Plastic Padding härdar för fort!

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Plastic Padding härdar för fort!

#1 Post by Johnny »

Jag håller på att plasta och spackla skärmbreddare och fixa till lite påkörningsskador. Mitt problem är att t.ex. spacklet härdar alldeles för fort. Har man blandat till en liten mängd så hinner ju nästan hälften stelna innan man fått ut det på bilen. Visst, man kan ju blanda till en mindre mängd men då får man ju inte göra annat än blanda spackel och härdare :evil:
Vad jag efterlyser är om det finns någon produkt typ Plastic Padding (plast och spackel) som har längre härdningstid än 10 min?

User avatar
osendosen
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2008-04-13 15:14:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Nacka/danvikstull/sthlm
Contact:

Re: Plastic Padding härdar för fort!

#2 Post by osendosen »

Blir nog svårt att hitta något som inte härdar på 10 min, däremot kan du ta lite mindre härdare.
Du behöver inte vara jättenoga med appliceringen av spacklet så det kan du göra snabbare, du ska ju ändå slipa bort det mesta av plasten "spacklet"
Att njuta är att köra Porsche!

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Plastic Padding härdar för fort!

#3 Post by Johnny »

osendosen wrote:Blir nog svårt att hitta något som inte härdar på 10 min, däremot kan du ta lite mindre härdare.
Du behöver inte vara jättenoga med appliceringen av spacklet så det kan du göra snabbare, du ska ju ändå slipa bort det mesta av plasten "spacklet"
Tack, tack.
Jag skall prova med mindre mängd härdare. Jag har provat med att låta lite spackel stå utan härdare och det har inte torkat och det är ju 3-veckor sedan. Eventuellt det lilla som är tort runt kanterna är så sprött att det inte skulle duga till något.
Men jag skall prova och se om jag hittar en bra balans.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Plastic Padding härdar för fort!

#4 Post by Pehr Johnsson »

Utan härdare kommer du ingen vart alls!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Plastic Padding härdar för fort!

#5 Post by Johnny »

Pehr Johnsson wrote:Utan härdare kommer du ingen vart alls!
Det är därför det inte härdar då, det bara liksom torkar och blir mjöligt. Jag får nog prova mig fram lite och hoppas det blir tillräckligt starkt om man förlänger härdningstiden några minuter.
Tack.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Plastic Padding härdar för fort!

#6 Post by Pehr Johnsson »

Exakt, utan härdare torkar det bara. Minska lite och prova!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Plastic Padding härdar för fort!

#7 Post by xanlar »

ställ i en lufttorkare i garaget

edit: avfuktare heter det nog.

prova annars att ha spacklet i kylen innan. har inte provat det själv men det kanske hjälper. På vintern tar det jättelång tid för spackel att härda
Andreas Larsen

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Plastic Padding härdar för fort!

#8 Post by Johnny »

xanlar wrote:ställ i en lufttorkare i garaget

edit: avfuktare heter det nog.

prova annars att ha spacklet i kylen innan. har inte provat det själv men det kanske hjälper. På vintern tar det jättelång tid för spackel att härda
Ja, det är faktiskt riktigt bra och nyttigt med avfuktare, många gånger bättre än en aerotemper. Jag har ibland använt en mindre avfuktare i någon bil som måste stå ute en längre tid.
Finns ju den välkända "Torrbollen" också.
Spacklet i kylen :shock: Nu är jag en farveten typ och provar det mesta som inte låter orimligt, så detta får provas i morrn :lol:

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Plastic Padding härdar för fort!

#9 Post by Johnny »

xanlar wrote: prova annars att ha spacklet i kylen innan. har inte provat det själv men det kanske hjälper. På vintern tar det jättelång tid för spackel att härda
Visst blev det en liten skilnad på härdningstiden men omgivningstemperaturen påverkar ju så det är inte så mycket man vinner på att ha spacklet i kylen.

User avatar
abz
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2009-06-06 15:40:25
Bilmodell: 944 N/A -84
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Plastic Padding härdar för fort!

#10 Post by abz »

Hur mycket ska du spackla egentligen? Är det bara en liten yta, fast mycket fyllning bör du i alla fall spackla många gånger och lite i taget, och är det en stor yta men liten fyllning rekommenderar jag sprutspackel istället.
Abz

Bor ihop med Nia, 944 N/A -84
Ringenvarv: 300 + IRL, allt för många i sim.
Ruggigt insatt i brandskydd av alla de slag
[color=#0000BF]www.sbaassistans.se[/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users