Toughguard/Brightguard

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Post Reply
Message
Author
User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

Toughguard/Brightguard

#1 Post by John »

Hej,

Då jag har lagt väldigt många förseglingar med båda dessa produkter från Lahega så tänkte jag bara dela med mig av vad jag upptäckt. Brightguard är en helt ok produkt att ersätta ett vaxskydd, körde oftast med detta i början pga priset med om man vill att det skall hålla lite längre men Toughguard är fruktansvärt effektivt.
Jag har nu helt gått över till Toughguarden även om den är dyrare.

Porschen har ju aldrig behövt uppleva dåligt väder i min ägo men jag upplever ändå att det är en suverän yta och svampning är nästan onödig även om man gör det ändå för att kunna eftertorka utan repor.

BMW:n har nu gått några saltmånader med toughguard och jag upplever den som mycket lätt tvättad. Bara på med en mild avfettning, låt verka och spola med högtryck. Då och då blir det en "vanlig" tvätt med svamp och eftertork men detta skall man inte göra för ofta under vintern med tanke på tvättrepor. Smutsen gör ingen skada där den sitter bara man har ett bra lackskydd fick jag lära mig på senaste träffen på Stockholms bilvård med Autopower :)


Nån som behöver råd och tips gällande Lahegas produkter så har jag testat en del, bara att fråga.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
Patrik
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2004-03-29 11:57:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lysekil
Contact:

Bilvård

#2 Post by Patrik »

Har en fråga: när man lägger på första lagret med polish eller vax, kan man göra det med en ren svamprondell utan överdrag eller bör det göras med trasa. Jag har lagt på förhand och sedan polerat upp ytan med en rondell med mjukt överdrag. Har för mig att någon expert sagt att man bara behöver svamprondellen utan överdrag vid arbetet. :?:
Patrik
ostron
PCS 7826

951-90 Panthersvart

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#3 Post by John »

Första lagret vax? Vax lägger jag bara ett lager men menar du 2 komponents lackskydd så se nedan:

Enligt Lahega och enligt mig så funkar det bra om man tar en vit svamprondell (mjukast) och fuktar det. Därefter lägger man på stag 1 med en occilerande maskin. När detta är klart är det bara att göra likadant med en ny rondell för steg 2 (man torkar inte bort steg 1 emellan) Därefter låter man härda och tar en ren torr rondell och polerar upp lystern och tar bort överblivna rester. Det går även att eftertorka med en mjuk ren trasa.

Detta bygger givetvis på ett bra förarbete gällande tvätt, maskering och polering. "Överdrag" använder jag aldrig.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users