Om det är vanlig akryllack måste den klarlackas, annars kommer den oxideras direkt. Slipa ner med 1000, använd en gummikloss (köp en gummispackel som man använder för kakelfog och klipp den ca 3cm bred). Om du slipar igenom och har low spots som är djupare än en tiondels mm måste du spackla, annars räcker det att spraya filler. På plåt ska du använda tvåkomponents epoxyfiller men på glasfiber räker det med enkomponents.
Spraya guidecoat (lägg på svart sprayfärg snabbt med stort avstånd så att ytan blir täckt av svarta prickar), slipa med 800 tills all svart färg är borta.
Lägg på ett tunnt lager färg och sedan två fylliga lager. Slipa med 1000 tills ytan är slät, upprepa ifall du går igenom. Slipa med 2000. Låt bli att slipa om det är metallic
Lägg på ett tunnt lager 2K klarlack och sedan två fylliga lager. Slipa med 1200 tills ytan är slät. Om du inte är jättebra på att polera, slipa med 2000 och eventuellt 3000.
Polera med compound tills slipreporna är borta, ha ordentlig belysning. Tvätta med 15% isopropanol för att kunna inspektera.
Polera med polish minst 2 pass tills du får djupare glans
Polera med finish polish tills du får ännu djupare glans
Lägg på ett tillfälligt vax och låt lacken härda en månad
Tvätta bort vaxet med diskmedel och sedan IPA och lägg på en coating.
Låt coatingen härda och lägg på tre lager carnubavax
Så gör man för att spray-lacka med bästa resultat. På en gammal Porsche är det fel att använda klarlack, använd tvåkomponents solidlack.
Några inköpsställen:
http://www.billackering.eu 2K klarlack på sprayburk, spackel mm
http://www.lackman.se Hagmans 2K sprayfärg mm
http://www.tipro.se 2K sprayfärg mm
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla