Det är dags för polering/rubbing av 951:an .
Tänkte köra Sonax flytande rubbing (med maskin om jag vågar...) som jag själv upplever som en finrubbing (??) sen Sonax hårdvax.
Hur gör ni när ni ska ha bilen helt ren ? det ligger ganska mkt gammal vax, gummirester från bana mm på lacken idag, kan man jöra avfettning och isåfall vilken typ ? (kallavfettning känns lite för tuff...).
Vilken rubbing rekommenderas för lite värre repor, typ innanför dörrhandtagen ?
Hur stor skillnad är det mellan Sonax flytande hårdvax och en lackförsegling ? finns det några lackförseglingar man kan köpa själv ?
Har hört att det ska finnas nån typ av vax för rutor, nån som testat detta ?
/Dea
Dags att fräscha upp 951:an
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Dags att fräscha upp 951:an
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Jag brukar köra Sonax polish följt av Sonax hårdvax: får bort repor vid handtag och dylikt och ger en riktigt fin yta.
Mvh
Mvh
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Favst
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2006-05-27 09:48:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
Dea, du kan använda biologisk avfettning om du inte vill använda petroliumbaserad. Det fungerar bra det också, men för att få bört gummirester och asfaltstänk så kan kallavfettning behövas om det är väldigt ingrott. Eventuella nyansskiftningar och mattningar av dess effekt fixar du ändå med hjälp av att maskinpolera. Jag har upptäckt att Porsches lack är väldigt tuff och tålig, så det bör du fixa. Practice for perfect.
Det är en väldig skillnad mellan hårdvax och lackförsegling, pga att lackförseglingen håller avseevärt mycket längre. Ett bra hårdvax (som Sonax) utlovas hålla c:a runt 6 månader, ett bra lackskydd håller dubbelt så länge .. och i vissa fall bättre lyster än vax.
Glasvax finns också, t ex Rain-X som man kan köpa på vilken mack som helst håller i en månad, medans Glassguard håller betydligt mycket längre. Jag har glasvax på min 944, speciellt på bakrutan är det bra, eftersom det inte finns någon bakrutetorkare .. regndroppar rinner av blixtsnabbt mha glasvax.
Det är en väldig skillnad mellan hårdvax och lackförsegling, pga att lackförseglingen håller avseevärt mycket längre. Ett bra hårdvax (som Sonax) utlovas hålla c:a runt 6 månader, ett bra lackskydd håller dubbelt så länge .. och i vissa fall bättre lyster än vax.
Glasvax finns också, t ex Rain-X som man kan köpa på vilken mack som helst håller i en månad, medans Glassguard håller betydligt mycket längre. Jag har glasvax på min 944, speciellt på bakrutan är det bra, eftersom det inte finns någon bakrutetorkare .. regndroppar rinner av blixtsnabbt mha glasvax.
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
För att få bort gummirester från banan tycker jag att Autosmarts hårdvax är det absolut bästa som jag provat..
http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 00q426q455
http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 00q426q455
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Favst
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2006-05-27 09:48:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
... Mmm, jag vet inte om ni känner till det här och bara skriver fel, men vax tar inte bort repor, eller rengör fastgrodd skit. Vax kan däremot ge effekten att fylla i reporna en aning - och ge en illusion av en välpolerad bil .. men de finns fortfarande kvar, och kommer fram igen när vaxet har försvunnit. Repor och asfaltsprickar polerar man bort med rubbing, alltså ett slags djuprengörande peeling som genererar värme och hettar upp lacken och frigör oxidation.
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2004-04-02 16:02:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Maguire har en polish som är medel tuff mot lacken som kallas diamondcut och appliseras/bearbetas med en snäll skummgummi trissa.. där efter så kan du försegla det med vax..
Tvätta bilen och avfetta den..
blås rent den med luft...
tejpa upp den.. biltemas papperstejp är bra som F-n .. sitter där och blir inga limm rester.
Polera bilen.. vaxa den och köp biltemas tvättbara microdukar för att ta av vax men, akta så du inte får sömmen mot lacken när du torkar av så det repar...
Mitt tips!
/Claves
Tvätta bilen och avfetta den..
blås rent den med luft...
tejpa upp den.. biltemas papperstejp är bra som F-n .. sitter där och blir inga limm rester.
Polera bilen.. vaxa den och köp biltemas tvättbara microdukar för att ta av vax men, akta så du inte får sömmen mot lacken när du torkar av så det repar...
Mitt tips!
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]