Köpråd Porsche 924 -77 o framåt
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2007-02-28 22:48:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vaxholm
- Contact:
Köpråd Porsche 924 -77 o framåt
Hejsan!
Jag är i startgroparna att köpa mig en Porsche för första gången i mitt liv!
Jag har inte överdrivet mkt pengar o letar därför efter en 924 eftersom den är billig att försäkra på mig och verkar vara en vettig Porsche o börja med.
Jag har hittat några stycken som kan vara intressanta för mig, jag bifogar länkar till dessa nedan:
1. http://www.pryl.se/annons.asp?intAdID=6118&intCat=11 924 -83
2. http://www.traderamotor.com/showObject.aspx?id=432009 924 -82
3. http://www.blocket.se/vi/10524865.htm?ca=11_s 924 -82
4. http://www.paxa.nu/sall.aspx?id=5752ea8 ... fa42c22fa7 924 -77
5. http://www.paxa.nu/sall.aspx?id=8b61d07 ... 45e0869e99 924 -80
Kan ni ge några tips o råd till vilken av dessa som verkar vara ett vettigt köp. Tänkte på 924:an från -77, den är ju enbart 4-växlad men dock skattefri o väldigt väldigt billig att försäkra på mig, men är den värre att serva o så jämfört med nyare modeller? Kan man montera en vxl-låda med fem växlar från nån annan modell?
Mvh Johan Eklund
Jag är i startgroparna att köpa mig en Porsche för första gången i mitt liv!
Jag har inte överdrivet mkt pengar o letar därför efter en 924 eftersom den är billig att försäkra på mig och verkar vara en vettig Porsche o börja med.
Jag har hittat några stycken som kan vara intressanta för mig, jag bifogar länkar till dessa nedan:
1. http://www.pryl.se/annons.asp?intAdID=6118&intCat=11 924 -83
2. http://www.traderamotor.com/showObject.aspx?id=432009 924 -82
3. http://www.blocket.se/vi/10524865.htm?ca=11_s 924 -82
4. http://www.paxa.nu/sall.aspx?id=5752ea8 ... fa42c22fa7 924 -77
5. http://www.paxa.nu/sall.aspx?id=8b61d07 ... 45e0869e99 924 -80
Kan ni ge några tips o råd till vilken av dessa som verkar vara ett vettigt köp. Tänkte på 924:an från -77, den är ju enbart 4-växlad men dock skattefri o väldigt väldigt billig att försäkra på mig, men är den värre att serva o så jämfört med nyare modeller? Kan man montera en vxl-låda med fem växlar från nån annan modell?
Mvh Johan Eklund
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Köpråd Porsche 924 -77 o framåt
Åk o kolla på så många du kan så du får en uppfattning om normalt skick. kan skilja väldigt mkt mellan bilarna.
det är gött att ha 5 petat om man ska köra längre sträckor. visst går det att byta men kostar ju en slant
det är gött att ha 5 petat om man ska köra längre sträckor. visst går det att byta men kostar ju en slant
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Hej och välkommen till forumet Johan!
77:an var ovanligt dyr för sin ålder. Ska den vara värd det priset så måste den vara i princip i perfekt skick. Är den i perfekt skick tycker jag sen att det vore synd att byta ut lådan mot en 5-växlad (vilket iof inte är så stort jobb). Då är det roligare om den behålls i det fina originalskicket tycker jag.
I övrigt så är 924orna helgalvaniserade från 1979 så en lite nyare 924 är det oftast mindre problem med rost på.
I övrigt skiljer det inte mycket på årsmodellerna annat än lite smågrejer som blinkersspakar, brytare/brytalöst osså att de blev 5 växlade förståss då. Servicemässigt är det inte någon 924a som är svårt att meka med och som sagt i stort sett är de likadana oavsett årsmodell.
Bra val av första Porsche!
Ett litet tips, skriv i din profil var du bor så kanske någon som kan lite mer om 924 kan följa med dig och kolla på bil.
77:an var ovanligt dyr för sin ålder. Ska den vara värd det priset så måste den vara i princip i perfekt skick. Är den i perfekt skick tycker jag sen att det vore synd att byta ut lådan mot en 5-växlad (vilket iof inte är så stort jobb). Då är det roligare om den behålls i det fina originalskicket tycker jag.
I övrigt så är 924orna helgalvaniserade från 1979 så en lite nyare 924 är det oftast mindre problem med rost på.
I övrigt skiljer det inte mycket på årsmodellerna annat än lite smågrejer som blinkersspakar, brytare/brytalöst osså att de blev 5 växlade förståss då. Servicemässigt är det inte någon 924a som är svårt att meka med och som sagt i stort sett är de likadana oavsett årsmodell.
Bra val av första Porsche!
Ett litet tips, skriv i din profil var du bor så kanske någon som kan lite mer om 924 kan följa med dig och kolla på bil.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Masse
- S-Poster
- Posts: 124
- Joined: 2005-01-26 16:58:19
- Bilmodell: 924 S -88
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
Hej Quantic,
Först välkommen till forumet.
924 är en perfekt bil att börja med.
Som med alla bilar som börjar bli lite med åren så ska man titta mer på skicket än årsmodell.
Det kan ju vara så att en bil som är 5 år äldre äri mycket bättre skick än en nyare.
Priserna kanske inte skiljer sig så mycket mellan årsmodell och skick heller.
Tänk på att km mätaren slår om vid 10 tusen, så ju vara lite klurigt
att bestämma milen.
Titta på och provkör flera bilar, och innan du tittar försök få tag på en tidning med köpguide. Aldrig fel med kuskap.
