Stortvätt - håll din Porsche ren!

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Message
Author
User avatar
Favst
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2006-05-27 09:48:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Stortvätt - håll din Porsche ren!

#1 Post by Favst »

Efter alla glada miner i tråden som Prillan startade, som kallades "Rubbing" kort och gott - så tänkte jag jota ned en liten guide, som kan hjälpa den som vill få sin bil riktigt fin för en god tid framöver.

Vad man behöver;
1. En anständig lokal, inomhus.
2. Högtryckstvätt, och möjlighet till att använda enbart tryckluft.
3. Avfettningsmedel lämpligen i trycksprayflaska (och en svamp du aldrig planerar använda mer).
4. Glansschampo (som löddrar, ingen Turtle Wax-sörja) + svamp. Även gärna schamp/vattenblandning i sprayflaskeform.
5. Fälgmedel, och diskborste.
6. Våtvax (även kallat avrinning)

6. Interiörtvättmedel, av någon form.
7. Fönsterputs - och en rulle torrt papper.
8. Småavfettning, eller mjukvax.
9. En dammsugare.

10. Däckglans och vinylglans.


1. Att få bilen ren!

* Gör detta inomhus i tvätthall - eller åtminstone under carport eller vad det heter ... under tak, eller i bestående skugga. Helst inomhus, varje gång.
* Börja med att öppna alla dörrar, motorhuv, baklucka/tanklock och låt hela bilen stå på glänt.
* Sedan börjar du med att avfetta in dörrgångar med din sprayflaska avfettningsmedel, bakluckegångar, och hela motorutrymmet - och tanklocket såklart. Avfettningsmedel löser upp oljerester, penetrerar all smuts .. men det lyfter inte upp det, eller löddrar.
* Därefter tar du en svamp (engångssvamp) som du rubbar i dörrgångarna med, löser upp bättre då, även under dörrarna, i avrinningskanalerna i motorrummet, på ventilkåpor och där du kommer åt (håll dig undan från fläkten dock).
* Efter detta så är det bra om du har ännu en sprayflaska fast med en blandning biltvättmedel och vatten .. säg 1/3 tvättmedel kanske? Jag vet faktiskt inte någon direkt optimal blandning men huvudsaken är att tvättmedlet lyfter upp den smuts som avfettningsmedlet löste upp.
Hursomhelst, spraya tvättmedelblandningen i samma procedur, dörrgångar, baklucka, tanklocket, motorutrymmet.
* Därefter kommer det spännande - sätt igång din högtryckstvätt ;)
Börja härefter att spola rent dörrgångarna, jag har ett arbetstryck på ungefär 150 bar - det är tillräckligt hårt för att få bort smutsen, och tillräckligt mjukt för att en normal människa ska hålla emot trycket. Men det finns en magisk blandning vatten/luft som behövs också, och lagom bredd på strålen, pröva dig fram.
När vattnet träffar dörrgångarna så kommer det ju såklart att skvätta - men det är alltså fullt möjligt, och inte särkskilt svårt heller, att spola rent dörrarna och bakluckan på en bil utan att det kommer vatten in i bilen - det kräver lite övning. Kommer det in någon vattenskur i bilen eller på någon ruta, så är inte det hela världen - det torkar, och lite vatten ska väl bilen tåla. I regel spolar jag upp till listhöjd. Eftersom att ovansidorna, övre delar - kommer att rinna sig rena när man stängt alla dörrar och håller på med utsidan sen.
* Sedan kommer man ju till motorutrymmet - som är spännande i sig. Eftersom att här kan skiten gro rejält på gamla bilar och man kan rentav få tvätta i omgångar. Men avfettningsmedlet är kanon, och det finns t o m "motortvättar" speciellt avsedda för motorrum. Men låter man bara avfettningen käka på smutsen lite, så kan man kontra med lite fälgrent eller nåt .. så brukar det gå väck, pröva även att rubba med din skit-svamp jag skrev om innan.
I motorn, finns ibland känsliga el-delar, undvik att spruta konstant hårt på dessa - blöta kommer de ändå bli, men varför ta risken att orsaka kortslut eller nåt. Krossad myt; det är inte farligt att spola rent ett bilbatteri. Tvärtom, allt slagg som brukar ligga runt polerna är ju resistiv last - kör så det ryker. Avrinningskanalerna (skårorna vid sidan om motorhuven, där den ligger som) kan man svampa lite och lika så stötdämpartornern - och sedan skjuter du med högtryckslansen, så blir det rent.
* Nu det viktigaste - blås rent med högtryck, få bort fukt som ligger och tränger i motorns delar. Ibland kan bilar ha ihåligheter ovanpå stötdämpar tornen. Och ibland kan man få blåsa rent kontaktstycken eller spoldosor eller annat el-relaterat. Det krånglar efter motortvätt ytterst sällan - men varför ta risken? Gör man det grundligt och fint så kommer det bli fint till slut också. På SAAB t ex så måste man lossa en s k DI-kassett, men det är en annan historia..
* Man kan stå och putsa i ett motorrum intill förbannelse, syftet med vad jag skriver nu är att helt enkelt få bort allt skit som sätter sig med milen. Det är död vikt, det är fult, och det är lika bra.

