Smårepor

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Message
Author
User avatar
mans71
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2004-03-30 08:07:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vadstena
Contact:

Smårepor

#1 Post by mans71 »

Har precis lackat om min bil (svart) och tvättat den 2 gånger (inte vaxat den efter lack ännu).

MEN, redan smårepor! Jag tror jag blir galen... :evil:

Hur polerar man bort sånt, och med vad? Funderar på att lämna in bilskrället hos ett proffs, men man kanske ska göra ett försök själv?
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Indischrot »

Efter lite jobb på bilfabrik så har jag lärt mig att man inte ska tvätta bilen
de första månaderna efter lack, bara spola av den. Lacken måste härda typ. Det är inte nåt sånt som hänt eller?

User avatar
mans71
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2004-03-30 08:07:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vadstena
Contact:

#3 Post by mans71 »

Jag är rädd att det är så :cry: 1:a tvätten efter c:a 3 månader...
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]

User avatar
fredriq
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2004-03-29 21:54:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falköping
Contact:

#4 Post by fredriq »

När min 924 var nylackad sa lackeraren till mej om just detta med tvättrepor, att första gångerna jag tvättar bilen kommer det bli en massa små repor som man gråter blod över.
Men dessa repor "försvinner" efter några tvättar sa han, och mycket riktigt, efter ett antal tvättar syns inte reporna längre. Det som händer förklarade han var att en nylackerad yta saknar repor helt men med tiden blir det massor och väldigt små repor, som man inte alls tänker på.
Han rekomenderade inte att vaxa första veckorna men sedan kunde man lägga på ett skyddande vaxlager.
Detta var en röd solid lack med en del klarlack i sista lagret.
Fredrik Johansson
Utan 944 :(

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#5 Post by John »

Tyvärr så är ju nya lacker katastrofalt repkänsliga. Jag minns inte vilket år reglerna för själva lacken förändrades men nya lacker är ruskigt otacksamma att polera.. Dom kan bli kalas av poleringen och så lägger du en försegling.. men när du sedan eftertorkar bilen så är du där igen..smårepor..

Tacka vet jag vita bilar från 80 talet :)
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#6 Post by broberg »

smårepor.. jo jag tackar ja...

jag löser det med rubbing! funkar utmärkt och reporna försvinner snabbare än min avlöning (vilket är ruskigt snabbt :D )
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#7 Post by Magnus Åkerqvist »

Jag kör med Lahega FIN 17. tar bort alla smårepor. Är väldigt lättarbetad
Vill jag ta hårdare så använder jag lahega hårdglansrubbing.
Båda måste dock köras med maskin.
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
Bjorre82
NA-Poster
Posts: 49
Joined: 2004-03-29 20:07:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#8 Post by Bjorre82 »

Intressant läsning det där med ny lack och tvättning!

Personligen tycker jag det bästa är att lämna in bilen för polering och lackskydd, min erfarenhet är att man kan jobba ihjäl sig och ändå inte uppnå alls lika snygt resultat som proffs!

//Björn

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#9 Post by Magnus Åkerqvist »

Bjorre82 wrote:Intressant läsning det där med ny lack och tvättning!

Personligen tycker jag det bästa är att lämna in bilen för polering och lackskydd, min erfarenhet är att man kan jobba ihjäl sig och ändå inte uppnå alls lika snygt resultat som proffs!

//Björn
Jag delar garage med en gamal rekondare =) Han håller på att lära mig. Det är inte bar o kör direkt.
Är ju bara en vetenskap och välja rätt medel till just den lacken
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#10 Post by Magnus Åkerqvist »

Många gör fel när dem tvättar. Smutsen ska du INTE gnugga bort med svamp. Massa vatten och lite avfettning där det sitter hård smuts.
Gnuggar man massa så blir det lätt repor först i vaxen. har man otur kan man även repa lacken.

Vanligt fel är att folk tar hela huvens längd i ett tag. är där tex ett gruskorn så får man en lång repa över hela huven...
Tvätta i små cirklar överdriv med vattnet. hellre 2 hinkar och en repfri bil. snåla inte med vatten.

När du torkar av bilen sen. gnugga inte mycket. då sliter du ner vax skicktet.
Gummiskrapor ska man undvika.. ett litet gruskorn i den.. låååång repa :/
Dem funkar dock bra till Fönstren.

Håller du bilen välvaxad så blir det toklätt att tvätta den.
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
Patrik
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2004-03-29 11:57:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lysekil
Contact:

#11 Post by Patrik »

Gummiskrapa är nog bäst, det råder dock delade meningar men det är allt lättare att få gruskorn i ett skinn. Och appropå sämskinn, det är de oäkta som är klart bäst. Detta enligt min mening.
ostron
PCS 7826

951-90 Panthersvart

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#12 Post by Anders Larsson »

Någon som har en recondkontakt här i Norrköping/Linköpingstrakten som vill jobba på fritiden?

Dock måste det vara garanterat bra jobb han gör,dåligt jobb kan man ju utföra själv utan att pröjsa :roll:

Ditec i Linköping går bort tex. efter att ha polerat grabbens fabriksnya hoj med smårepor fortfarande kvar :evil:

PM:a gärna 8)
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
mans71
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2004-03-30 08:07:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vadstena
Contact:

#13 Post by mans71 »

Tack för alla inlägg, men det kanske är bäst med proffs trots allt.

Jag bor ju också i Linköpings-trakten (Vadstena). så jag skulle också vilja ha lite tips på firmor som kan "rädda min baby"...
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#14 Post by Joakim »

Måns, BVS i Linköping brukar utföra bra jobb.
Oavsett vad du väljer för metod för att fräscha upp bilen, håll dig långt borta från MAP bilvård. (mittemot ljunkan)
De utför inga vidare bra jobb.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Porschebenny
S-Poster
Posts: 129
Joined: 2004-03-31 08:56:16
Bilmodell: Boxster RS 3,6
Årsmodell: Vet ej
Location: Säffle
Contact:

#15 Post by Porschebenny »

Hör med Pelle Frid som bor i Norrköping/Kålmården. Han och en kompis gör snabba och fina jobb! Ni kan nå Pelle på tel. 070-5870640

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users