Få bort inbrännt bromsdamm...

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Post Reply
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

Få bort inbrännt bromsdamm...

#1 Post by headline »

Mina fälgar har nog inte blivit rengjorda sen Moses sprang i shorts och detta har resulterat i ett tjockt lager ingrott bromsdamm på fälgen i allmännhet och på fälgbanan i synnerhet. Det är så tjockt att man skulle kunna skrapa bort det med färgskrapa!

Nu vill jag ju naturligtvis inte göra detta utan lösa det på bättre sätt.

Har försökt med avfettning utan resultat, provat med ungsrent som fått sitta över natten utan resultat.....

Vad finns det för dunderprodukter att tillgå?

Tack !

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#2 Post by Porrsche »

På macken finns det fälgrengöringsmedel på sprayflaska att köpa, brukar funka.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Per
Carrera-Poster
Posts: 339
Joined: 2005-02-01 22:38:59
Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
Årsmodell: 1988
Location: Mo i Rana
Contact:

#3 Post by Per »

..Låter säkert lite kraftigt, men det man kan använda är en mild syra. Autoglym har en fin sak som biter på det mesta.
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D

User avatar
just d!!!
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-12-01 18:43:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

#4 Post by just d!!! »

det där med syra har jag provat på ett par audi fälgar... funkar skit bra....

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Cédric »

tips:
Jag vaxade mina fälgar och efter kunde ja smeka bort bromsdammet med ett pekfinger =)..

detta är alltså i preventivt syfte om det inte framgick ... =)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Fälgrengöringsmedlen brukar innehålla en syra, tror det brukar vara oxalsyra. Skulle tro att en svag lösning med fosforsyra kan funka oxo. Andra syror kan vara rätt aggresiva mot metallen om nu lackskicktet är sönder ngnstans, så expriment med saltsyra eller så är nog rätt dumt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

newkie wrote:
Cédric wrote:tips:
Jag vaxade mina fälgar och efter kunde ja smeka bort bromsdammet med ett pekfinger =)..

detta är alltså i preventivt syfte om det inte framgick ... =)
Det är inga problem utan vax heller, om inte bromsdammet har legat där sen länsman var ung.

Jag har också använt mig av ett liknande medel som du pratar om, jag testade det mesta avfettning och rengöringsmedel för fälg, gnugga som tusan, inget hände. Sen sprayade jag på Autosol tror jag det heter, inte säker, kan heta det du sa med, iaf så var de bara att skölja bort skiten när detn verkat en stund, skitbra... tilläggas bör att jag hade samma problem, bilen hade stått ganska länge och fälgarna var fulla med bromsdam
Autosol är ju ett slip/polermedel i pastaform, kan du väl knappast ha sprayat på? Hade varit mkt intressant att få veta vad det medlet hette som funkade så bra för dig!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Spetsat
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2004-10-30 17:39:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Spetsat »

newkie wrote:
Pär Hylander wrote: Autosol är ju ett slip/polermedel i pastaform, kan du väl knappast ha sprayat på? Hade varit mkt intressant att få veta vad det medlet hette som funkade så bra för dig!
Det är helt riktigt, nu är jag ute och cyklar =) håller på att putsar på tryckrör, därför jag blandade in autosol i det hela =D Jag ska titta efter vad medlet heter när jag kommer ut i garaget näste gång. Det är en typ av avfettning, doch extremt stark. Sån man inte ska ha på lacken utan att späda ut den, hmmm....jaja, jag återkommer med svar.

Har du varit i garaget än? =) Är ganska nyfiken på det medlet, har också provat det mesta och inget rår på smutsen i hörnerna på fälgen=/
Kör en Volvo S60 2.5T
Ska/vill ha en Porsche 944 turbo/s2
www.944turbo.net - när bilen har kommit=)

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by Indischrot »

Gjorde precis en rengöring med Sonax fälgrengöring.
Kan verkligen rekomendera den, dom blev som nya!
Nu är fälgarna bara 2 år gamla iof, men det tog verkligen allt.
PCS#8968

User avatar
GLi
S-Poster
Posts: 59
Joined: 2005-02-13 19:12:36
Contact:

#13 Post by GLi »

Jag har provat både Sonax och Turtles fälgrengöring. Tycker att Turtes "Extreme foaming wheelclean" är riktigt bra. Följ dock instruktionen ach använd ej medlet på varma fälgar eller i direkt solljus. Halsbloss kan ej rekomenderas, den osar riktigt starkt.

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by xanlar »

det är faktist inte så viktigt hur starkt medlet är, men det måste ha rätt ph-värde. även om du använder det starkaste avfettningsmedlet så biter det inte på bromsdamm, fel ph-värde. köp fälgrent av någon sort. ända chansen att få bort skiten. jobbat lite som rekondare jag vet att det inte är värt att försöka med något annat.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users