Jahapp! Då var alla dörrar stängda, och skrymseln har blivit tvättade? Bra.

Men utsidan är fortfarande skitig
* Börja med fälgarna. Spraya på fälgtvätt precis som tillverkaren rekommenderar - jag använder själv Lahegas eller Sonax, som jag tycker fungerar bra. Det är inte fel att gå på bromsarna med lite Bräkleen eller liknande när man ändå är där nere och bökar.
* Tag sedan en vanlig diskborste (som du inte planerar att diska med, någonsin igen) och skrubba upp ett lödder. Fälgrent ska löddra, det är då och bara så det fungerar som bäst. När det väl löddrar så kommer du märka att skiten lossnar förvånansvärt lätt. Det liksom rinner av bara. Oroa dig inte för att diskborsten repar fälgarna, sålänge den är av plastborst - så är det lugnt. Spola sist av hjulen med högtryckstvätt.
* Sedan är det bara vanlig hederlig tvätt som gäller. Glanschampo i en spann, och en ny ren fin brun äkta svamp. Blöt svampen, lyft upp den och krama ur ett par ggr - häll sedan glansschampo direkt på svampen, och gnugga med handen mot svampen, arbeta upp ett lödder - och börja sedan att tvåla in bilen ... varför man gnuggar, är för att löddret består bättre på bilen, och lyfter smutsen enklare.
* Spola av din inlöddrade bil.
* Avsluta sedan med att spraya våtvax på bilen - jag ska inte predika, följ tillverkarens rekommendationer. Det våtvax jag använder spolar man bara av med lätt skölj. Våtvaxets funktion är att spräcka ytspänningen på det vatten som du spolade av bilen med, d v s - vattnet rinner av, bilen blir snabbt torr, med färre pölar som kan bli kalkfläckar.

Voilá ! En ren bil ... nästan iallafall.

2. Sedan tvättar vi insidan av bilen! Där det oftast behövs!

Har du tänkt på hur mycket grus väger? Och hur mycket grus du bär med dig in varje gång du stiger in i bilen? Eller hur skönt det är med en ren vindruta? Det tänker många på .. men ingen gör något åt det, åtminstone väldigt få.

