Porsche 924 -77

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
gl8901
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2007-10-13 16:44:38
Contact:

Porsche 924 -77

#1 Post by gl8901 »

Hittade denna annons på blocket. Är den något att satsta på? Har bara gått drygt 8000 mil och ser ut att vara i gott skick. Dessutom ny besiktigad och skattad. Brukar denna bil vara mycket krångel med? Är det 125 hk motor har? Hur är väghållningen och hur mycket dricker den i genomsnitt?

Länk: http://www.blocket.se/vi/13548241.htm?ca=17_s

Tacksam för svar!

MVH Gustaf

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#2 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Problemet är att 8000 mil likaväl kan vara 58000 mil.. Mätaren vänder vid 9999 mil.

Ang bilden så ser den väl fin ut, men ett tips är att du nog ska lyfta bilen o kolla under.
Är den hel o fin under och går bra så är väl 12000 kr inte mkt att surra om.
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#3 Post by Sahlle_9xx »

Exakt.
Här kommer mer tips från en för kvällen lite rusig 924-ägare :)
Förmodligen är inredningen sliten, men sprickor i instrumentpanelen får man alltid på köpet när man handlar 924 & på en bil för 12k:- kan man väl leva med överdragsklädsel.
Är bussningar, dämpare osv. ok så är väghållningen BRA! Det (ska) känn(a)s som att det går att köra hur fort som helst i kurvorna, tills däcken säger ifrån. Det är 125hk i 924 så länge det är 4 bultar i fälgarna. (annars är det turbo eller efter -86 924S, med 944 motor) Det hände en del med 924:an nån gång -81 eller -82. En kompis hade en -76:a & han tycker att min -82 går tystare & känns mindre "rå". Sen är det ju en smaksak hur viktig komforten är. Denna är med största säkerhet 4-växlad.
En väsentlig skillnad är oxå att -77 är halva karossen galvad. Senare (efter-81?) helgalvad, så se upp med rosten som han skriver om.
En bra sak med 924 kontra 944 är att du behöver inte bry dig så mycket om kamremsbyte.
Det kostar småpengar, är gjort på en halvtimme & går den av så är det bara att hänga på en ny om inte kammen är bytt, omslipad, toppen planad eller liknande.
Tryck inte in nollställaren till tripmätaren (som jag gjorde) när bilen rullar. Då stannar den för att aldrig funka mer...
Är motorn frisk går det att köra på typ 0,6-0,7. Men det är mest pga. det låga luftmotståndet och den gamla 8-ventilaren drar betydligt mer NÄR man gasar...
Bilen fyller 30 i år så krångel får du oxå på köpet. Dessbättre så är dom flesta delarna billiga & mekandet oftast enkelt. Kopplingsbyte undantaget..
Har jag förstått saken rätt så är du ganska obekant med bilmodellen. Försök hitta någon som kan 924:an. Det är guld värt.
Jag kollade först på en "fräck" svart sak som fick mig att nästan överge idén att köpa en 924. Sen hittade jag den jag äger idag & ett bättre köp kan jag inte föreställa mig, trots ett långt ifrån problemfritt förhållande... Det är personliga bilar, på gott & ont.
Vart bor du? Ska du åka & kolla norrifrån & passerar mina hemtrakter åker jag gärna med & kollar :)
Lycka till!
Porschelös :-(

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#4 Post by Sahlle_9xx »

*dubbelpost*
Porschelös :-(

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

#5 Post by Berand »

Kolla om den har varit krockad, om den varit det så kolla hur den är reparerad.
Det sitter en turbofront på den, därav mina funderingar ang. krock.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#6 Post by Pehr Johnsson »

Berand wrote:Kolla om den har varit krockad, om den varit det så kolla hur den är reparerad.
Det sitter en turbofront på den, därav mina funderingar ang. krock.
Många bytte nog också bara för att det var tufft. Men visst helt klart vär att kolla upp!!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users