Vintervila
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Bensin har en förmåga att "fälla" en del när den står. Det blir avlagringar som sätter sig där man inte vill ha det.
Tex vissa tankmätare kan börja visa fel tankvolym pga ändrat motstånd i själva sensorn.
I förgasare kan det bli mycket fällningar, så till den milda grad att flottörnålar slutar täta vilket inte är särskilt bra.
Detta sistnämnda problem drabbar inte 944ór särskilt ofta , men säkert kan det bildas avlagringar lite här & där under vintervila. Kanske såna där "injector cleaner" tillsatser funkar? Vad vet jag.
Skulle trots det hellre ha full tank under vintern än tom tank. Vill inte ha vatten i tanken. 70 liter är väl snabbt tömt första vårhelgen?
Tex vissa tankmätare kan börja visa fel tankvolym pga ändrat motstånd i själva sensorn.
I förgasare kan det bli mycket fällningar, så till den milda grad att flottörnålar slutar täta vilket inte är särskilt bra.
Detta sistnämnda problem drabbar inte 944ór särskilt ofta , men säkert kan det bildas avlagringar lite här & där under vintervila. Kanske såna där "injector cleaner" tillsatser funkar? Vad vet jag.
Skulle trots det hellre ha full tank under vintern än tom tank. Vill inte ha vatten i tanken. 70 liter är väl snabbt tömt första vårhelgen?
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2004-04-13 09:26:14
- Contact:
vinterförvaring - fyra frågor
Det verkar ju finnas några olika skolor om bensin eller inte i tanken.
Jag undrar dock vad som är bäst vid kall förvaring;
* Med eller utan "vintermössa"? (bilen kommer stå i kall garage).
* Mycket eller lite lufttryck i däcken (jag kommer ha däcken kvar).
* Räcker det att plocka bort kablarna från batteriet, eller ska batteriet lyftas ur?
* Hur förvarar jag i så fall det urlyfta batteriet bäst?
Jag undrar dock vad som är bäst vid kall förvaring;
* Med eller utan "vintermössa"? (bilen kommer stå i kall garage).
* Mycket eller lite lufttryck i däcken (jag kommer ha däcken kvar).
* Räcker det att plocka bort kablarna från batteriet, eller ska batteriet lyftas ur?
* Hur förvarar jag i så fall det urlyfta batteriet bäst?
/Daniel B
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Re: vinterförvaring - fyra frågor
Vintermössa om det är tort. Du undviker damm, och annat skit som äter sig in i lacken. (fågelskit fick jag en gång när jag förvarade i lada, men upptäckte det som tur är väldigt snabbt)Danny wrote:Det verkar ju finnas några olika skolor om bensin eller inte i tanken.
Jag undrar dock vad som är bäst vid kall förvaring;
* Med eller utan "vintermössa"? (bilen kommer stå i kall garage).
* Mycket eller lite lufttryck i däcken (jag kommer ha däcken kvar).
* Räcker det att plocka bort kablarna från batteriet, eller ska batteriet lyftas ur?
* Hur förvarar jag i så fall det urlyfta batteriet bäst?
Mycket lufttryck i däcken, men tänk på att fälgarna också kan bli ovala.
Att palla upp bilen är den bästa lösningen.
Ta ut batteriet och förvara det i rumstemperatur.
Ett batteri kan klara sig en hel vinter utan underhållsladdning, men för att bibehålla batteriets kondition är det fördelaktigt att underhållsladda det emellanåt.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Jag brukar också alltid tanka fullt och byta olja & filter.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2004-06-19 09:06:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Såhär gör jag:
Oljebyte
Full tank
Tvätta grundligt
Stå i garaget och torka ur ett par dygn
I med 0.5 kg luft extra i varje däck
I med torrboll och på med kapell (Den står i ouppvärmd lokal)
Under vintern kommer jag titta till den ett par gånger för att rulla lite på den (bra för däcken och bromsarna)
När jag startar den på våren kopplar jag bort tändspolen och drar runt motorn lite på startmotorn för att få runt oljan.
Oljebyte
Full tank
Tvätta grundligt
Stå i garaget och torka ur ett par dygn
I med 0.5 kg luft extra i varje däck
I med torrboll och på med kapell (Den står i ouppvärmd lokal)
Under vintern kommer jag titta till den ett par gånger för att rulla lite på den (bra för däcken och bromsarna)
När jag startar den på våren kopplar jag bort tändspolen och drar runt motorn lite på startmotorn för att få runt oljan.
//Karl
Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07
Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07
-
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2004-11-17 16:51:01
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Varberg
- Contact:
Blandar man inte i olika ämnen i bensinen beroende om det är vinter eller sommar.. För att det ska anpassas för temperaturen.. Alltså kanske man ska fylla på med "vinterbensin"..
