Dax för en riktig genomgång av elvan.
- John
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 2004-03-18 10:03:23
- Bilmodell: 964 Jubileum 1994
- Årsmodell: 1994
- Location: Kalmar
- Contact:
Dax för en riktig genomgång av elvan.
Detta gäller ingen 944 men jag vet att det finns putsintresserade här inne också.
Har bilen uppe på lyft då jag håller på att se över startmotorn (som man smart nog placerat över motorn omöjligtatt nå) och passade då på med en riktig vår/sommar genomgång.
Inte mycket tips men kanske kan inspirera någon?? Hade bara mobilen med mig så ursäkta bilderna...
Började med inredningen som damsugs noga. Panelerna torkas med Maquiars inredningpolish som jag varmt kan rekomendera. Ger inte för blank yta och smörjer bra. Skinnet smöjde jag med Volvo original skinnprodukter. (har läst gott om dessa så det får bli svenska originalprodukter) Smörj in ordäntligt och låt dra, sen bara att eftertorka noga. Avslutade med rutorna.
Utvändigt blev det tvätt av hjulhus vilket jag faktiskt inte gjort tidigare. Starka fälgmedel och 3 svampningar senare så ser man äntligen bilens färg och hjulupphängning , vaxning av hjulhus och skärmkanters insida, tvätt och försegling av fälgar på utsida och insida (Lahega Brightguard). Grovpolering med roterande maskin och gul rondell och finpolering med ocilerande maskin och blå rondell. Sen valde jag mellan ett Maquiars utställningsvax eller att lägga en Lahega Brightguard men det blev vax denna gång pålagt med occilerande maskin och vit rondell. Var inte riktigt nöjd med Brightguard sist och Toughguard hade jag inte hemma.
Lahega Toughguard hade jag på min tidigare lågmilade 944 och då fick den stå länge pga dåligt väder för att härda och det blev en otrolig yta och lyster. Skall ni använda detta så är det ett tips att låta den stå inomhus ett tag efteråt för bilar jag kört ut direkt efteråt har jag inte upplevt alls lika bra senare.
Totalt tog detta 10-15 timmar men det är ju skönt att veta att bilen är så fin den kan bli. Det jag ser på bilen nu kan man ta då den trots allt är 14 år gammal.
Nu hoppas jag att startmotorn som kom tillbaka idag är 100% så man får njuta av bilen i slutet av helgen när allt är klart.
Lycka till med putsen!!!
Har bilen uppe på lyft då jag håller på att se över startmotorn (som man smart nog placerat över motorn omöjligtatt nå) och passade då på med en riktig vår/sommar genomgång.
Inte mycket tips men kanske kan inspirera någon?? Hade bara mobilen med mig så ursäkta bilderna...
Började med inredningen som damsugs noga. Panelerna torkas med Maquiars inredningpolish som jag varmt kan rekomendera. Ger inte för blank yta och smörjer bra. Skinnet smöjde jag med Volvo original skinnprodukter. (har läst gott om dessa så det får bli svenska originalprodukter) Smörj in ordäntligt och låt dra, sen bara att eftertorka noga. Avslutade med rutorna.
Utvändigt blev det tvätt av hjulhus vilket jag faktiskt inte gjort tidigare. Starka fälgmedel och 3 svampningar senare så ser man äntligen bilens färg och hjulupphängning , vaxning av hjulhus och skärmkanters insida, tvätt och försegling av fälgar på utsida och insida (Lahega Brightguard). Grovpolering med roterande maskin och gul rondell och finpolering med ocilerande maskin och blå rondell. Sen valde jag mellan ett Maquiars utställningsvax eller att lägga en Lahega Brightguard men det blev vax denna gång pålagt med occilerande maskin och vit rondell. Var inte riktigt nöjd med Brightguard sist och Toughguard hade jag inte hemma.
Lahega Toughguard hade jag på min tidigare lågmilade 944 och då fick den stå länge pga dåligt väder för att härda och det blev en otrolig yta och lyster. Skall ni använda detta så är det ett tips att låta den stå inomhus ett tag efteråt för bilar jag kört ut direkt efteråt har jag inte upplevt alls lika bra senare.
Totalt tog detta 10-15 timmar men det är ju skönt att veta att bilen är så fin den kan bli. Det jag ser på bilen nu kan man ta då den trots allt är 14 år gammal.
Nu hoppas jag att startmotorn som kom tillbaka idag är 100% så man får njuta av bilen i slutet av helgen när allt är klart.
Lycka till med putsen!!!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Härligt att se att du håller om pärlan! Det här är bilvård när den är som bäst!!