* Börja med att öppna alla dörrarna, och bakluckan. Eventuellt är det lite stänk p g a din tvätt av dörrgångarna innan. Så man kan börja att torka rent dessa med vanligt torrt industritork så gott det går.
* Sedan tvättar man med fönsterputs - vanlig hederlig Ajax? :) Huvudsaken är att det blir rent. När man putsar ett fönster, så tittar man inte rätt på fönstret, utan diagonalt - nästan längsmed fönstret. Det är då man ser bäst; vart det är skitigt eller inte. Spraya på, låt gro, och torka sedan rent med ett torkpapper - ta en rejäl näve, så det räcker runt hela bilen. Inte alla har bra papper hemma - men det bland det bästa man kan ta hemma; är faktiskt en vanlig dagstidning - det är sant. Kapillärverkan är enorm, och det är strävt och blir rent. Oroas inte för trycksvärtan, det har inte hänt mig än iallafall att det blir en massa text på fönstret ;)
* Man kan använda en hälleskrapa - som till spishällar - om man behöver få bort skott eller nåt annat mystiskt som etsat fast på rutan.
* Man kan använda värmepistol att få bort gamla äckliga dekaler, och peta bort dem med hälleskrapan.
* Sedan är det dammsugningsdags - jag gör såhär;
1. Börjar med bagaget - glöm ej ev. reservhjulsutrymme - där brukar ligga lite löv och sådant också.
2. Fäll baksätet. Dra fram framsätena hela vägen frammåt. Dammsug baksätets baksida (iom du fällde fram dem), fäll sedan upp - tag framryggen, sätet självt, och sedan golvet. Iom att du drog fram sätena kommer du åt under hela undersidan/golvet där bak.
3. Sedan drar du tvärtom bak framsätena hela vägen och tar främre delen av kupén - inklusive alla de där små lönnfacken, handfacken och dörrsidor och annat man annars glömmer.
Nu ska det vara rent.
* Sedan börjar du applicera interiörtvätt på en trasa - och torkar rent all vinyl, alla plastdetaljer. Displayer och instrumentmätar-skyddsplasten torkar du dock med fönsterputs och papper .. interiörtvätt har en förmåga att lämna flottig yta efter sig, detsamma gäller om man ska rengöra något av krom eller metall.
* sist så går du igenom dörrgångarna - med hjälp av småavfettning, som löser upp rostskyddsvax som runnit ifrån insida dörrarna. Vi använder någonting som kallas för "Herofix" på jobbet - och detta finns att köpa.
När man torkar rent dörrgångar så använder man INTE papper, utan trasa - polerduk, gärna. Eftersom att torrt papper på lack, är detsamma som att repa lacken. Papper är bara bra på glas.
I herofixets fall så lämnar detta en glansig yta, men i annat fall kan man vaxa gångarna med något snabbvax eller mjukvax och polera upp det lite. Få upp glansen och lyxen lite .. när man stiger in, ska man ju känna sig som en kung, eller hur? ;)
* Nu är interiören ren.
* Stäng dörrarna. Gå över hela bilen med ett sämskinn. Ett sämskinn är egentligen ko-hud, men syntetiska skinn kan vara lika bra dem .. men håller inte lika länge (sägs det, jag vet faktiskt inte, använder syntetiskt skinn och det fungerar stormbra). Man torkar rent med sämskinn för att få bort alla fläckar av torkat vatten - eller för att torka bort vatten. Det vrukar ha runnit på typiska ställen som under backspeglarna, nummerplåten där bak och på tröskelkåporna här och där.
* Avsluta med att spraya på däckglans på däcken - smeta inte ut det med papper eller svamp eller sådär. Spraya bara en tunn strimma runt däcket, och låt medlet "klättra" över däcket .. vilket det gör, tids nog. Om man sprayar som F-n, så börjar det rinna, det blir söligt .. och torkar det inte in, utan blir mättat, så drar det dessutom till sig smuts .. och däcken ser liksom randiga ut (pga smutsen som pressas ut från ekrarna) redan efter första jungfrufärden.
* Nu vet jag att Porsche oftast har lackade sidolister, men ett tips om man inte har det, är att lägga vinylglans på dessa för att få upp svärtan. Eller, om man är hardcore - gå över dem försiktigt med varmluftspistol.

