Go'dagens
Sökte igenom forumet efter tips angående isoleringen på motorhuvens undersida men hittade inget.
Inför vinterförvaringen gjorde jag en grundlig tvätt av motorutrymmet på 951an.
För att i framtiden slippa att skiten från den gamla isoleringen fjällar av sig hela tiden så tog jag bort den, se bilden för dagens utseende.
Frågan är nu vilka funktioner isoleringen har och vad jag ersätter den med?
Jag misstänker att den dämpar ljudet men även skyddar lacken mot värmen.
Skaffar man originalprylar från Utzon, något substitut från Biltema, eller annat?
Det gamla limmet sitter kvar och på ena sidan även ett tunt lager av isoleringen.
Ska man ta bort det helt innan ny isolering sätts dit, hur får man i så fallbort det utan att grisa ner för mycket?
/Patrik
Isolering under motorhuven
- Dr_Pepper
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2013-09-22 08:10:00
- Bilmodell: 944 turbo (fruns)
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Isolering under motorhuven
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: Isolering under motorhuven
Limmet får du bort med lacknafta och plastskrapa.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav
, 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav

-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Isolering under motorhuven
Jag har också funderat på om isoleringen är nödvändig för att skydda lacken mot värmen.
/Staffan
/Staffan
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Isolering under motorhuven
Vi är många som kör utan isolering, så det ska gå bra. Det finns snygga svarta alternativ att köpa, till och med med logga på om du vill, men de brukar kosta en slant.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Isolering under motorhuven
Har kört med och utan, skillnaden var lite mindre ventilrassel i kupen med isolering på. 944an med hydrauliska tryckare är väl lite tystare så det kamske märks mindre. Fick inga lackproblem av värmen vid bankörning utan isoleringen..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Dr_Pepper
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2013-09-22 08:10:00
- Bilmodell: 944 turbo (fruns)
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Isolering under motorhuven
Tackar
Då är det ingen panik, var mest orolig för värmeskydd mot lacken.
Hittade nu även information om att de slutade med isoleringen från 88-89, åtminstone på S2(?).
Får se vad det blir under vintern men har sparat följande länkar, än så länge.
classic 9 leathershop
Pelican Parts
944online
Då är det ingen panik, var mest orolig för värmeskydd mot lacken.
Hittade nu även information om att de slutade med isoleringen från 88-89, åtminstone på S2(?).
Får se vad det blir under vintern men har sparat följande länkar, än så länge.
classic 9 leathershop
Pelican Parts
944online
Who is online
Users browsing this forum: No registered users