924 eller 944
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Det är inte Porsche som använder beteckningen, den har uppstått i "folkmun" för att särskilja modellerna.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sen är turbo lite av Porsches signum då de började använda turboöverladdning såpass tidigt på serieproducerade bilar, så det kanske är därför det ständigt måste påpekas att de turbolösa motorerna just inte har någon turbo ...
Jag måste säga att det känns en aning märkligt. Men men ...
Jag måste säga att det känns en aning märkligt. Men men ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2007-06-04 15:09:27
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
En nyrenoverad motor borde hålla i 15-20 år till. Bilarna är ju inte precis nya. Vill man slippa alla reparationer får man nog köpa en ny bil. Men vad får man för 150.000:- som motsvarar en 944 turbo? Vad får man betala för en ny bil liknade en 944 turbo?
Värdeminskningen på en välskött 944 turbo är numera noll. De till och med ökar i pris. Det som kostar är driften och underhåll. Säg att man lägger lika mycket som bilen kostade i inköp på reparationer och underhåll under en tidsperiod av tio år, är det verkligen orimligt eller dyrt? Sett på kort sikt är det naturligtvis "vansinne", men utan detta vansinne kommer bilarna att försvinna ganska snart.
Värdeminskningen på en välskött 944 turbo är numera noll. De till och med ökar i pris. Det som kostar är driften och underhåll. Säg att man lägger lika mycket som bilen kostade i inköp på reparationer och underhåll under en tidsperiod av tio år, är det verkligen orimligt eller dyrt? Sett på kort sikt är det naturligtvis "vansinne", men utan detta vansinne kommer bilarna att försvinna ganska snart.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2007-06-04 15:09:27
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2007-06-04 15:09:27
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Så ny som möjligt, det avgörande är mest om du gillar gamla eller nya inredningen?
Gamla inredningen = sikta på 85A
Nya inredningen = Sikta på så sen som möjligt.
Gamla inredningen = sikta på 85A
Nya inredningen = Sikta på så sen som möjligt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Jag håller faktiskt inte alls med.Karl Birgander wrote:Så ny som möjligt, det avgörande är mest om du gillar gamla eller nya inredningen?
Gamla inredningen = sikta på 85A
Nya inredningen = Sikta på så sen som möjligt.

Ekonomiskt sett så tror jag att det är bättre att sikta på en gammal,
men fräsch bil. Skulle själv inte tveka en sekund att köpa en fräsch
-83:a, framför en sämre -86:a.
Priserna på bilar med gamla inredningen är ju betydligt lägre än för 85B
och framåt, det skiljer ju kanske 10.000:- på i övrigt likvärdiga bilar.
För "vardagsbruk" är ju övriga tekniska skillnader faktiskt inte så stora.
Fredrik Åberg
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Det var väl inte så dyrt. Nu har jag ju inte läst artikeln. Det kostar sjukt med pengar om man lejer bort arbete. Det är mycket som ska göras om det ska göras 100% seriöst.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Naturligtvis har ju skicket prio 1!
Det håller väl alla med om?
Det håller väl alla med om?

Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2007-06-04 15:09:27
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Menar du 924 med "samma" motor som 944? Isf är det en 924S.sven kollberg wrote:Jag är tacksam för alla råd och synpunkter och ska inte fortsätta, att tjata hur länge som helst, men om jag kan välja mellen en 924 och 944 av samma årsmodell, med samma motor n/a, och i samma skick.
Med vilken bil får då mest körglädje.
En 944 (N/A) och 924S är extremt lika, det skiljer några hästar på pappret till 944ans fördel och det enda i övrigt som skiljer är bredden på skärmarna och hjulen.
Körgläden, ja, det torde vara så lika att det inte går att skilja dom åt.
924S är mer ovanlig än 944, om det det skulle spela roll för just dig.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
En annan sak är att 924S aldrig fick den nya inredningen som kom i 944 85B. Så jämför man 924S med samtida 944 så känns skillnden trots allt. Jämför man däremot en tidig 944:a (83-85a) med en 924S (86-88) så håller jag med Pär.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
Who is online
Users browsing this forum: No registered users