Några frågor på lackering

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Post Reply
Message
Author
Carrera
NA-Poster
Posts: 49
Joined: 2009-11-04 11:42:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingfors, Finland
Contact:

Några frågor på lackering

#1 Post by Carrera »

I stället av intercoolern och höjd effekt har jag tänkt koncentrera mig på bilens utseende.
Det finns ju ganska många bucklor och stenskott så bara att laga dem kommer att kosta nästan lika mycket som en hel lackering…
Jag tror att bilen kommer att få en nu hel lackning utvändigt nu på vintern.

Mina frågor är:
- Vad alt ”måste” man plocka bort för att få bra resultat och hur svårt är det att plocka bort stötfångaren, speglar, dörrhandtag, listor, lyktar, osv. ? Jag undrar om jag borde göra det själv och spara några tusen lappar eller låta lackaren göra det…
- Jag har fått två ganska bra bud för lackering. Den ena vill lacka med den ”äldre industrilack” och den andra med de nya ”vattenfärg”. Vilken är bättre till en gammal bil?

Tackar på förhand!
931 -81 & 996 Carrera4 Cabrio -99

944S -87 (såld)
Boxster S Techart -01 (såld)
931 -81 (Henkas ex. bil, såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
Cayenne V6 manual -05 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
911 Carrera 3.0 -77 (tyvärr såld)
944 -84 (såld)
PCF #526

RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

#2 Post by RPM2006 »

Är också intresserad av svar då jag också planerar lack i sommar!

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#3 Post by Freddie_81 »

Tjena!
Jag har lackat en del själv och har använt både den gamla riktiga billacken "2 komponent" med härdare och en betydligt billigare "en komponent" som man bara spär med thinner. Den billigare färgen jag använt heter mekanlack och fungerade alldeles utmärkt. Som extra skydd kan ju an vanlig klarlack användas över färgen. Och jag måste säga att de är inte så mycket du behöver ta bort på en 944/924. om man ska vara noga att få med motorutrymmet på ett bra sätt så tar de ju en del tid att få riktigt rent där, men annars e de dörrhandtag, baklysen, targaluckan om så finns, regplåtarna, lycktorna i framspoilern, Sen går de att maska resten om man är nogrann. De var min sida av saken.
mVH Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

chrisie
S-Poster
Posts: 112
Joined: 2007-07-03 17:03:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Motala
Contact:

#4 Post by chrisie »

Hej!
Jag lackerade om min 944 från mörkt grå till svart. Lackeraren valde den "gamla" billacken, 2 komponent, och resultatet blev väldigt bra.
Lackeraren tyckte att jag inte skulle montera bort allt som gick utan jag valde att bara montera bort plattorna ovanpå pop up-lyktorna samt att skruva ned turbofronten och targaluckan som lackerades separat. Detta eftersom den mörkgråa färgen var besläktad med den svarta. Efter detta följde ett ganska intensivt maskerande och 944:an såg ut som en stor julklapp:). Men det var det värt, för när jag öpnnade detta fina julklappspaket så blev jag jättenöjd med slutresultatet. I samma veva passade jag på att lackera om cup 3 fälgarna i silver med lite pärlemor i. Blev också väldigt snyggt enligt min smak. Lackeraren sade att den "äldre" lacken är mycket mer hållbar m.m. och tyckte att jag inte skulle ha vattenbaserad. Kan inte så mycket om lackering men det var någon form av klarlack i den svarta färgen så 944:an behövdes inte klarlackas efteråt.

Personligen tycker jag att om man är intresserad och vill skruva lite så ska man göra mycket av arbetet själv. Jag gjorde allt utom att hålla i färgsprutan och jag sparade en hel del pengar där. Om du vill se lite bilder på detta så finns det i min biltråd 944 | drömbilen.
Lycka till å kör på! / Chris

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

#5 Post by thesaint »

Jag undrar också lite om lackering, ena framdörren min är lite ful(troligen omlackerad för 10-15 år sedan), vilket har fört tankarna till ytterligare omlackering av den. Idag är rödfärgen den samma men det är sprickor i lacken + att underarbetet tidigare är det nog fuskat med och det ser ut som om lacken oxiderat på något sätt då den är lite knottrig.

Men bilen är röd och jag antar att det är väldigt väldigt svårt att få samma röda nyans som resten av bilen om man väljer att bara lacka om förardörren ? Någon som har erfarenheter av detta.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users