Jag är inte helt säker när det gäller "svensk" bensin men när det gäller "tysk" bensin så är det så iaf..
Jag är inte helt säker när det gäller "svensk" bensin men när det gäller "tysk" bensin så är det så iaf..
//Carl-Philip, Varberg.
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
RVP (Reid Vapor Pressure)
Damptrykket over drivstoffet i en lukket beholder når temperaturen er 38°C. Spesielt brukt i forbindelse med bilbensin og flybensin. RVP er et mål for hvor lett drivstoffet avgir antennlig gass. RVP bør ikke være høyere enn 0,7 bar for sommerbensin og 0,9 bar for vinterbensin.
Damptrykket over drivstoffet i en lukket beholder når temperaturen er 38°C. Spesielt brukt i forbindelse med bilbensin og flybensin. RVP er et mål for hvor lett drivstoffet avgir antennlig gass. RVP bør ikke være høyere enn 0,7 bar for sommerbensin og 0,9 bar for vinterbensin.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Det är skillnad på sommar- och vinterbensin. Varför?
Svar: Bensinens flyktighet (dvs hur lätt den övergår i gasform) påverkar både köregenskaper och utsläpp. Flyktigheten hos bensinen beror på den omgivande temperaturen och på höjden över havet. På vintern måste bensinen vara mer lättflyktig för att underlätta kallstart och undvika isbildning i
bränslesystemet. Om samma bensin används på sommaren blir den alltför lättflyktig och kan koka och orsaka ånglås dvs ånga i bränsleledningen. Dessutom kan utsläppen i avgaserna öka.
Inger Klein
universitetslektor i reglerteknik
Linköpings universitet
Svar: Bensinens flyktighet (dvs hur lätt den övergår i gasform) påverkar både köregenskaper och utsläpp. Flyktigheten hos bensinen beror på den omgivande temperaturen och på höjden över havet. På vintern måste bensinen vara mer lättflyktig för att underlätta kallstart och undvika isbildning i
bränslesystemet. Om samma bensin används på sommaren blir den alltför lättflyktig och kan koka och orsaka ånglås dvs ånga i bränsleledningen. Dessutom kan utsläppen i avgaserna öka.
Inger Klein
universitetslektor i reglerteknik
Linköpings universitet
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
ja, vad kan det vara?
Att norrlänningarna beställer spritblandad bensin från leverantörerna??
Att norrlänningarna beställer spritblandad bensin från leverantörerna??
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
Frågade en bränsleleverantör på Statoil å han sa att det var skillna dpå sommar å vinterbensin här i sverige.. men kan det verkligen göra någon skillnad här i vårt land? skillnaden i temperatur på sommaren å vintern är ju nästan löjligt låg : (
Porsche - There is no substitute
...quench my thirst with gasoline
...quench my thirst with gasoline
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Skåne är int hela Sverige. Det är kallt i norr.Adde_k wrote:Frågade en bränsleleverantör på Statoil å han sa att det var skillna dpå sommar å vinterbensin här i sverige.. men kan det verkligen göra någon skillnad här i vårt land? skillnaden i temperatur på sommaren å vintern är ju nästan löjligt låg : (
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
Jo jag vet, kom att tänka på att jag kanske borde formulerat om detdär :/Maxx wrote:Skåne är int hela Sverige. Det är kallt i norr.Adde_k wrote:Frågade en bränsleleverantör på Statoil å han sa att det var skillna dpå sommar å vinterbensin här i sverige.. men kan det verkligen göra någon skillnad här i vårt land? skillnaden i temperatur på sommaren å vintern är ju nästan löjligt låg : (
Men om man tankar på bilen innan man ställer av den, (med vintersoppa) å sen så är det kanske en såndär varm april när man ställer på den... det kan ju inte bli bra? fast som sagt, det borde spela mindre roll iaf här i söder.. eller?
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: vinterförvaring - fyra frågor
[quote=]tänk på att fälgarna också kan bli ovala.
.[/quote]
Ngn som hört talas om ovala fälgar pga vinterförvaring? Tror nog att kurbs, trottarkanter och dikeskörningar är vanligare orsaker....
Tänker man efter lite så inser man att det är helt osannolikt, om en fälg inte klarar statisk belastning i garaget så skulle den ju inte överleva en kilometer ute i trafiken där belastningen är mycket större och allt annat än statisk.....
.[/quote]
Ngn som hört talas om ovala fälgar pga vinterförvaring? Tror nog att kurbs, trottarkanter och dikeskörningar är vanligare orsaker....
Tänker man efter lite så inser man att det är helt osannolikt, om en fälg inte klarar statisk belastning i garaget så skulle den ju inte överleva en kilometer ute i trafiken där belastningen är mycket större och allt annat än statisk.....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users