Hjälp! Flammig efter lackrengöring

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Daniel Kindh
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-03-29 21:14:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Hjälp! Flammig efter lackrengöring

#1 Post by Daniel Kindh »

Skulle nog behöva lite råd om lackrengöring/vaxning av bilen. Har gjort detta många ggr innan och alltid uppnått bra resultat. Har fått höra att jag har en känslig färg att arbeta med och att det kan vara därför resultatet nu blivit flammigt. Färgkod L 041, blanksvart. Vad skall jag använda för medel och hur skall jag gå till väga. Lackrengöring var från hagmans produkter. Har Ni några tips om vad för rubbing man kan använda då jag tror att detta är att föredra före vaxning ??
S kindh 2

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#2 Post by John »

Hej,

Personligen tycker jag solid svart är näst intill omöjligt att inte få flammigt utan en occilerande maskin. Jag brukar polera svarta bilar en eller flera gånger med olika tuffa polermedel (efter vad som krävs) för att få lacken bra. Därefter avsluta med att köra över bilen med en polish med occilerande maskin och för bästa resultat även köra vaxet med denna occilerande maskin.

Har du möjlighet att låna en sådan maskin så är det bara att köpa sonax bilpolish och köra på :)

Mvh
John
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Joakim »

När bilen lackeras på fabriken dunstar förtunnings-medlet,(som möjliggör sprutningen). Då färgen sprutas på bilplåten har förtunningsmedlet bara en väg att dunsta och det är genom lacken. Detta resulterar i en porös yta eftersom luft/gasbubblor bildar kraterlika hål i lacken. I dessa porer har salt, luftföroreningar, syra etc tillsammans med syret en lätt väg ner i lacken.
Detta orsakar utvidgning som gör att lacken oxiderar, mattas och bryts ned.
Är inte lacken ordentligt rengjord innan man vaxar blir det således ett ojämt lager vax som ligger på lacken, och bilen tenderar att se flammig ut. Rengöringen är helt enkelt "porrengöring" =)
Ett flammigt resultat kan man få även om lacken är "ren" ,men om man använt fel maskin eller fel metod för påläggingen av vaxet.
Många gånger förvinner flammigheten efter några tvättar, då man lyckats tvätta bort det översta skitet vax.
Svart lack är "mjuk" lack.
Det beror på att antalet molekyler i lacken varierar beroende på hur mycket ljus den absorberar, ju mer den absorberar desto färre molekyler finns det. Ju färre molekyler det finns desto större måste de vara, och mjukare blir lacken. Grejen med just svart lack är att den absorberar ljus och reflekterar därför ingen färg. Och eftersom ingen färg reflekteras framträder rosor och hologram väldigt bra.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
mans71
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2004-03-30 08:07:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vadstena
Contact:

#4 Post by mans71 »

Joakim wrote:När bilen lackeras på fabriken dunstar förtunnings-medlet,(som möjliggör sprutningen). Då färgen sprutas på bilplåten har förtunningsmedlet bara en väg att dunsta och det är genom lacken. Detta resulterar i en porös yta eftersom luft/gasbubblor bildar kraterlika hål i lacken. I dessa porer har salt, luftföroreningar, syra etc tillsammans med syret en lätt väg ner i lacken.
Detta orsakar utvidgning som gör att lacken oxiderar, mattas och bryts ned.
Är inte lacken ordentligt rengjord innan man vaxar blir det således ett ojämt lager vax som ligger på lacken, och bilen tenderar att se flammig ut. Rengöringen är helt enkelt "porrengöring" =)
Ett flammigt resultat kan man få även om lacken är "ren" ,men om man använt fel maskin eller fel metod för påläggingen av vaxet.
Många gånger förvinner flammigheten efter några tvättar, då man lyckats tvätta bort det översta skitet vax.
Svart lack är "mjuk" lack.
Det beror på att antalet molekyler i lacken varierar beroende på hur mycket ljus den absorberar, ju mer den absorberar desto färre molekyler finns det. Ju färre molekyler det finns desto större måste de vara, och mjukare blir lacken. Grejen med just svart lack är att den absorberar ljus och reflekterar därför ingen färg. Och eftersom ingen färg reflekteras framträder rosor och hologram väldigt bra.
F-n, det låter ju som du var professor i ämnet :o Bland det utförligaste svaren jag har sett på detta forum :D
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by gurra »

Nämen professor färg! :)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

JT
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2005-01-23 13:51:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång
Contact:

#6 Post by JT »

Jag skulle lämna in bilen på någon seriös recondfirma för rubbing, polish, vax och lackskydd. Tyvärr inte jättebilligt men resultatet blir enastående med rätt maskiner o produkter.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users