.. Efter det här bryr sig ingen om milen på din bil, kör in den i hallen bara - låt kamerorna blixtra, och sälj den för långt mer än vad den är värd? Eller kanske bara ... vältra dig i glansen tillsammans med din älskling? ;) :lol:

Hoppas att ni gillade vad jag skrev - tycker ni något är fel, säg till, fattas något - komplettera. Jag skrev ned allt jag kom på just nu! Det är rätt skönt med tips från här och där om man ska ställa ut och snabbt behöver göra en tvätt. Det här tar en timme och tjugo minuter för mig (rekonditionerare, född 1980, normalbegåvad, rätt klen, men snygg i wetlook :lol: ) .. men jag är ju van vid det, så det tar kanske två timmar för den som prövar första gången? Iallafall så når man ett resultat om ren bil, totlat ren bil, vill man sedan vaxa och polera och greja ... så kan man ju göra det med?

Bygg gärna på tråden mer! The more the better.
// Johan Larsson .. snart Kullberg :)
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Vilken genomgång!

Det där med vatten+rengöringsmedel för att "lyfta" smutsen efter avfettning var nytt för mig, det måste jag prova. Även det där med tidningpapper var nytt, tur för dig att det är långt till 1:a april!

Har man polerad kant på fälgen, alltså rå metallyta som inte är lackad så kan fälgrengöring göra det mkt osnyggt, fråga mig inte hur jag vet... (RUF-fälgar)

Finns det vinyltvätt som inte gör panelen glansig? Jag är nämligen allergisk mot glansiga instrumentpaneler, eller rättare sagt glansigt uppepå som skapar reflexer i vindrutan. 944:an är rätt illa konstruerad m a p , det blir lätt väldigt synliga reflexer.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Finns det vinyltvätt som inte gör panelen glansig? Jag är nämligen allergisk mot glansiga instrumentpaneler, eller rättare sagt glansigt uppepå som skapar reflexer i vindrutan. 944:an är rätt illa konstruerad m a p , det blir lätt väldigt synliga reflexer.
Finns det något botemedel förutom flockning av instrumentbrädan för att slippa reflexerna som original 924 inredrning ger? Stör mig ibland... :roll:

Förresten, schysst genomgång Johan!!! :D Tänk om man orkade utföra allt det där också... istället lämnar jag i morgon in Tahoen på helrekond, lackförsegling, glasförsegling, skinnbehandling, fälgförsegling... (fått ett mycket bra pris!).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

JT
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2005-01-23 13:51:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång
Contact:

#4 Post by JT »

Ytterligare ett tips ang invändig städning.
Har du tillgång till ett blåsmunstycke och tryckluft så är det ett bra sätt att få bort damm och grus som ju lätt fastnar vid dörrlister men även i ventilationsutblåsen inne i kupen. Går även att använda runt alla knappar och reglage där du annars inte kan få bort smutsen, tänk bara på att inte använda för högt tryck.

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#5 Post by Adde_k »

man ställer alltså dörrarna å bakluckan på glänt å sprutar högtryck mot springan? bara så jag förstått det rätt : )
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Favst
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2006-05-27 09:48:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#6 Post by Favst »

Adde_k > Japp, precis - avrinningskanalerna och dörrgångarna är där det brukar samlas damm, smuts, fett, olja osv osv - man bryr sig ju sällan om det, men när det blir rent så blir det skitsnyggt .. "nybilskänsla" typ.

JT > Tack för update, högtryck kan man också använda till att blåsa rent ev. vatten bakom backspegelglasen.

patand > Vet inte hur instrumenteringen ser ut riktigt? :) Men det låter inte riktigt som ett rek-problem .. eller?

Pär Hylander > Ja, Lahega (svenskt företag inom bilvård www.lahega.se ..) har ett medel som kallas kort och gott "Interiör" .. det späds 1/9 medel och 8/9 vatten. Spraya på, torka rent. Ytan blir inte glansig, men inte heller matt .. det ser ut som färsk vinyl - och lämnar en antistatisk yta. Går även att snygga till skor med ;)

edit: hittade direktlänk http://www.lahega.se/showproduct.asp?id=67

Det där med polerad fälgkant visste jag inte om själv - men det är fullt tänkbart, eftersom att fälgmedel oftast är bland de starkaste kemin. På en polerad fälgkant kan man förmodligen då ta en luddrondell med t ex autosol eller annat brukligt högpoleringsputs för metall, och sen fälgvax.



