Vårda bilen i kylan

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Post Reply
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Vårda bilen i kylan

#1 Post by M-Nilsson »

Så länge det är sånt väglag som det är och ligger på minussidan så kommer jag inte köra med bilen utan jag kommer vänta tills det blir liite varmare. Eftersom vi senaste tiden fått en tillökning på 2 bilar så får min stå utomhus ibland och frysa.

Det är ju inte så bra att kallstarta har jag hört, men vilket mår bilen egentligen bäst av om den ska stå ute i kylan, antingen att man helt enkelt låter den stå..eller att man någon gång startar upp den och låter den gå en stund, fast då blir det ju plötsligt så stor kontrast, varm motor och sedan fryser det på ute...

Än så länge visar ju prognosen inga tecken på mildare,suck, vill ha vår! :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#2 Post by Mattias 924 »

Starta den inte om du inte samtidigt kör den riktigt genomvarm. Att starta och låta gå på tomgång ett par minuter förstör mer än det hjälper. Så länge det är riktigt kallt så är det inga problem att den står ute förutsatt att du har ordning på vätskor och batteri. Värre är det när det är fuktigt.
"patand" skrev:
Om inget strular...

RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

#3 Post by RPM2006 »

Men det svåra är ju att bara vänta.. och vänta tills man "får" starta den, har samma bekymmer.

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Tjonken »

Det bästa måste ju vara att använda den dagligen. =)
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#5 Post by Patrik Börjesson »

Japp, klart roligast iaf ;)

De enda problemen jag haft pga kyla är att låsen blir lite tröga och att bagageluckan inte åker upp pga att listen är fuktig innuti, och fukten fryser och tappar listen sin spänst... Jag har en ny list som ska monteras någon dag när jag får tid.

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Tjonken »

Jag har inte haft några som helst problem! Inte ens när bilen hade stått ute i en vecka och det var -16 ute. Ingen igenfrysning, och bilen startade direkt! Bästa vinterbilen jag har haft! :-)
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#7 Post by M-Nilsson »

Patrik Börjesson wrote:Japp, klart roligast iaf ;)

De enda problemen jag haft pga kyla är att låsen blir lite tröga och att bagageluckan inte åker upp pga att listen är fuktig innuti, och fukten fryser och tappar listen sin spänst... Jag har en ny list som ska monteras någon dag när jag får tid.
Det enda problem jag har är att jag inte alls kommer in i bilen :wink: Glömmer man behandla listerna och lås så får man vänta tills det tinar :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#8 Post by M-Nilsson »

RPM2006 wrote:Men det svåra är ju att bara vänta.. och vänta tills man "får" starta den, har samma bekymmer.
Precis, jag får nöja mig med att köra BMW så länge 8) fast de är inte så illa heller...å det är ju tur att det finns en knapp för antispinnen på den i alla fall :lol:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Kangaroo
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2007-08-10 22:19:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by Kangaroo »

Tycker att bilen är rätt ok på vintern, förbaskat snäll när man väl kommit ut på vägen är den i alla fall.

Några problem finns det ju som vanligt alltid. Idag var första gången på en vecka som jag kunde gå in genom förardörren när bilen var kall. Har fått klättra in passagerarvägen då låset är rätt dåligt som det är så det krävs inte så mycket för att det ska frysa helt.

Hastighetsmätaren väljer ibland att säga upp sig när det är kallstart också. Lite mer trögväxlad (kan växellänkaget frysa till lite?) och sen på grund av fukten som finns i bilen så behöver man ibland skrapa rutorna två gånger innan man ska iväg. Något frustrerande när man har bråttom.

Sedan så fungerar inte värmepaketet (framför allt defrostern) helt innan bilen blir varm. Ja, alltså att lampan på knappen för defrostern inte tänds (alltså inte går att använda) och att kupéfläkten körs på reducerad hastighet, inte att det inte blir varmt på sekunden. När bilen väl gått en mil eller så så sparkar allt igång.
Emil Sällberg

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#10 Post by M-Nilsson »

Nu har jag haft bilen stående i runt en vecka och kylan tycks ju(tyvärr) hålla i sig ytterligare en vecka eller längre. Det har ju inte vart så vrålkallt här men ändå neråt -13, annars runt -1, -8 grader ca.

Att bara starta upp den en kortare stund kommer inte på fråga, men jag funderar på att nu i dagarna dra igång den och köra den genomvarm sådär 2-3 mil. Men då jag ännu inte har nån garageplats kommer den efter denna körning i så fall få stå ut med ytterligare kyla x-antal dagar...så därför vet jag inte vad jag ska göra, det är ju inte kul att se den stå där ute under snön! Det är till och med frost invändigt på nästan alla rutorna! :roll:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Finns väl ingen anledning att köra bilen varm mitt under värsta istiden? Blir ju bara extra slitage av kallstarten osv. Näe jag låter min bil stå stilla tills våren kommer. Att den blir genomfrusen innebär bara att det blir mindre fukt i den vilket ju enbart är positivt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#12 Post by M-Nilsson »

patand wrote:Finns väl ingen anledning att köra bilen varm mitt under värsta istiden? Blir ju bara extra slitage av kallstarten osv. Näe jag låter min bil stå stilla tills våren kommer. Att den blir genomfrusen innebär bara att det blir mindre fukt i den vilket ju enbart är positivt. :)
Ja du har nog rätt där, fukten är väl det som skadar mer..Men hur klarar du av att vänta ända tills våren? Terapi? :wink: Jag hoppas våren blir tidig då! :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

M-Nilsson wrote:Men hur klarar du av att vänta ända tills våren?
Se denna tråden: forum/viewtopic.php?t=20975

;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users