Slick50, vad tror ni?

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Post Reply
Message
Author
Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

Slick50, vad tror ni?

#1 Post by Isse »

Hej!
Jag undrar om det är någon här som har erfarenheter av slick 50, posetiva eller negativa. Funderar lite på om man skulle komplettera med det samt ny växellådsolja i "drivlinan". Bilen har inte gått mycket. Ty detta är ju en av de känsliga punkterna på 944, så jag tänkte mer i förebyggande syfte. Jag tycker att det borde funka bra, men å andra sidan så har jag inte hört att Porsche rekomenderar det. Vad tror ni?

Mvh Ismael
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

cim99ph4
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2004-04-27 22:51:00
Contact:

#2 Post by cim99ph4 »

Hej, har läst en kurs som heter tribologi på Lunds Tekniska Högskola och denna kurs handlade om oljor, glidlager, kullager m.m. Eftersom jag själv använt slick 50 på min 924 (1977) för ca 10 år sedan så tog jag upp denna diskussion med min proffessor i ämnet. Han ansåg att jag slängt pengarna i sjön. 99% av alla oljor idag, både mineral och helsyntet, innehåller ca 50% olja och resten är olika additiver. Dessa additiver har i uppgift att binda (ta upp) vatten, sot, diverse föroreningar som uppkommer vid förbränningen samt att vidhäfta (fastna) på alla delar och att minska friktionen. Dagens oljor innehåller säkert lika mycket teflon som slick 50.
Proffessorn berättade en annan intressant sak nämligen: Han köpte en splirrans ny Peugeo som han endast körde i ca en timme innan han bytte olja första gången. Han tog hand om den gammla oljan och undersökte den i ett labb. Han körde sedan de antal mil (ca 1000 har jag för mig) som man ska köra innan första oljebytet. Han tog hand om den avtappade oljan och undersökte även denna i labbet och kom fram till att den var lika smutsig som oljan han hade undersökt efter en timmes körning. Dvs första milen frigörs mycket partiklar.
Per

944 S2 cab

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by Porrsche »

Själv har jag bara positiva erfarenheter av Slick 50.
Har mest använt det i MC-motorer. På fyrtaktare kan det vara svårt att direkt känna någon skillnad men de hade förr ett medel för tvåtaktare, och en kvart efter att ha injicerat det var motorn klart dopad :lol:

En polare hade i det i växellådan på sin BMW 1991 eller 1992 och den blev klart mer lättväxlad. Om det berodde på Slick 50 i sig eller oljebytet vet jag inte men jag har aldrig upplevt en sådan skillnad för ett oljebyte. (Nu ljög jag, morfar hade vatten i växellådan på sin Granada, den var mycket trögväxlad på vintern, typ gick inte alls, tills vi bytte vatten/olja mot ny växellådsolja).

Om du ändå skall byta växellådsoljan så varför inte slick 50 oxå? Tror knappast att det kan göra någon skada. Det finns massor av skeptiker till detta, både pålästa & virrpannor. Rätt eller fel, jag tror på det i alla fall.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#4 Post by Isse »

Är lite seg i vändningarna, Tack för synpunkerna!
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
BNTS
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2005-03-14 20:51:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by BNTS »

Undersök vilken typ av synkroniseringar och även vilken typ av friktionsmodifierare som tillverkaren har valt...
Att utveckla en växellådsolja är en mycket lång och omständig process.Jag skulle dra mig för att hälla i något annat än den rekommenderade oljan i lådan.
Vad skulle bli bättre än ny standard olja, isf en generell olja från tex RedLine, eller någon annan än de som bryr sig om växellådans bästa.

Ny olja absolut, vad som helst... NEJ!
Niclas
PCS 9748
Boxster S -08 Aprilia Caponord 1200 -13
Ex:BMW 740i -99, BMW F800S -07, BMW HP2 Sport -09, BMW 330 Ci -02, BMW 328iC -96, Citroën BX 16V -90, Opel rekord, BMW 318iT-92

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users