Är 944S2 en bra bil för mig?
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
Är 944S2 en bra bil för mig?
Hej allihop!
Johan heter jag, är 22år gammal o nyregistrerad här.
Jag skulle behöva lite råd ang. 944S2 då jag är i bilköpartankar.
Först o främst ska jag väl säga att bilen lär köras max 400mil per år, och mestadels under fint-väder-förhållande och ut o glida. (kör fimabil normalt sett).
Men det vore även skojj med en del banåkning, då det är roligt när det svänger.
Men hur är det att äga en sån bil? Rent ekonomiskt t ex.
Hur funkar det med delar, går det handla på mekonomen t ex.?
Eller är det bara porsche orginal som gäller, o vad kostar det i så fall?
Sen, hurdan är kvaliten på dom? Jag räknar ju givetvis med att få ligga en del i garaget. Men bör man bosätta sig där?
BOMBA mig med svar, vill veta allt!
tack på förhand.
Johan heter jag, är 22år gammal o nyregistrerad här.
Jag skulle behöva lite råd ang. 944S2 då jag är i bilköpartankar.
Först o främst ska jag väl säga att bilen lär köras max 400mil per år, och mestadels under fint-väder-förhållande och ut o glida. (kör fimabil normalt sett).
Men det vore även skojj med en del banåkning, då det är roligt när det svänger.
Men hur är det att äga en sån bil? Rent ekonomiskt t ex.
Hur funkar det med delar, går det handla på mekonomen t ex.?
Eller är det bara porsche orginal som gäller, o vad kostar det i så fall?
Sen, hurdan är kvaliten på dom? Jag räknar ju givetvis med att få ligga en del i garaget. Men bör man bosätta sig där?
BOMBA mig med svar, vill veta allt!
tack på förhand.
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Du bor i jönköping och har då kalasnära till www.ferdinand.se i Habo. Dom är kanske inte alltid billigast, men har en del och även kunnande om det skulle krisa.
Annars är stående tipsen som vanligt www.utzon.se och www.sanden.nu Dom herrarna är båda kalas att ha att göra med!
Ekonomiskt sett är dom inte billiga att äga, men väldigt prisvärda att äga.
Det är inte mycket reparationer utan mer saker man vill uppgradera...
Har du ambitioner att köra bana, så slits saker lite snabbare och du kommer snabbare vilja ha värre saker, men även här är det inte reparationer, utan uppgraderingar.
Jag har utan problem kört uppåt 40-50 min på bana med r-däck utan minsta bekymmer.
Ska du bara köra 400 mil per år så kommer dina löpande kostnader att vara relativt låga.
Försäkringen är något som inte är lika kul när man är ung dock.....
Kvaliteten överlag är väldigt hög. Rost lär du troligen slippa över huvud taget.
När man skruvar porsche så märker man att det ligger ett antal tyska ingenjörer bakom och många timmars tänk.
Tips är att prova en. Du lär gilla den.
Annars är stående tipsen som vanligt www.utzon.se och www.sanden.nu Dom herrarna är båda kalas att ha att göra med!
Ekonomiskt sett är dom inte billiga att äga, men väldigt prisvärda att äga.
Det är inte mycket reparationer utan mer saker man vill uppgradera...
Har du ambitioner att köra bana, så slits saker lite snabbare och du kommer snabbare vilja ha värre saker, men även här är det inte reparationer, utan uppgraderingar.
Jag har utan problem kört uppåt 40-50 min på bana med r-däck utan minsta bekymmer.
Ska du bara köra 400 mil per år så kommer dina löpande kostnader att vara relativt låga.
Försäkringen är något som inte är lika kul när man är ung dock.....
Kvaliteten överlag är väldigt hög. Rost lär du troligen slippa över huvud taget.
När man skruvar porsche så märker man att det ligger ett antal tyska ingenjörer bakom och många timmars tänk.
Tips är att prova en. Du lär gilla den.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
I motorn är det en sak du MÅSTE ha koll på och det är plastbiten som stödjer kedjan mellan kamaxlarna och med fördel även denna kedja, annars är den en slitvarg.YocaL wrote:Härligt härligt!
Är bra sugen måste jag säga.
Hur är det annars med motorn, några speciella sjukdomar?
