Jo, det gjorde det, men det är ju ingen långsiktig lösning i mitt tycke.Pehr Johnsson wrote:Lite reservhjul på burk borde väl fixa det??Widar wrote:Ang. att dela på splitfälgar så har jag hört att man aldrig ska göra det helt enkelt. Speciellt eftersom de är gamla så går det nästan aldrig att få helt tätt... Mina 16" BBS jag har på E28'an läcker som såll för att de vart delade någon gång. mvh
Gammal klarlack på fälg
-
- S2-Poster
- Posts: 220
- Joined: 2008-02-17 12:15:57
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
Mattias Widar
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Jag har aldrig delat en splittfälg. Finns det någon form av packning mellan delarna? Om inte så är det ju otroligt viktigt att man inte repar delarna när de är isär.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Men hur kan det börja läcka?? Det delas ju inte någonstans där luften i däcket kan läcka ut??
Eller blir "fälgbanan" oval kanske??
Sen kan det ju vara viktigt att montera ihop det med rätt fälg och som det satt förut med hålen osv.
Men hursomhellst så ska jag försöka få bort den gamla klarlacken från den polerade kanten där det syns mest att det har gulnat.
Fredrik
Eller blir "fälgbanan" oval kanske??
Sen kan det ju vara viktigt att montera ihop det med rätt fälg och som det satt förut med hålen osv.
Men hursomhellst så ska jag försöka få bort den gamla klarlacken från den polerade kanten där det syns mest att det har gulnat.
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Har du tredelade splitfälgar så kan de läcka (innerbana, ytterbana + centrum) men bland annat Bosse har väl renoverat splitfälgar med framgång. Jag tror inte det skall vara några bekymmer.
Kolla också på rejsa.nu där fler gjort samma sak.
Kolla också på rejsa.nu där fler gjort samma sak.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Kör på Freddan!! Blir det inte tätt så gör om, gör rätt. Din bil förtjänar snyggare fälgar och fina fälgar förtjänar en tillsnyggning
Kan du blästra centum på ditt jobb så är det ju kalas, sen att snygga till den polerade ytan bode vara en baggis när allt är löst. Den gamla klarlacken borde du ju kunna polera bort med rubbing och trissa på borrmaskin.
GO Freddan GO GO GO!!!
Kan du blästra centum på ditt jobb så är det ju kalas, sen att snygga till den polerade ytan bode vara en baggis när allt är löst. Den gamla klarlacken borde du ju kunna polera bort med rubbing och trissa på borrmaskin.
GO Freddan GO GO GO!!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
Inte hela världen att renovera fälgar.
Dela på dom rengör ytorna ordentligt mellan centrum och ringarna. Ta ett bra färgborttagningsmedel konsultera en firma som säljer färg o lack.
Rengör det med hela med lätt syra. Ytan på den yttre ringen som du ska polera slipar du med slipsvamp eller något annat med jätte fina korn. Sedan kör man på med våtslip sista varven. Fingerspets känsla är a och ö i detta fallet. Sen är det fram med Autosol en BRA lumptrissa av hög kvalitet. Sen varvar man upp borrmaskinen och kör på tills det skiiiiner!!!! Sen tätar man inte med någon punka spray Där använder du sikaflex typ. Jämn yta stryk ut med fingret gärna med gummihandske på. Sätt ihopa alles spänn åt skruvarna med rätt moment och du har many smiles per miles!
Kom ihåg du sparar pengar om du gör det själv, men är du osäker så lämna bort det! Better to be safe than sorry.
Lycka till!
Dela på dom rengör ytorna ordentligt mellan centrum och ringarna. Ta ett bra färgborttagningsmedel konsultera en firma som säljer färg o lack.
