Klädsel 924S, tips, Malmötrakten

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Post Reply
Message
Author
User avatar
rmo
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2008-11-15 00:26:41
Contact:

Klädsel 924S, tips, Malmötrakten

#1 Post by rmo »

Den maffia-randiga, svart med vita ränder, klädseln som har använts i flera Porsche-modeller, så även i min 924S 1986, är ett problem om man vill renovera så troget originalet som möjligt.
Porsche har slutat lagerhålla tyget som för övrigt var av dålig kvalité - solblektes lätt, blev svagt och går sönder där nötningen är störst - dvs först på förarstolens säte.
Efter mkt detektivarbete hittade jag ett snarlikt tyg hos Pebe, Svart Nobless heter det. Men Pebe säljer inte till vanligt folk, så man får gå via en sadelmakare. Jag vände mig till National Bilklädslar i Malmö som beställde hem tyget och monterade min stolsits (för 2000 Kr inkl tyg).
Bifogar en bild på min lagade stolsits - man ser att det är aningen smalare i ränderna - men det kan accepteras.
Pebe informerade om att tyget inte längre ska tillverkas/lagerhållas, så det var sista chansen.
Googlade vidare och kunde hos "Bilbröderna" hamstra tre meter av tyget, så jag nu har till hela bilen - utifall att...
Detta var för ett halvår sedan, tyget ter sig väl, och om de fortfarande har kvar det, vet jag inte, men det kan vara värt ett försök.
Har sedan sett på Blocket att Svema Bil AB tydligen har tyget i Svart/vitt.
Dessutom vet jag att Danny på National i Malmö köpte in lite extra när han fixade min stol.
Hoppas denna info kan hjälpa någon som ev är ute och letar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#2 Post by Freddan »

Bra att veta..... min stol med samma tyg, börjar bli lite dålig i några skaravar.
Så ev behöver man ju en bit tyg någon gång.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
rmo
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2008-11-15 00:26:41
Contact:

#3 Post by rmo »

Ja, precis - och man kan inte laga kvaddade skarvar, är tvungen byta på hela sitsen. Om du låter National göra jobbet, så se till att de vänder luggen rätt! Mitt vände de fel - orkade inte klaga på det - det är en baggis, men lika bra att få det gjort rätt från början.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users