Ev. uppgradering, är de tacksamma o göra det på?
Är det motormässiga uppgraderingar du tänker dig så tittar du på fel bil, välj i så fall en Turbo.
Är det väghållning du tänker på så finns det massor med tips och saker att göra, det har tävlats och tävlas friskt med våra bilar och chassimässigt är det väldigt lika mellan alla 944/968 och även i stor utsträckning 924.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
När det gäller att trimma så är det i princip stopp, säg att du kan få ut 10-15% med chip, tändstift luftfilter och avgassystem.
Min råkade nyligen ut för en skjuten toppackning, samtidigt byttes alla remmar och kejdor. Det behöver inte bli svindyrt bara man håller sig borta från Porsche Center.
Bilarna är byggda med tysk pansar kvalité och sköts de som de ska så håller de i evighet. Dokumentation är viktigt ju mer historik ju bättre är det. Remmarna ska bytas var 8000 mil (tror jag) eller var 5 är. Detta är ingen dyr histora så vida det görs i tid och inte efter ventilsalladen...
Min råkade nyligen ut för en skjuten toppackning, samtidigt byttes alla remmar och kejdor. Det behöver inte bli svindyrt bara man håller sig borta från Porsche Center.
Bilarna är byggda med tysk pansar kvalité och sköts de som de ska så håller de i evighet. Dokumentation är viktigt ju mer historik ju bättre är det. Remmarna ska bytas var 8000 mil (tror jag) eller var 5 är. Detta är ingen dyr histora så vida det görs i tid och inte efter ventilsalladen...
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
Hm, ok. låter som en typisk sugmotor med andra ord ang. extra effekt
Så hålla koll på kedjespännare då, baggis! Som på bmwn då..
Byter man normalt sett kedjan på dom? Eller byter man bara remmen?
Kollade upp lite priser på detta och jag vart grymt förvånad när jag såg det. snacka om billigt!
Med andra ord bör det va ganska smidigt, går det hitta guider på sånt tro?
Finns det nån lista med serviceintrvall förresten?
Skulle ni säga att turbon är en "bättre" bil annars? (även om jag har en viss dragning för sugmotorer)
Jag vet jag är grymt frågvis nu, men jag blir sån när nåt är intressant.
Tack för svaren
Så hålla koll på kedjespännare då, baggis! Som på bmwn då..
Byter man normalt sett kedjan på dom? Eller byter man bara remmen?
Kollade upp lite priser på detta och jag vart grymt förvånad när jag såg det. snacka om billigt!
Med andra ord bör det va ganska smidigt, går det hitta guider på sånt tro?
Finns det nån lista med serviceintrvall förresten?
Skulle ni säga att turbon är en "bättre" bil annars? (även om jag har en viss dragning för sugmotorer)
Jag vet jag är grymt frågvis nu, men jag blir sån när nåt är intressant.
Tack för svaren
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Turbon är ju samma bil med annan motor. Den finns i två olika varianter 220 Hk och 250 Hk. Det är inga större problem att få upp dessa i 300Hk för kaffepengar 5-6000, om det nu inte redan är gjort.
Det är ju mer som kan som klydda med Turbo, ventiler, slangar och annat. Jag vill inte påstå att den är bättre eller sämre, bara annorlunda.
Det är ju mer som kan som klydda med Turbo, ventiler, slangar och annat. Jag vill inte påstå att den är bättre eller sämre, bara annorlunda.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det var inte länge... mer än så har du väl kört Karl?Karl Birgander wrote:Jag har utan problem kört uppåt 40-50 min på bana med r-däck utan minsta bekymmer.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Naturligtvis menar jag 40-50 minuters pass.patand wrote:Det var inte länge... mer än så har du väl kört Karl?Karl Birgander wrote:Jag har utan problem kört uppåt 40-50 min på bana med r-däck utan minsta bekymmer.
Detta med en bil med då 23000 mil på mätaren (24000 imorgon) och helt original i allt utom bromsvätksa,belägg och däck.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Ja att våra bilar funkar bra på bana även i originalskick är det ingen tvekan om!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Verkar bra!
Bara att välja om du ska göra jobbet själv eller lägga på 14.000 och få bilen "tip-top"...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users