kontra "BMW"

#1 Post by drifter7508 »

Alltid kört BMW men varit på väg att byta till 944 i ett par år.

Nyss bytt bromsbelägg på alla fyra ok + slitagevarnare på
min BMW 318 is -95. Gick på ca 1500:- ink. lite pengar till polaren
som fixade det.

Vad skulle det kosta att göra en liknande grej på tex en S2:a ?

Vad ska man se upp med som "ruinerar" en på en S2:a?
Kamremmen?

Att tillägga:
När väl en S2 finns i min ägo så kommer jag inte ha möjlighet att
ta den till en "riktig" Porsche-verkstad.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

450 per axel hos utzon.se = 900 runtom
Slitagevarnare = 109 kr = 436 runtom

= 1336 kr hos utzon.se detta är då inte original, men helt ok prylar.

På en S2/Turbo är det väldigt lätt att byta, jag byter enkelt runtom på en halvtimme och då går mesta tiden till att hissa/sänka bil och skruva av/på hjulen.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#3 Post by Karl Birgander »

Vad du absolut SKALL byta om du köper en S2 är denna bit: http://www.utzon.se/udb/items.php?listgrp=8&item=990

Kostar som synes inte mycket, men går den trasig är det VÄLDIGT dyrt, tar en halvtimme att byta, och är relativt enkelt, även om den sitter på ett ställe som inte alla vill ge sig in på.


Byter du från 318is så byter du ner dig en bit i motorkaraktär, men en bra bit upp på resten av bilen. (undantaget alla passagerare bakom dig och den snyggaste bruden! :D )
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Herman
Turbo-Poster
Posts: 804
Joined: 2006-10-13 11:42:24
Bilmodell: 968CS
Årsmodell: 1993
Location: Mjölby
Contact:

#4 Post by Herman »

Karl Birgander wrote:450 per axel hos utzon.se = 900 runtom
Slitagevarnare = 109 kr = 436 runtom

= 1336 kr hos utzon.se detta är då inte original, men helt ok prylar.

På en S2/Turbo är det väldigt lätt att byta, jag byter enkelt runtom på en halvtimme och då går mesta tiden till att hissa/sänka bil och skruva av/på hjulen.
OOOhh Det var snabbt ! Stressad kille ? :wink:
968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags

User avatar
drifter7508
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-07-09 16:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Avesta
Contact:

#5 Post by drifter7508 »

Ha ha... han har väl lika tråkigt som jag idag.... sitter och väntar på festarpolarna =)
Tack för svar =)
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657

User avatar
Herman
Turbo-Poster
Posts: 804
Joined: 2006-10-13 11:42:24
Bilmodell: 968CS
Årsmodell: 1993
Location: Mjölby
Contact:

#6 Post by Herman »

drifter7508 wrote:Ha ha... han har väl lika tråkigt som jag idag.... sitter och väntar på festarpolarna =)
Tack för svar =)
Kan ju vara så ja !
Själv tar det nog nästan det att bara byta 4 däck. :(
968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#7 Post by Karl Birgander »

Tokigt lätta att byta belägg på.
Ta en polygrip och tryck ihop och dra i den "kromade" bygeln på bilden, fäll ner bygeln, dra ut belägg, tryck i nya, fäll upp och tryck ihop och sätt tillbaka bygeln.
Nästa hjul!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Herman
Turbo-Poster
Posts: 804
Joined: 2006-10-13 11:42:24
Bilmodell: 968CS
Årsmodell: 1993
Location: Mjölby
Contact:

#8 Post by Herman »

Så ja. Rätt inställning.
Bmw i allmänhet är väl ganska dyra delar på ?
968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#9 Post by Bathory »

BMW suger i allmänhet & då talar jag endast om egen erfarenhet.
Min senaste kostade mig mellan 30 & 40k i reparationer på 1 år & då gör jag allt själv :(
Aldrig mer en Beemer för min del.

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#10 Post by Karl Birgander »

Jag kommer garanterat att köra bimmer igen!
Väldigt väl sammansatta bilar tycker jag. Trivs i BMW.

Kört en del i P.P.'s E34 540ia och det är väldigt trevlig bil. Skulle mycket väl kunna frakta mig själv i en dylik.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Herman
Turbo-Poster
Posts: 804
Joined: 2006-10-13 11:42:24
Bilmodell: 968CS
Årsmodell: 1993
Location: Mjölby
Contact:

#11 Post by Herman »

Aldrig ägt o har ej för avsikt att köpa någon BMW heller men det var ju reservdelspriser det var frågan om.
Har fått för mig att BMW har förhållandevis dyra delar överlag i jämförelse med en 944 ?
Skiljer ju givetvis en del på en 316 o en 7-serie.
968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#12 Post by Bathory »

Tycker att priserna på delar till bmw är förhållandevis billiga.
Dom har ju sänkt priserna för ett tag sedan.
Vet att a exempelvis Audi är dyrare i reservdelar men frontmotorporschar är generellt billigare i delar (finns tyvärr undantag där med )

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
drifter7508
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-07-09 16:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Avesta
Contact:

#13 Post by drifter7508 »

Äntligen fick jag min BMW såld! Nu jävlar blir det en S2! =)
Synd att det finns få svarta till salu just nu. Antar att man får åka
skrotbil ett tag innnan man hittar sitt exemplar.
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657

User avatar
drifter7508
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-07-09 16:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Avesta
Contact:

#14 Post by drifter7508 »

Karl Birgander wrote:Tokigt lätta att byta belägg på.
Ta en polygrip och tryck ihop och dra i den "kromade" bygeln på bilden, fäll ner bygeln, dra ut belägg, tryck i nya, fäll upp och tryck ihop och sätt tillbaka bygeln.
Nästa hjul!

Ah! Så man behöver inte ens ta loss oken från skivorna för att
byta belägg (på en s2)? :D

Verkar ju rätt smidigt faktiskt ifall så är fallet!

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#15 Post by Karl Birgander »

Absolut inte! En del kör med olika belägg på gata och bana, och byter då vid sidan av banan innan dom kör och sedan tillbaka. ingen extra tid knappt vid ett däckbyte.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users