Det kan nog bli en intressant tråd det här! :D
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Favst wrote:patand > Vet inte hur instrumenteringen ser ut riktigt? :) Men det låter inte riktigt som ett rek-problem .. eller?
Näe... sorry för lite OT blev en spinoff på Pärs inlägg, skapades en egen tråd om det också. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#8 Post by Adde_k »

Var hittar man återförsäljare av lahega tro?
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Maxx »

Adde_k wrote:Var hittar man återförsäljare av lahega tro?
Autoexperten i Halmstad AB, Larsfridsvägen 3, Halmstad, 035-185691
Halmstads Svets & Verktyg AB, Stationsgatan 64, Halmstad, 035-100285
US Oil, Slottsmöllan, Halmstad, 070-6699222
Widik Bilar AB, Flygaregatan 12, Halmstad, 035-100303

Kollade på http://www.lahega.se under "Kontakta oss" och scrollade ner till "Privatpersoner kan köpa Lahegas produkter via våra återförsäljare."
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#10 Post by Joakim »

Extremt bra tråd! Tack för det!

Själv spolar jag aldrig av bilen med högtryck utan med vatten direkt ur slangen. Det brukar vara enklare att få bort allt schampo då. Risken jag upplever med högtryck är att man spolar omkring schampot och missar då lätt schamporester som i sin tur ger fläckar som är svåra att få bort.
Sonax glansschampo är min klara favorit. Stor flaska för bra pengar, och extremt trevligt att tvätta med. Löddrar bra, rengör bra, och rinner av lätt.
Överhuvudtaget är det bättre med ett löddrande schampo, för då ser man vad man pysslar med. Använd dock inte YES diskmedel. Det löser allt tidigare vax på lacken, och ger ingen vidare glans heller.

En viktig sak när man tvättar bilen är att göra det i system för att inte dra omrking skiten. Själv börjar jag alltid med motorhuven eftersom det är ett stort område där repor syns väldigt lätt. Sen tvättar jag sidorna/dörrarna, byter sida på svampen och går på bakpartiet. Därefter tar jag frontenspoilern som normalt är full med insekter, vilka gärna repar resten av bilen om man råkar ha dessa rester i vattnet, eller på svampen.
Precis som Favst säger är det viktigt med en ren och bra svamp, (bruna är bättre än gula) vilken man sköljer OFTA. (mer vatten i svampen=bättre) Själv sköljer jag efter varje del på bilen. Tex. en framskärm, en dörr, etc. När man svampar bilen ska man försöka dra åt det håll som är motsats till vad som förefaller naturligt. Alltså uppifrån och ner på en dörr, eller lodrätt på en framskärm och inte horisontellt. Normalt har tidigare ägare tvättat horisontellet varför alla repor är dragna längs en skärm - och då syns de mera.
Annars brukar ett korrekt system vara Rutor, sidor, fram bak tror jag.

Hur tvättar ni på rekondfirman Favst?

Ett syntetskinn av stor modell är trevligare att arbeta med, men då MÅSTE det vara av fin kvalitet, annars kan det kvitta. En del använder vattenskrapa, men de är jag livrädd för.

Förövrigt provade jag vaxspray för första gången för en vecka sedan, och jag är verkligen imponerad! Bra produkt - dåligt pris! Kan man inte blanda till nått själv med vatten och flytande vax kanske.. ?
En produkt som också funkade prima till sufletten! :)
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Favst
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2006-05-27 09:48:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#11 Post by Favst »

Joakim wrote:
Hur tvättar ni på rekondfirman Favst?
Uppifrån och ned, jag börjar med bakluckan, bakskärmarna, ovanför listerna på dörrarna och taket, sedan huven, sedan spoilern och sedan allt under list-höjd. Så tror jag att jag brukar gå till väga .. börjar alltid bakifrån av ren vana iallafall.

