Är 944S2 en bra bil för mig?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#16 Post by bill b »

Ett bra tips är att låta en verkstad (helst med god Porschekännedom om det ska
vara någon större idé) titta på bilen innan köp. Jag gjorde det för 1000 kr i
kostnad och kunde därefter pruta på grundpriset tack vare de fel och brister som
verkstaden hittade. På så vis blev det både lönande och en viss trygghet!

Ett tips till: originalkopplingen i S2 är av mindre bra konstruktion så en bil med
utbytt koppling skulle jag själv se som ett stort plus!
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#17 Post by Karl Birgander »

Tycker bilen är ett lämpligt objekt.

Koppling är som sagt väldigt trevligt om den är bytt, annars får man lägga sig under bilen en stund när den rasar.

Ta hjälp av någon som kan bilarna eller kompetent verkstad, det lönar sig troligen.

Imorgon ska jag troligen följa med på en S2 titt i kalmar, där jag varit och provat bilen innan och talat om för den potentiella köparen vad jag tyckte.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Enervit
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2005-11-29 13:04:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huskvarna
Contact:

#18 Post by Enervit »

Tycker bilen ser okej ut, finns pengar att tjäna om man gör jobbet själv sen självklart som du påpekar, ett utmärkt tillfälle att börja "lära känna" bilen. Sist men inte minst skit kul att vi blir flera Porsche ägare i JKPG regionen (Huskvarna). :D
"Den som har mest prylar när han dör vinner"

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3326
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#19 Post by johan944 »

Karl Birgander wrote:Tycker bilen är ett lämpligt objekt.

Koppling är som sagt väldigt trevligt om den är bytt, annars får man lägga sig under bilen en stund när den rasar.

Ta hjälp av någon som kan bilarna eller kompetent verkstad, det lönar sig troligen.

Imorgon ska jag troligen följa med på en S2 titt i kalmar, där jag varit och provat bilen innan och talat om för den potentiella köparen vad jag tyckte.
Angående koplingen så har jag inte skruvat på en S2 eller Turbo men håller på att byta koplingen på en N/A och kan säga det att om du inte har "rätt" special verktyg så kommer du inte att får bort koplingen!!!

Detta vet jag eftersom jag fick hjälp av en av forummedlemarna som har många specialverktyg.

Vi kom fram till att det lätaste vore att ta ur motorn.

Men låt dig inte avskräkas.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#20 Post by Karl Birgander »

johan944 wrote:Angående koplingen så har jag inte skruvat på en S2 eller Turbo men håller på att byta koplingen på en N/A och kan säga det att om du inte har "rätt" special verktyg så kommer du inte att får bort koplingen!!!
Specialverktyg? :?: :?:

Förutom ett specialverktyg för att få bort drivaxlarna så använde jag helt vanliga verktyg...
Har visserligen ett kort spärrskaft med led som hjälpte, men vanliga blocknycklar lär ha fungerat fint ocskå.

EDIT: Ta ut motorn?
Har nu bytt på min S2 och en 924 -80 och båda gick fint utan att lyfta motor. Skulle jag göra det igen skulle jag göra på samma sätt.
För mig ensam tog det ungefär 16 timmars mer eller mindre effektivt arbete när jag gjorde det första gången, vilket även var det första jag skruvade på 924/944.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3326
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#21 Post by johan944 »

Startmotornycklar, vrickvrack, superkortspärrhandtag, många förlängare gärna någon knäled till förlängarna.

Jag hade en skruv på förarsidan som var ca 1 dm lång som skulle ut i ett 5 cm långt uttrymme.

Vad jag menade var att han ändå är ganska så ung och kanske inte har alla verktyg som behövs, jag är i samma ålder och har defenetivt inte alla verktyg som behövs.

Kan bli tidsödande att byta koplingen om man måste åka till biltema eler liknande en gång i halvtimmen bara för att man märker att man inte har rätt verktyg.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

Specialverktyg kan tolkas olika... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#23 Post by Erol »

johan944 wrote:Startmotornycklar, vrickvrack, superkortspärrhandtag, många förlängare gärna någon knäled till förlängarna.