Det måste vara underbart att ha en lyft tillgänglig när det är dags för finputs. Själv plockade jag nyligen bort mina hjul med garagedomkraft ute på gatan. Lite meckigt, men det funkar ju såklart. Använde du vanlig lackförsegling eller speciellt fälgvax till hjulen?
Antar att du polerade avgassytemet med autosol också?
Det måste vara underbart att ha en lyft tillgänglig när det är dags för finputs. Själv plockade jag nyligen bort mina hjul med garagedomkraft ute på gatan. Lite meckigt, men det funkar ju såklart. Använde du vanlig lackförsegling eller speciellt fälgvax till hjulen?
Antar att du polerade avgassytemet med autosol också?
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Favst
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2006-05-27 09:48:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
Wow, jag är impad över hur du tog dig annan hjulhusen Inte alla orkar, snyggt jobbat!
Lahega Brightguard till fälgarna .. hm, tanken är nog god - men jag är tveksam till om det skulle hålla för ändamålet i längden. Det finns speciella fälgvax som jag tror kan vara bättre. Jag ska inte mynta att det tvunget är så .. men som liknelse; om man Brightguardbehandlar en bil - och dränker bilen i avfettning eller tvättar den i maskin sedan, så kommer lackskyddet att slitas ned fortare. Och, en fälg alstrar jäkligt mycket värme, och utsätts för en hel del hett bromsdamm, det är så jag tänker .. jag vet inte, funkar det? Berätta gärna
Lahega Brightguard till fälgarna .. hm, tanken är nog god - men jag är tveksam till om det skulle hålla för ändamålet i längden. Det finns speciella fälgvax som jag tror kan vara bättre. Jag ska inte mynta att det tvunget är så .. men som liknelse; om man Brightguardbehandlar en bil - och dränker bilen i avfettning eller tvättar den i maskin sedan, så kommer lackskyddet att slitas ned fortare. Och, en fälg alstrar jäkligt mycket värme, och utsätts för en hel del hett bromsdamm, det är så jag tänker .. jag vet inte, funkar det? Berätta gärna
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
- John
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 2004-03-18 10:03:23
- Bilmodell: 964 Jubileum 1994
- Årsmodell: 1994
- Location: Kalmar
- Contact:
Favst> Jo visst lär det finnas bättre val till fälgarna. Jag valde mellan vanligt vax och förseglingen och tänkte testa med försegling denna gång. Vi får se om några veckor hur det har fungerat.
Jocke> Jo tänk om man kunde ha en stadig plats med lyft.. mumma. Dock är min bil alltid ett helsicke att lyfta då man behöver träklossar under däcken för att få under en domkraft som man använder för att få under lyften Kommer du förbi i sommar så ringer du hoppas jag så man får se pärlan.
Jocke> Jo tänk om man kunde ha en stadig plats med lyft.. mumma. Dock är min bil alltid ett helsicke att lyfta då man behöver träklossar under däcken för att få under en domkraft som man använder för att få under lyften Kommer du förbi i sommar så ringer du hoppas jag så man får se pärlan.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Jag lade ner en 13 timmar med nu i lördag.. verkar inte som man kan göra det snabbare Samt det där med klossar under hjulen är väl ett måste....
Jag kör upp på betångplattor sen in med armarna under och sedan klossar mellan karossen och lyft plattan för att inte skada sidospoilers när man lyfter.....
Ett jäkla meck....
/C
Jag kör upp på betångplattor sen in med armarna under och sedan klossar mellan karossen och lyft plattan för att inte skada sidospoilers när man lyfter.....
Ett jäkla meck....
/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- John
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 2004-03-18 10:03:23
- Bilmodell: 964 Jubileum 1994
- Årsmodell: 1994
- Location: Kalmar
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Kör dem i så hög upplösning som möjligt så är de riktigt snygga!
Från söndag kväll är dessa...
Skaniaplattan i Malmö på vänster sida utsikt över damark och 300m till höger turningtorso.
http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/stuf ... G_0575.JPG
Bild på Öresundsbron i bakgrunden.
http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/stuf ... G_0584.JPG
Från söndag kväll är dessa...
Skaniaplattan i Malmö på vänster sida utsikt över damark och 300m till höger turningtorso.
http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/stuf ... G_0575.JPG
Bild på Öresundsbron i bakgrunden.
http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/stuf ... G_0584.JPG
Last edited by claves on 2007-02-01 18:44:52, edited 1 time in total.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Fixade så att det blev länkar av Claves bilder... de var lite VÄL stora att ha som bilder direkt på sidan...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Näe jag vet... har samma upplösning jag på min kamera...claves wrote:8mp är väl inget
/C
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users