Rengör det med hela med lätt syra. Ytan på den yttre ringen som du ska polera slipar du med slipsvamp eller något annat med jätte fina korn. Sedan kör man på med våtslip sista varven. Fingerspets känsla är a och ö i detta fallet. Sen är det fram med Autosol en BRA lumptrissa av hög kvalitet. Sen varvar man upp borrmaskinen och kör på tills det skiiiiner!!!! Sen tätar man inte med någon punka spray Där använder du sikaflex typ. Jämn yta stryk ut med fingret gärna med gummihandske på. Sätt ihopa alles spänn åt skruvarna med rätt moment och du har many smiles per miles!
Kom ihåg du sparar pengar om du gör det själv, men är du osäker så lämna bort det! Better to be safe than sorry.
Lycka till!
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82
Ex 924 N/A 82
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Jag har läst igenom och tagit åt mig!!!! Nu vill jag inget hellre än att klockan ska bli 16:00 så att jag kan åka hem och börja renovera fälgar!!
Jag tackar för alla goda råd....... och skall försöka meddela mina framgångar i min bil tråd!!
Fredrik
Jag tackar för alla goda råd....... och skall försöka meddela mina framgångar i min bil tråd!!
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Har lämmnat bort fälgarna för att få däcken bortkrängda.... dom förväntas bli hämtade idag eller imorgon.
Sen försöker jag hitta åtdragningsmoment till alla bultarna som håller ihop fälgen......... är det någon som vet hur mycket man ska dra eller vart man kan hitta åtdraget så vill jag väldigt gärna veta!!!
Sen ska jag i helgen åka till den lokala färghandeln och fixa färgborttagning till klarlacken.
Fredrik
Sen försöker jag hitta åtdragningsmoment till alla bultarna som håller ihop fälgen......... är det någon som vet hur mycket man ska dra eller vart man kan hitta åtdraget så vill jag väldigt gärna veta!!!
Sen ska jag i helgen åka till den lokala färghandeln och fixa färgborttagning till klarlacken.
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
- Mikael Johansson
- NA-Poster
- Posts: 45
- Joined: 2008-03-10 21:33:10
- Bilmodell: 944/928/911 triss
- Location: Tidaholm
- Contact:
Freddan ett tips är att få tag på en pulverlackeringsfirma där du bor, dom tar säkert högst 100kr lager färg och är fälgarna bara bra blästrade så blir det 300kr fälgen (Grund, själva färgen och klarlack) så 1200:- för alla fyra låter väll bra med tanke på att pulverlack är mycket mer hållbart än våt-lack och görs det av rätt personer så blir det även snyggare! jag jobbar som pulverlackare och är bara blästringen bra så blir fälgen bra.
Egna erfarenheter-----> 924=tråkig 944=OK (på vintern) 928S manuell= :o) 911 gubbarna blir arga/avundsjuka för att inte dom äger sin "gammla drömbil"
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Ja, det vore en idé, men nu ligger däcken på.Mikael Johansson wrote:Freddan ett tips är att få tag på en pulverlackeringsfirma där du bor, dom tar säkert högst 100kr lager färg och är fälgarna bara bra blästrade så blir det 300kr fälgen (Grund, själva färgen och klarlack) så 1200:- för alla fyra låter väll bra med tanke på att pulverlack är mycket mer hållbart än våt-lack och görs det av rätt personer så blir det även snyggare! jag jobbar som pulverlackare och är bara blästringen bra så blir fälgen bra.
Och det skulle man nog gjort när dom var delade, för ytterringen är ju bara polerad och klarlackad.
Men heltklart en tanke till nästa vinter.
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Fälgarna blev skinande fina, MEN eftersom jag inte klarlackade bultarna runtom så har de börjat att rosta, så jag får dela alla fälgarna nästa vinter ändå
Man kanske skulle få fälgarna inlämmnade ändå och få dem hel renoverade så blir det ordentligt gjort.
Fredrik
Man kanske skulle få fälgarna inlämmnade ändå och få dem hel renoverade så blir det ordentligt gjort.
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users