Jag hade en skruv på förarsidan som var ca 1 dm lång som skulle ut i ett 5 cm långt uttrymme.

Vad jag menade var att han ändå är ganska så ung och kanske inte har alla verktyg som behövs, jag är i samma ålder och har defenetivt inte alla verktyg som behövs.

Kan bli tidsödande att byta koplingen om man måste åka till biltema eler liknande en gång i halvtimmen bara för att man märker att man inte har rätt verktyg.

/Johan

Lite trångt och diverse olika verktyg - JA

Specialverktyg - NEJ

Möjligtvis en glidhammre eller motsvarande om det räknas som special...

Sen underlättar det med en lyft, gott om tid och tålamod...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#24 Post by Karl Birgander »

Jag använde endast kort spärrhandtag av de verktyg du räknar upp.
Samma skruv du pratar om är den som går med blocknyckel, även om spärren underlättade betydligt.
Jag anser att inget du nämner är ett krav, i så fall hade jag inte kunnat byta min koppling. ;)

Ps. Gå på marknader och fynda verktyg, ålder spelar ingen roll, köp kvalitet.
På marknader är det kalasbilligt!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3326
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#25 Post by johan944 »

Min tolkning, standardverktyg för mig är det som finns i en ordentlig hylsnyckelsats, tex biltemas för runt 1000-1200 kronor, och specialverktyg är då följaktligen dem som inte finns i den satsen.

Kanske ser anorlunda ut på en S2/Turbo det kan jag inte utalla mig om men tjorvet med avgassystem, transaxelrör, växellåda och dylikt gjorde att HasseStålben och jag kom till slutsatsen att det TROLIGTVIS skulle vara mer tidsefektivt att lossa koplingskåpan ifrån transaxeln och lossa framvagnsbalken och sen sänka ner motorn.

Tror nog att du kommer att ha många trevliga stunder med din bil i garaget medans du skruvar, jag har haft en hatkärlek till min bil nu under den senaste månaden men nu längtar jag bara tills jag får köra med den :D:D

Lycka till med köpet!!!!

/Johan

Ps Om vi ska diskutera verktyg kan vi väll göra det i Jon80s verktygstråd?? (undrar varför den inte ligger i biblioteket :roll: )
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#26 Post by Karl Birgander »

Som patrik sa: man har olika syn på vad specialverktyg är.
Tror du att en helt vanlig hylsnyckelsats så pratar vi helt olika språk.

Som sagt: eftersom jag bytt på både S2 och 924 och sett hur lika ALLT är så vet jag att det inte skiljer något direkt mellan din och min bil (förutom grövre avgas på min och ev. ingen lambdasond på din.

Ps. köp så mycket verktyg du kan, har man kort om pengar så köper man 1 bit i taget eftersom verktyg oftast är något man har väldigt länge, jag har just börjat köpa på mig "vrickvrack-nycklar".
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#27 Post by Pehr Johnsson »

Specialverkyg för mig är verktyg som används just för Porsche eller modellspecifika verktyg. Att Johan har för klent med verktyg är ju inte bilens fel ;)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#28 Post by xanlar »

behövs inga specialverktyg om man använder vanligt bonnförnuft. jag bytte koppling på min bil, på marken men enbart min verktygslåda. tex går det att använda vanliga insex för o få bort drivknutarna, men man får ta det försiktigt då. Vi var 2 pers o gjorde det på 5 timmar, med fikapauser inräknat
Andreas Larsen

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#29 Post by YocaL »

Ungefär NÄR är det brukligt att kopplingen rasar på dom?
Naturligtvis är det ju lite beroende på körstil osv.. men som sagt, på ett ungefär?

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#30 Post by Karl Birgander »

Min rasade på 21400.
Tror att dom oftast rasar lite innan det, det är iaf uppfattningen jag har fått.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users