Rimliga priser för bilrekond?
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Rimliga priser för bilrekond?
Var nyss in på en Rekondfirma här i stan.
Fick dessa prisuppgifter:
Polering + vaxning 1.700:-
Lackförsegling 3.300:-
Tycker detta låter galet dyrt??
Polering och vaxning är väl typ sånt en riktig "biltvättentusiast" gör nån
gg om året hemma för en 200:- ??
Hade tänkt mig runt 1.500:-. För den summan vill jag ha rubbet av vad
som går att göraa för min stackars lack. =)
Har jag orimliga önskemål?
Fick dessa prisuppgifter:
Polering + vaxning 1.700:-
Lackförsegling 3.300:-
Tycker detta låter galet dyrt??
Polering och vaxning är väl typ sånt en riktig "biltvättentusiast" gör nån
gg om året hemma för en 200:- ??
Hade tänkt mig runt 1.500:-. För den summan vill jag ha rubbet av vad
som går att göraa för min stackars lack. =)
Har jag orimliga önskemål?
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 148
- Joined: 2006-04-21 22:52:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Eslöv
- Contact:
- Favst
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2006-05-27 09:48:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
Lol. Det är tokbilligt. Bara materialkostnaden på en rekonditionering går på drygt en tusenlapp med industripriser.
Jag tar normal sett 2000 för polering och lackförsegling svart, och då ingår inte något städ. Jobbet tar c:a 4 timmar eller längre beroende på kulör och sker i 4 steg, först grovrubbing, sedan polish och sist en tvåstegsförsegling.
Bara poleringen går på 3ooo med kvitto hos en bilfirma, och med försegling så landar alltsammans på kanske 6ooo. När folk köper nybil och väljer att försegla så går det på c:a 3ooo eller runtomkring, vilket är rena glassjobbet för man slipper skitgörat = att frigöra alla oxider i lacken och polera ned mättnader.
Jag säger bara kort och gott; man får vad man betalar för. Hade jag gjort ett jobb på 1500 spänn så hade jag F-n inte lagt mödan åt det med 100 spänn i timmen svart för bara arbetet. LOL! Folk är så jäkla snåla att det är skrämmande ibland, ett hårt hantverk uppskattas aldrig.
Jag tar normal sett 2000 för polering och lackförsegling svart, och då ingår inte något städ. Jobbet tar c:a 4 timmar eller längre beroende på kulör och sker i 4 steg, först grovrubbing, sedan polish och sist en tvåstegsförsegling.
Bara poleringen går på 3ooo med kvitto hos en bilfirma, och med försegling så landar alltsammans på kanske 6ooo. När folk köper nybil och väljer att försegla så går det på c:a 3ooo eller runtomkring, vilket är rena glassjobbet för man slipper skitgörat = att frigöra alla oxider i lacken och polera ned mättnader.
Jag säger bara kort och gott; man får vad man betalar för. Hade jag gjort ett jobb på 1500 spänn så hade jag F-n inte lagt mödan åt det med 100 spänn i timmen svart för bara arbetet. LOL! Folk är så jäkla snåla att det är skrämmande ibland, ett hårt hantverk uppskattas aldrig.
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
6000:- ? Då kan man ju lika gärna lacka om bilen för 10.000:- känns det som.
Min lack är ju inte i direkt toppskick så jag vet inte riktigt vad man kan
färvänta sig för resultat på en bilrekond. Skulle vara kul att se lite före och efter resultat.
Hur som helst ska min granne starta bilrekondfirma snart. Då tar han min bil svart för en tusenlapp.
Min lack är ju inte i direkt toppskick så jag vet inte riktigt vad man kan
färvänta sig för resultat på en bilrekond. Skulle vara kul att se lite före och efter resultat.
Hur som helst ska min granne starta bilrekondfirma snart. Då tar han min bil svart för en tusenlapp.
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
rekond
drifter7508 wrote:6000:- ? Då kan man ju lika gärna lacka om bilen för 10.000:- känns det som.
Min lack är ju inte i direkt toppskick så jag vet inte riktigt vad man kan
färvänta sig för resultat på en bilrekond. Skulle vara kul att se lite före och efter resultat.
Hur som helst ska min granne starta bilrekondfirma snart. Då tar han min bil svart för en tusenlapp.
En polering (rubbing) och vaxning av min S2 skulle kosta 1500 kr.
Nu gned jag själv och det tog ca. 10-12 timmar. Tillfredställelsen av att ha gjort det själv är ju underskattad...
Lämnade in min nya V70 på "lackförsegling" och det kostade 3000 kr när bilen var helt ny, ca. 5000 kr om bilen hade varit beg. och skulle poleras först.
Med lackförsegling så är bilen lättare att hålla ren och det kan ju vara fördel på en bruksis.
En hobbybil kan man ju avfetta o vaxa ett par gånger / år utan att det känns betungande. Sedan är den ju inte så smutsig så länge som en bruksbil, vilket innebär att lackpoleringen håller sig längre. Jag håller på att lackförsegling är "överkurs".
En "hemmarubbad" o vaxad bil blir hyfsat bra och kostar bara 180 kr i material.
Vill man inte göra det själv så lämnar man bort det och ca. 1300-1700 kr kan väl anses som överkomligt.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose
Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose
Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Nu blandar du nog ihop det, 6 ooo är inkl moms, 10 ooo för en hellack är ju säkerligen exkl moms dvs svartjobb, dessutom undrar jag hur en hellack för 10 ooo ser ut, oavsett om det är moms inräknad eller inte...drifter7508 wrote:6000:- ? Då kan man ju lika gärna lacka om bilen för 10.000:- känns det som.
Min lack är ju inte i direkt toppskick så jag vet inte riktigt vad man kan
färvänta sig för resultat på en bilrekond. Skulle vara kul att se lite före och efter resultat.
Hur som helst ska min granne starta bilrekondfirma snart. Då tar han min bil svart för en tusenlapp.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Favst
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2006-05-27 09:48:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
Lackförsegling på röda begagnade bilar är aldrig någon dum idé heller, eftersom att röda bilar tenderar att bli rosa med åren och en varaktig försegling bromsar det problemet.
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
ger mig
Jag ger mig...Favst wrote:Lackförsegling på röda begagnade bilar är aldrig någon dum idé heller, eftersom att röda bilar tenderar att bli rosa med åren och en varaktig försegling bromsar det problemet.
Men vidhåller min ståndpunkt:
OM man rubbar (vilket man gör innan försegling) och vaxar och tvättar o vaxar o tvättar o vaxar så är det billigare än försegling.
Har ju själv förseglat Volvon för att "spara" lacken. Det handlar ju om en kostnadsbit också.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose
Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose
Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Så om jag betalar 12 kkr, blir det dubbelt så bra dåFavst wrote:Bara poleringen går på 3ooo med kvitto hos en bilfirma, och med försegling så landar alltsammans på kanske 6ooo.
Jag säger bara kort och gott; man får vad man betalar för. .
Skojar bara, inser att du menar att dåligt slarvjobb inte blir helt bra slutresultat. Tenderar att hålla med dig när det gäller hantverk, men håller inte inte med dig när det gäller produkter som gått via grossister och många andra led, för om jag t.ex köper en helsyntetisk motorolja via en kanal som inte göder en massa mellanhänder, för 50 kr/l och samma olja kostar 150 kr/l på bensinmacken, inte får jag då en sämre produkt, eller hur.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: No registered users