Men det är petitess egentligen :) Huvudsaken är att svampen håller sig ren och man inte vispar runt med smutsen och bara smetar ut det. Blir svampen för skitig så rengör man den. En ren bil är en ren bil .. sen hur man når dit är ju upp till hur man känner för. Man hittar små knep på vägen bara..
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#12 Post by maverick »

En nybörjarfråga; Jag tvättar bilen med ca 4-5 svampar för olika partier på bilen. Först spolar man självklart av bilen. Sen sköljer jag bort skummet & kompliterar om det är något skräp kvar. Men när den är avspolad, ska jag ta sämskinn för sist lät jag vattnet vara & då fick jag kalkfläckar :(
Någon som kan rekommendera ett bra medel förutom Sonax glansschamp? Helst lätt att använda då jag är rookie samt att det ska innheålla lite vax för avrinningens skull.
MVH//Per

User avatar
Favst
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2006-05-27 09:48:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#13 Post by Favst »

^ Jag prövade nyss ett medel som Turtle Wax kallade för nanotec schampo eller något sådant i den stilen. Det får jag lov att säga, att det löddrade helt okej. Annars är det Lahega, som aldrig sviker faktiskt. Schampo blir man sällan besviken på ... bortsett från Turtle Wax's s k Superwash (stor blå flaska), som jag tyckte var rena sörjan. Sonax stora gula flaska s k Glansschampo är bland det mest prisvärda man kan köpa tycker jag. Vill man ha tag på bra grejer så är det ett hett tips att gå in till MrCAP t ex och se om de återförsäljer någon egen produktserie där? Eller märkesdetaljisten själv ... d v s Porsche då, men risken är väl att Porsche återförsäljer Swissol's grejer ... och då blev det genast dyrt ;)

Jag blev påflugen av en kille som ville sälja en finsk produktserie som heter Zaino's också. Sättet den här säljaren sålde mot mig var dock jävligt oseriöst, så jag avböjde ett till synes bra erbjudande för jag tyckte det verkade skumt (först så trodde jag han ville sponsra mig, och sedan ville han sälja till mig, sedan ville han mjölka ur mig på all kosing jag hade och då sade jag nej tack men tack ändå) - men i efterhand så har jag sett många utställare som använder Zaino's och resultatet är otvivelaktigt kanon.
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#14 Post by Notch »

Pär Hylander wrote:Har man polerad kant på fälgen, alltså rå metallyta som inte är lackad så kan fälgrengöring göra det mkt osnyggt, fråga mig inte hur jag vet... (RUF-fälgar)
RUF-fälgarna har väl anodiserad fälgkant original - det har i alla fall jag på mina. Resultatet blir dock det samma om man använder starka fälgrengöringsmedel, så Pers råd instämmer jag i.

Fuchs-fälgar är också anodiserade, så kör inga starka medel på dem heller.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#15 Post by Pär Hylander »

Notch wrote:
Pär Hylander wrote:Har man polerad kant på fälgen, alltså rå metallyta som inte är lackad så kan fälgrengöring göra det mkt osnyggt, fråga mig inte hur jag vet... (RUF-fälgar)
RUF-fälgarna har väl anodiserad fälgkant original - det har i alla fall jag på mina. Resultatet blir dock det samma om man använder starka fälgrengöringsmedel, så Pers råd instämmer jag i.

Fuchs-fälgar är också anodiserade, så kör inga starka medel på dem heller.
Jag har sett andra typer av RUF Speedline som har en mattare kant än det var på mina. Mina var defininitivt polerade.

Oavsett så är vi ense om att starka medel kan vara för starka i vissa lägen, ivf om man inte använder dom på rätt sätt. Felet jag gjorde var att jag lät det verka lite för länge. Efter att det hänt och efter mycken polering för att återfå glasen var jag alltid mkt noga med att tvätta med fälgrengöring och svamp och sedan direkt spola av mkt noga.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users