Personligen skulla jag börja med att titta på den gråa 83an
Först välkommen till forumet.
924 är en perfekt bil att börja med.
Som med alla bilar som börjar bli lite med åren så ska man titta mer på skicket än årsmodell.
Det kan ju vara så att en bil som är 5 år äldre äri mycket bättre skick än en nyare.
Priserna kanske inte skiljer sig så mycket mellan årsmodell och skick heller.
Tänk på att km mätaren slår om vid 10 tusen, så ju vara lite klurigt
att bestämma milen.
Titta på och provkör flera bilar, och innan du tittar försök få tag på en tidning med köpguide. Aldrig fel med kuskap.
Personligen skulla jag börja med att titta på den gråa 83an
PCS 5076B
924 S-88 "Felstyrd" -Såld
944 S2-90 -Såld
924 S-88 "Felstyrd" -Såld
944 S2-90 -Såld
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2007-02-28 22:48:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vaxholm
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Beror på försäkringsbolaget. Ta ett regnummer på en bil du är intresserad av och ring runt till försäkringsbolagen så får du ett hum om vilka premier du kan få.Quantic wrote:Hej igen! Tackar så mkt för välkomnandet! =) Kollade upp via vv.se att den gråa 83:an är en Import bil. Jag har en importerad Peugeot 206 för tillfället och den är grymt mkt dyrare att försäkra jämfört med en svensksåld sådan. Är det likadant med Porschen?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2007-02-28 22:48:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vaxholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Fälgar går väl att montera allt som har rätt ET, bultcirkel och centrumhål i princip. Bultcirkel 108/4 har väl vanliga 924an, resten vet jag inte. Däck kan man om man är väldigt noga med vinklar osv klämma in så pass fett som 245 bak...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
En stor del Peugeotfälgar har rätt bultmönster och et om man letar lite. Dock passar inte centrumhålet riktigt, det är aningen för stort. Det kan man ju lösa som man vill..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2007-02-28 22:48:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vaxholm
- Contact:
F-n va najs 245 bak e ju inte helt felpatand wrote:Fälgar går väl att montera allt som har rätt ET, bultcirkel och centrumhål i princip. Bultcirkel 108/4 har väl vanliga 924an, resten vet jag inte. Däck kan man om man är väldigt noga med vinklar osv klämma in så pass fett som 245 bak...
men vad för ET ska det vara om det ska vara lika runt om? kan man ha typ 215 eller 225? Centrumhålet kan man ju lätt fixa med centreringsringar =)
Mvh J.
- Mogge
- Turbo-Poster
- Posts: 558
- Joined: 2006-08-09 23:28:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg
- Contact:
Välkommen.Jag hade nog också kikat på den första av dina länkar.Om det nu stämmer som han skriver i annonsen att det är en 924s,så har den ju samma motor som 944an 2,5liters.Dock så har väl 924s 150hk istället för 163 som i 944an.Nu är jag inte hundra på att det stämmer,vet inte vilket år 924s kom.
Om jag har fel på det med 150/vs 163hk,så är jag säker på attt nån annan här upplyser mig och dig om detta
Om jag har fel på det med 150/vs 163hk,så är jag säker på attt nån annan här upplyser mig och dig om detta
Mvh
Morgan Lundahl
Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]
Morgan Lundahl
Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Mogge
- Turbo-Poster
- Posts: 558
- Joined: 2006-08-09 23:28:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg
- Contact:
Se där,jag sa ju att vi skulle bli upplysta om jag hade fel .Tack Pehr.
Då kan vi alltså utesluta att det är en 924s eftersom det var en -83a.Men jag hade nog ändå kikat på den första.Den ser fin ut på bilden.
Då kan vi alltså utesluta att det är en 924s eftersom det var en -83a.Men jag hade nog ändå kikat på den första.Den ser fin ut på bilden.
Mvh
Morgan Lundahl
Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]
Morgan Lundahl
Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
924:orna är coola och retrosportiga och oavsett motor så har de en otroligt bra och stabil "hållning" vid vägen. Jag har haft ett par och provat några till. Den första jag hade var en 125 hk "N/A" och den var kul att köra, men saknade lite "glöden". En 924 turbo ger betydligt mer körglädje, men även de senare 924S, som jag själv kör idag, har betydligt bättre motorprestanda än ursprunget.
I en annons nämndes att det var en 924S -83 och det har aldrig funnits, 924S tillverkades 1986-1988 och var i princip samma som 944 N/A, fast med den gamla inredningen och ett par hundra kilo lättare. Däremot har någon äldre version av Porsche 924 fått S benämningen med dekal på sidan, men anledningen är för mig okänd.
Motorn i 924S är svagare än 944 N/A och det beror på att kolvarna är urgröpta för att ge lägre kompression. Det lär dock inte ha hjälpt 0-100 km/h eller därefter mht 924:ans bättre aerodynamik.
I en annons nämndes att det var en 924S -83 och det har aldrig funnits, 924S tillverkades 1986-1988 och var i princip samma som 944 N/A, fast med den gamla inredningen och ett par hundra kilo lättare. Däremot har någon äldre version av Porsche 924 fått S benämningen med dekal på sidan, men anledningen är för mig okänd.
Motorn i 924S är svagare än 944 N/A och det beror på att kolvarna är urgröpta för att ge lägre kompression. Det lär dock inte ha hjälpt 0-100 km/h eller därefter mht 924:ans bättre aerodynamik.
Porsche-F-n
Who is online
Users browsing this forum: No registered users