SrayVax

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Message
Author
User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

SrayVax

#1 Post by Kjell 944 »

Jag provade ett sprayvax igår med ganska bra resultat.
Spraya på våt bil (nytvättad) och torka av med skinn. Ganska simpelt.
Det funkar dock bara på redan rena lacker, men det det verkar vara ett bra sätt att förlänga vaxskyddet :D
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Indischrot »

Låter interssant.
Vad heter det och var köpte du det?
PCS#8968

User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by Kjell 944 »

Det finns att köpa hos de flesta tillbehörsfirmer och bensinmackar.
Mitt var av märket Turtle och kostar ca 120-130skr. Det säljs på sprayflaska.
Lycka till. :D
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#4 Post by claves »

Har sett resultatet av sådan vaxning och jag får säga att det fungerar mycket bra.. frågan är bara hur skinnet mår efter den behandligen?

/claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by Indischrot »

Det fungerar mycket bra. Vet inte hur hållbarheten är men det är ju
så lätt att göra så det är baraatt lägga på vid varje tvätt.

Jag använder syntetskinn, funkar kanon och de är mycket billigare
än äkta skinn så man kan byta det lite då och då.
PCS#8968

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#6 Post by claves »

Så nu har jag provat... det ser bra ut men det som inte var bra är:

Det blir som om man impregnerar sämskinnet så man ska nog ha ett för när man använder waxet och en som man torkar tort bilen med.

Ska prova o tvätta ut skinnet med tvål och ljumet vatten se om det går att rädda.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#7 Post by claves »

Gick inte att rädda... så använd ett skin för när man lägger på vaxet. Och ett annat till alla andra gånger ni vill torka bilen helt ren/torr.

Jag ska klippa av ett hörn på mitt dåliga sämskin för lättare identifiering.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by Joakim »

Borde man inte kunna blanda lite vanligt vax med vatten och hälla i en sprayflaska?

Claves, lägg ditt skinn i varmt vatten och YES. (det löser fett=vax)

Vad ni än gör - tvätta aldrig bilen med YES!! :)
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
TuRboSimPa
S-Poster
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 02:59:27
Bilmodell: 951
Location: Gislövs Läge
Contact:

#9 Post by TuRboSimPa »

Joakim wrote:Vad ni än gör - tvätta aldrig bilen med YES!! :)
Haha, den rekomedationen kan jag instämma i!

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#10 Post by Adde_k »

blir bilen verkligen torr om man nu tvättar med ett skinn som blir impregnerat? (: eller avstannar uppsugningseffekten först när skinnet torkat?
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Denethor
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2006-01-09 23:31:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västkusten
Contact:

#11 Post by Denethor »

TuRboSimPa wrote:
Joakim wrote:Vad ni än gör - tvätta aldrig bilen med YES!! :)
Haha, den rekomedationen kan jag instämma i!

Ursäkta min extremt värdelösa kunskap
Men varför inte, den vi köpte en ny bil av nyligen sa att vi bara behövde använda yes då bilen är lackförseglad...

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#12 Post by emm »

Vad är negativt vid användning av yes (jag måste ju lära mig...) vid biltvätt?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#13 Post by Adde_k »

Som Joakim sa..
Wax=fett
Yes=dödar fett
inget fett=inget wax
inget wax=ingen glans

typ :P
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#14 Post by Joakim »

Att tvätta bilen med YES är ungefär lika hjärndött som att slänga hinken med smutsvattnet över bilen när man anser sig klar. ("bara för att skölja bort dit sista") Doh!
Ungefär så tvättade man sin 240 på 80talet, och tur är väl att man fått lära sig veta hut idag.

En lackförsegling är en seriöst efterbhandlad bil där man använt ett hårdare vax, eller motsvarande produkt, tex. teflonbaserat föreseglingsmedel.
Anledningen till att man utför denna åtgärd är för att skona bilens lack mot, vad jag brukar kalla lackens fiender efter historielektionerna i skolan, yttre hot och påverkan.
Har man valt att lägga ner åtskilliga tusenlappar, eller om man har fått turen att köpa en bil som redan är lackförseglad/vaxad så ska man ju fortsätta att vårda bilen för att tillgodogöra sig skyddet under så lång tid som möjligt, inte minnst ur ekonomisk synvinkel då det som sagt kostar en hel del att lägga på lackförseglingen hos en seriös rekondfirma.
Salt, solljus, avundsjuka blickar, yttre hot och påverkan OCH naturligtvis du och ditt bilschampo kommer att nöta ner det skyddande skitet vax, eller vad det nu är man lagt på. För att påskynda effekten kan man använda sig av Terpentin, Yes diskmedel, en för liten svamp som man tappat i backen 4ggr utan att sköjla, thinner, kungsvatten, eller vad man har till hands tillfället till ära.

Yes löser fett, och vax är fett.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Enervit
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2005-11-29 13:04:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huskvarna
Contact:

#15 Post by Enervit »

Håller med Joakim helt och hållet men har en fundering som någon kanske kan ta död på. Har ju hört att det inte är bra med siliconer i vaxer och dyl. vilket kan ställa till med problem vid stenskotts lagningar etc. hur fungerar det med teflon.????
"Den som har mest prylar när han dör vinner"

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users