Är 944S2 en bra bil för mig?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#31 Post by patand »

YocaL wrote:Ungefär NÄR är det brukligt att kopplingen rasar på dom?
När du står vid ett rödlyse, lite lagom stressad för att hinna till ett viktigt möte och drar på när det blir grönt... så rasslar det till... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#32 Post by Karl Birgander »

Nope, när bilen är nytvättad för utställning dagen efter, klockan är 23:00 och man skottat på 1:an, 2:an och lägger i 3:an, med resultatet att man varvar som en tok men kommer ingenvart... :roll:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#33 Post by FSN »

Karl Birgander wrote:Nope, när bilen är nytvättad för utställning dagen efter, klockan är 23:00 och man skottat på 1:an, 2:an och lägger i 3:an, med resultatet att man varvar som en tok men kommer ingenvart... :roll:
Det allra vanligste borde vara att ryckutjämnargummit går av. Ny koppling kostar runt 3500kr om man gör jobbet själv. Lämpligt att kanske byta utr.lager samtidigt, vad kostar det 1000-1500kr??

Tycker att dina 16h är är en bra tid för kopplingsbyte. Helt smärtfritt är det inte att byta kopplingen, det är tight mellan sprängkåpan och topedväggen/kardantunnel. Om jag nånsin byter på en originalbil igen så kommer jag att lossa framvagnsbalken och sänka motorä 10-15cm för att se om man inte tjänar lite tid på det (mindre skav & rivmårke på händerna blir det garanterat)
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#34 Post by Karl Birgander »

FSN wrote:
Karl Birgander wrote:Nope, när bilen är nytvättad för utställning dagen efter, klockan är 23:00 och man skottat på 1:an, 2:an och lägger i 3:an, med resultatet att man varvar som en tok men kommer ingenvart... :roll:
Det allra vanligste borde vara att ryckutjämnargummit går av. Ny koppling kostar runt 3500kr om man gör jobbet själv. Lämpligt att kanske byta utr.lager samtidigt, vad kostar det 1000-1500kr??

Tycker att dina 16h är är en bra tid för kopplingsbyte. Helt smärtfritt är det inte att byta kopplingen, det är tight mellan sprängkåpan och topedväggen/kardantunnel. Om jag nånsin byter på en originalbil igen så kommer jag att lossa framvagnsbalken och sänka motorä 10-15cm för att se om man inte tjänar lite tid på det (mindre skav & rivmårke på händerna blir det garanterat)
Jag sänkte min motor ett par cm och det underlättade ordentligt, bråkade lite med det innan jag kom på att det var enklast att sänka ner.
När jag sedan bytte på en 924 så sänkte jag ner motorn ett par cm från början och det underlättade.
Helt fri från skav och såg är man inte inte ändå, men handskar (guds gåva till mekar) och motorsänking underlättar!

Jag bytte inte urtrampningslagret, och har inte missljud från det varken innan eller efter. Idag hade jag bytt det också.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#35 Post by YocaL »

Idag pratade jag med ägaren till bilen på blocket. ( http://www.blocket.se/vi/11662836.htm?ca=17_s ).
Och kopplingen var antagligen inte bytt, iaf inte så länge den gått i sverige sen 97.
Inredningen skulle heller inte vara mycket o hurra för, och bilen läcker vatten.

Men ägaren verkar seriös och ärlig, han kan även provtrycka kylaren
(så man vet att det är den det är fel på o inte toppen etc.)
Sen ska han tydligen ha en överdragsklädsel till samtliga säten.
Frågan är bara just hur den ser ut, och hur illa säterna ser ut.

Förhoppningsvis så dyker det upp lite mer bilder på bl a. inredningen om ett par dagar.
Som det verkar nu så är vi 2 potentiella köpare, varav den ena vill bygga banbil av den. (inte jag.. än så länge) :P

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3326
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#36 Post by johan944 »

Låter ju faktiskt som en väldigt seriösw säljare.

Karl, att du inte har upplevt samma utrymmesproblem som mig blev just väldigt klart varför, din sänkning någon(några) cm av motorn.

FSN, Min nya kopling gick på 7000 hos utzon, köpte då tryckplata, lamell och utrampningslager. Vart köpte du din?

För övrigt är det bra att ha sjydsglasögon också när man skruvar under bilen 8) :)

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#37 Post by Karl Birgander »

johan944 wrote:Karl, att du inte har upplevt samma utrymmesproblem som mig blev just väldigt klart varför, din sänkning någon(några) cm av motorn.

FSN, Min nya kopling gick på 7000 hos utzon, köpte då tryckplata, lamell och utrampningslager. Vart köpte du din?

