SrayVax
- Kjell 944
- Turbo-Poster
- Posts: 794
- Joined: 2004-04-12 11:15:02
- Bilmodell: 964 C4 -91
- Location: Malmö
- Contact:
SrayVax
Jag provade ett sprayvax igår med ganska bra resultat.
Spraya på våt bil (nytvättad) och torka av med skinn. Ganska simpelt.
Det funkar dock bara på redan rena lacker, men det det verkar vara ett bra sätt att förlänga vaxskyddet
Spraya på våt bil (nytvättad) och torka av med skinn. Ganska simpelt.
Det funkar dock bara på redan rena lacker, men det det verkar vara ett bra sätt att förlänga vaxskyddet
/Niklas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Kjell 944
- Turbo-Poster
- Posts: 794
- Joined: 2004-04-12 11:15:02
- Bilmodell: 964 C4 -91
- Location: Malmö
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Så nu har jag provat... det ser bra ut men det som inte var bra är:
Det blir som om man impregnerar sämskinnet så man ska nog ha ett för när man använder waxet och en som man torkar tort bilen med.
Ska prova o tvätta ut skinnet med tvål och ljumet vatten se om det går att rädda.
/Claves
Det blir som om man impregnerar sämskinnet så man ska nog ha ett för när man använder waxet och en som man torkar tort bilen med.
Ska prova o tvätta ut skinnet med tvål och ljumet vatten se om det går att rädda.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Gick inte att rädda... så använd ett skin för när man lägger på vaxet. Och ett annat till alla andra gånger ni vill torka bilen helt ren/torr.
Jag ska klippa av ett hörn på mitt dåliga sämskin för lättare identifiering.
/Claves
Jag ska klippa av ett hörn på mitt dåliga sämskin för lättare identifiering.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Borde man inte kunna blanda lite vanligt vax med vatten och hälla i en sprayflaska?
Claves, lägg ditt skinn i varmt vatten och YES. (det löser fett=vax)
Vad ni än gör - tvätta aldrig bilen med YES!!
Claves, lägg ditt skinn i varmt vatten och YES. (det löser fett=vax)
Vad ni än gör - tvätta aldrig bilen med YES!!
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- TuRboSimPa
- S-Poster
- Posts: 70
- Joined: 2005-12-11 02:59:27
- Bilmodell: 951
- Location: Gislövs Läge
- Contact:
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- Denethor
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2006-01-09 23:31:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västkusten
- Contact:
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Vad är negativt vid användning av yes (jag måste ju lära mig...) vid biltvätt?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Att tvätta bilen med YES är ungefär lika hjärndött som att slänga hinken med smutsvattnet över bilen när man anser sig klar. ("bara för att skölja bort dit sista") Doh!
Ungefär så tvättade man sin 240 på 80talet, och tur är väl att man fått lära sig veta hut idag.
En lackförsegling är en seriöst efterbhandlad bil där man använt ett hårdare vax, eller motsvarande produkt, tex. teflonbaserat föreseglingsmedel.
Anledningen till att man utför denna åtgärd är för att skona bilens lack mot, vad jag brukar kalla lackens fiender efter historielektionerna i skolan, yttre hot och påverkan.
Har man valt att lägga ner åtskilliga tusenlappar, eller om man har fått turen att köpa en bil som redan är lackförseglad/vaxad så ska man ju fortsätta att vårda bilen för att tillgodogöra sig skyddet under så lång tid som möjligt, inte minnst ur ekonomisk synvinkel då det som sagt kostar en hel del att lägga på lackförseglingen hos en seriös rekondfirma.
Salt, solljus, avundsjuka blickar, yttre hot och påverkan OCH naturligtvis du och ditt bilschampo kommer att nöta ner det skyddande skitet vax, eller vad det nu är man lagt på. För att påskynda effekten kan man använda sig av Terpentin, Yes diskmedel, en för liten svamp som man tappat i backen 4ggr utan att sköjla, thinner, kungsvatten, eller vad man har till hands tillfället till ära.
Yes löser fett, och vax är fett.
Ungefär så tvättade man sin 240 på 80talet, och tur är väl att man fått lära sig veta hut idag.
En lackförsegling är en seriöst efterbhandlad bil där man använt ett hårdare vax, eller motsvarande produkt, tex. teflonbaserat föreseglingsmedel.
Anledningen till att man utför denna åtgärd är för att skona bilens lack mot, vad jag brukar kalla lackens fiender efter historielektionerna i skolan, yttre hot och påverkan.
Har man valt att lägga ner åtskilliga tusenlappar, eller om man har fått turen att köpa en bil som redan är lackförseglad/vaxad så ska man ju fortsätta att vårda bilen för att tillgodogöra sig skyddet under så lång tid som möjligt, inte minnst ur ekonomisk synvinkel då det som sagt kostar en hel del att lägga på lackförseglingen hos en seriös rekondfirma.
Salt, solljus, avundsjuka blickar, yttre hot och påverkan OCH naturligtvis du och ditt bilschampo kommer att nöta ner det skyddande skitet vax, eller vad det nu är man lagt på. För att påskynda effekten kan man använda sig av Terpentin, Yes diskmedel, en för liten svamp som man tappat i backen 4ggr utan att sköjla, thinner, kungsvatten, eller vad man har till hands tillfället till ära.
Yes löser fett, och vax är fett.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Enervit
- S-Poster
- Posts: 57
- Joined: 2005-11-29 13:04:42
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huskvarna
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users