har nyligen blivit frälst och går i köpartankar på en 944:a 85b eller senare. Har läst mängder av trådar på forumet utan att egentligen hitta kortfattad info om var man som spekulant på ett objekt ska leta rost.
Var och kollade på en hemskt angripen 944:a av 84 årsm. Tröskellådor var genomrostade och det sprängde rejält i hjulhuskanterna. Import med 22´ mil på mätaren och sliten inredning. Bilfirman bejärde hutlösa 49 000 kr för denna, i mina ögon renoveringsobjekt.
Utöver dessa "klassiska" områden - vad har ni erfarna 944:a ägare för tips på "gömställen".
För övrigt, har någon varit och kollat eller har erfarenhet av två objekt i Göteborg? 88:a NJH522 el. 86:a MLJ306.
Kika alltid under bilbatteriet och infästningar till stolarna. De andra ställen är mer uppenbara.
Jag talar bara enligt mina egna erfarenheter förstås.
Rost för övrigt brukar inte vara ett beskymmer för dessa bilar.
49.000 är tok för mycket för en sugmotor 944 från tidig 80-tal. Jag betalade 30.000 för min 944 och det var en bil utan rost. Nu har jag fått rostangrepp på skärmarna pga all vinterkörning.
En sparsamt vinterkörd bil och normalt underhållen skall inte vara rostig öht. Enligt min upfattning så är rostskyddet långt över genomsnittet på 80-tals bilar. Sen att det är en entusiastbil som normalt putsas och sköts lite bättre än genomsnittet så skall det inte vara nån rost öht i tex trösklar eller under bilen.
Lokal rost i bärande delar betyder ofta lagad krockskada.
Min -84 har likt Petrus rostat lite vid skenorna till stolarna. Lite småläckage in till kupén är ganska vanligt, särskilt på bilar med targa lucka. Så länge läckorna åtgärdas inom rimlig tid och bilen för vädras ur är det ingen större fara.
Tapparna som låser bakluckan kan skvallra lite om hur bilen har levt, det händer att justermutterarna rostar fast.
Min har gått 21.000 mil, varav många uppe i Skellefteå och är betydligt rostfriare undertill, i framvagn än min Saab 9-3 från -99.
Jag kommer att fixa lite med min bil i kväll vid Chalmers Motorklubbs garage vid Lyckholms fabriker. Om du bor i Göteborg kan du komma förbi och i lugn och ro titta igenom min bil så har du något att jämföra med.