För övrigt är det bra att ha sjydsglasögon också när man skruvar under bilen 8) :)

/Johan
Jag lossade på bultarna innan jag sänkte ner. Hade jag haft den korta vrickvrack jag har idag hade det funkat utan det.

Jag betalade 3700 för lamell hos sanden.

Jo, skyddsglasögon är bra grejor, skit i ögonen är kul... not!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#38 Post by maverick »

FSN wrote:
Karl Birgander wrote:Nope, när bilen är nytvättad för utställning dagen efter, klockan är 23:00 och man skottat på 1:an, 2:an och lägger i 3:an, med resultatet att man varvar som en tok men kommer ingenvart... :roll:
Det allra vanligste borde vara att ryckutjämnargummit går av.
Ajdå, och jag antar att min är kass. Svårt att släppa och gasa utan ryck i låg hastighet på 2an & 3an.
MVH//Per

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#39 Post by FSN »

johan944 wrote:Låter ju faktiskt som en väldigt seriösw säljare.

Karl, att du inte har upplevt samma utrymmesproblem som mig blev just väldigt klart varför, din sänkning någon(några) cm av motorn.

FSN, Min nya kopling gick på 7000 hos utzon, köpte då tryckplata, lamell och utrampningslager. Vart köpte du din?

För övrigt är det bra att ha sjydsglasögon också när man skruvar under bilen 8) :)

/Johan
Jag menade naturligtvis lamell och inget annat. Sorry.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#40 Post by FSN »

maverick wrote:
FSN wrote: Det allra vanligste borde vara att ryckutjämnargummit går av.
Ajdå, och jag antar att min är kass. Svårt att släppa och gasa utan ryck i låg hastighet på 2an & 3an.
Lägg bilen i växel (förslagsvis ettan) och hissa upp ett bakhjul. Kan du snurra detta några grader fram & tillbaka så är det rimligen ryckutjämnarn.

Skicka in en lättlurad kompis under bilen med en ficklampa och kolla att det verkligen är transaxeln som snurrar (plocka tex bort gummiskydd vid interfacet mellan vxllådan och tuben)
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#41 Post by Notch »

Karl Birgander wrote:Jag sänkte min motor ett par cm och det underlättade ordentligt, bråkade lite med det innan jag kom på att det var enklast att sänka ner.
Hur mycket måste man lossa från motorn innan man vågar sänka ned den en bit? Kylarslangar och annat borde vara i riskzonen?
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#42 Post by Karl Birgander »

Notch wrote:
Karl Birgander wrote:Jag sänkte min motor ett par cm och det underlättade ordentligt, bråkade lite med det innan jag kom på att det var enklast att sänka ner.
Hur mycket måste man lossa från motorn innan man vågar sänka ned den en bit? Kylarslangar och annat borde vara i riskzonen?
Ingenting. Jag plockade bultarna till framvagnsbalken, lade en stor bräda under tråget och sänkte den biten (3-4-5 cm) som behövdes för att underlätta.
Tror att jag lossade på slangen upp till styrservobehållaren bara.

Så fort jag lossat dom som satt lite dumt hissade jag upp så att bultarna fick en bit gänga, för att vid montering upprepa proceduren med några av bultarna.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#43 Post by maverick »

FSN wrote:
maverick wrote: Ajdå, och jag antar att min är kass. Svårt att släppa och gasa utan ryck i låg hastighet på 2an & 3an.
Lägg bilen i växel (förslagsvis ettan) och hissa upp ett bakhjul. Kan du snurra detta några grader fram & tillbaka så är det rimligen ryckutjämnarn.

Skicka in en lättlurad kompis under bilen med en ficklampa och kolla att det verkligen är transaxeln som snurrar (plocka tex bort gummiskydd vid interfacet mellan vxllådan och tuben)
Ska kollas, tack!
Om den är dålig, lika bra att byta allt antar jag?
MVH//Per

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#44 Post by Karl Birgander »

maverick wrote:Ska kollas, tack!
Om den är dålig, lika bra att byta allt antar jag?
Jag har bara bytt lamell.
Varken utzon eller sanden såg det som ett måste byta tryckplatta eller lager på bil med originaleffekt.
Nu i efterhand så hade jag bytt lager också.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#45 Post by YocaL »

Jahopp, väntar fotfarande på bilder, så det är inget nytt på den fronten..
Förresten, är det nån som har en länk till nån sida med information om olika 944 års&motor modeller ?
Har letat en del, men inte hittat nåt bra. Kunde va kul o se vad som skiljer lite mer exakt mellan dom :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users