Hittade denna annons på blocket. Är den något att satsta på? Har bara gått drygt 8000 mil och ser ut att vara i gott skick. Dessutom ny besiktigad och skattad. Brukar denna bil vara mycket krångel med? Är det 125 hk motor har? Hur är väghållningen och hur mycket dricker den i genomsnitt?
Länk: http://www.blocket.se/vi/13548241.htm?ca=17_s
Tacksam för svar!
MVH Gustaf
Porsche 924 -77
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Problemet är att 8000 mil likaväl kan vara 58000 mil.. Mätaren vänder vid 9999 mil.
Ang bilden så ser den väl fin ut, men ett tips är att du nog ska lyfta bilen o kolla under.
Är den hel o fin under och går bra så är väl 12000 kr inte mkt att surra om.
Ang bilden så ser den väl fin ut, men ett tips är att du nog ska lyfta bilen o kolla under.
Är den hel o fin under och går bra så är väl 12000 kr inte mkt att surra om.
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
-
- Carrera-Poster
- Posts: 337
- Joined: 2004-04-28 21:49:06
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Skövde
- Contact:
Exakt.
Här kommer mer tips från en för kvällen lite rusig 924-ägare
Förmodligen är inredningen sliten, men sprickor i instrumentpanelen får man alltid på köpet när man handlar 924 & på en bil för 12k:- kan man väl leva med överdragsklädsel.
Är bussningar, dämpare osv. ok så är väghållningen BRA! Det (ska) känn(a)s som att det går att köra hur fort som helst i kurvorna, tills däcken säger ifrån. Det är 125hk i 924 så länge det är 4 bultar i fälgarna. (annars är det turbo eller efter -86 924S, med 944 motor) Det hände en del med 924:an nån gång -81 eller -82. En kompis hade en -76:a & han tycker att min -82 går tystare & känns mindre "rå". Sen är det ju en smaksak hur viktig komforten är. Denna är med största säkerhet 4-växlad.
En väsentlig skillnad är oxå att -77 är halva karossen galvad. Senare (efter-81?) helgalvad, så se upp med rosten som han skriver om.
En bra sak med 924 kontra 944 är att du behöver inte bry dig så mycket om kamremsbyte.
Det kostar småpengar, är gjort på en halvtimme & går den av så är det bara att hänga på en ny om inte kammen är bytt, omslipad, toppen planad eller liknande.
Tryck inte in nollställaren till tripmätaren (som jag gjorde) när bilen rullar. Då stannar den för att aldrig funka mer...
Är motorn frisk går det att köra på typ 0,6-0,7. Men det är mest pga. det låga luftmotståndet och den gamla 8-ventilaren drar betydligt mer NÄR man gasar...
Bilen fyller 30 i år så krångel får du oxå på köpet. Dessbättre så är dom flesta delarna billiga & mekandet oftast enkelt. Kopplingsbyte undantaget..
Har jag förstått saken rätt så är du ganska obekant med bilmodellen. Försök hitta någon som kan 924:an. Det är guld värt.
Jag kollade först på en "fräck" svart sak som fick mig att nästan överge idén att köpa en 924. Sen hittade jag den jag äger idag & ett bättre köp kan jag inte föreställa mig, trots ett långt ifrån problemfritt förhållande... Det är personliga bilar, på gott & ont.
Vart bor du? Ska du åka & kolla norrifrån & passerar mina hemtrakter åker jag gärna med & kollar
Lycka till!
Här kommer mer tips från en för kvällen lite rusig 924-ägare

Förmodligen är inredningen sliten, men sprickor i instrumentpanelen får man alltid på köpet när man handlar 924 & på en bil för 12k:- kan man väl leva med överdragsklädsel.
Är bussningar, dämpare osv. ok så är väghållningen BRA! Det (ska) känn(a)s som att det går att köra hur fort som helst i kurvorna, tills däcken säger ifrån. Det är 125hk i 924 så länge det är 4 bultar i fälgarna. (annars är det turbo eller efter -86 924S, med 944 motor) Det hände en del med 924:an nån gång -81 eller -82. En kompis hade en -76:a & han tycker att min -82 går tystare & känns mindre "rå". Sen är det ju en smaksak hur viktig komforten är. Denna är med största säkerhet 4-växlad.
En väsentlig skillnad är oxå att -77 är halva karossen galvad. Senare (efter-81?) helgalvad, så se upp med rosten som han skriver om.
En bra sak med 924 kontra 944 är att du behöver inte bry dig så mycket om kamremsbyte.
Det kostar småpengar, är gjort på en halvtimme & går den av så är det bara att hänga på en ny om inte kammen är bytt, omslipad, toppen planad eller liknande.
Tryck inte in nollställaren till tripmätaren (som jag gjorde) när bilen rullar. Då stannar den för att aldrig funka mer...
Är motorn frisk går det att köra på typ 0,6-0,7. Men det är mest pga. det låga luftmotståndet och den gamla 8-ventilaren drar betydligt mer NÄR man gasar...
Bilen fyller 30 i år så krångel får du oxå på köpet. Dessbättre så är dom flesta delarna billiga & mekandet oftast enkelt. Kopplingsbyte undantaget..
Har jag förstått saken rätt så är du ganska obekant med bilmodellen. Försök hitta någon som kan 924:an. Det är guld värt.
Jag kollade först på en "fräck" svart sak som fick mig att nästan överge idén att köpa en 924. Sen hittade jag den jag äger idag & ett bättre köp kan jag inte föreställa mig, trots ett långt ifrån problemfritt förhållande... Det är personliga bilar, på gott & ont.
Vart bor du? Ska du åka & kolla norrifrån & passerar mina hemtrakter åker jag gärna med & kollar

Lycka till!
Porschelös :-(
-
- Carrera-Poster
- Posts: 337
- Joined: 2004-04-28 21:49:06
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Skövde
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Många bytte nog också bara för att det var tufft. Men visst helt klart vär att kolla upp!!!Berand wrote:Kolla om den har varit krockad, om den varit det så kolla hur den är reparerad.
Det sitter en turbofront på den, därav mina funderingar ang. krock.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
Who is online
Users browsing this forum: No registered users