Smårepor

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Message
Author
jaganz
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2004-04-04 15:01:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Höör
Contact:

#16 Post by jaganz »

Svart- röd eller metallic!!!
Snyggt men jobbigt att underhålla. Damm och smuts syns direkt på de 2 första. Efter fem minuter är dom skitiga igen.

På en nylackad bil skall man inte köra med svamp och absolut inte i biltvätt. Detta gäller i hög grad metalliclackade.Aldrig biltvätt!
Spola av den nylackade bilen ofta. Färgdamm finns fortfarande kvar på ytan och försvinner med upprepade tvättningar och låt inte skiten gro in. Vatten och åter vatten med spolslang till lacken har hunnit härda.
Därefter en mjuk svamp och massor av vatten

Tvättsvamp: liten yta åt gången, ner i hinken och skölj av noga. Byt vatten! låt inte hela hinken vara till hela bilen. Börja på tak och gå nedåt. Tänk på att nedansïdorna är de mest smutsiga och varje gruskorn i en skitig svamp är som ett litet sandpapper.
Alpinvit är nog den mest tacksamma och lättsköttaste färgen men inte min favorit( även om min pärla har denna)
mvh/janne

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#17 Post by Anders Larsson »

Porschebenny wrote:Hör med Pelle Frid som bor i Norrköping/Kålmården. Han och en kompis gör snabba och fina jobb! Ni kan nå Pelle på tel. 070-5870640
Tack för tipset benny,ska höra med dom lite senare i vår :)
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
mans71
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2004-03-30 08:07:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vadstena
Contact:

#18 Post by mans71 »

Att svart är jobbigt ska gudarna veta...

Bor så att jag måste åka grusväg dom sista 500 metrarna. Varenda j**vla dag ser bilen ut som en dammhög :x

Nästa bil ska vara vit - det ser ju dessutom racigt ut!
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]

User avatar
nida
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2004-05-28 12:30:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#19 Post by nida »

Tack för bra tips, jag ska snart hämta ut min nylackde (nu svarta) S2:a.
Jag såg att denna tråd var som mest aktiv i våras, men tipsen är lika värdefulla för mig nu.

Det det med små repor är intresant, det lilla jag prata med killen som skulle lacka min bil var att det finns olika svarta färger, Han sa att standardsvart har en tendens att bli lite "grå-aktig" efter tag när man tvättat den. Det beror på väldigt fina små repor. Så han rekomendera mig att lägga i lite blått i det svarta. Det blå kommer inte att synas utan bara göra så att det få en djupare svart känsla och då inte bli lika "gråaktig" som med standardsvart.

Det ska tilläggas att jag är ingen expert på lackering, utan snappar bara upp på vad folk säger. Lackeraren har gjort lite små jobb åt mig tidigare med grymt resultat så jag litar på vad han säger.
"There is no Finishline....."

944 S2 -90 (Tidigare Vinröd nu svartare än svart)
PCS #8288

//Nicke

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users