Gammal klarlack på fälg

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Message
Author
Widar
S2-Poster
Posts: 220
Joined: 2008-02-17 12:15:57
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

#16 Post by Widar »

Pehr Johnsson wrote:
Widar wrote:Ang. att dela på splitfälgar så har jag hört att man aldrig ska göra det helt enkelt. Speciellt eftersom de är gamla så går det nästan aldrig att få helt tätt... Mina 16" BBS jag har på E28'an läcker som såll för att de vart delade någon gång. mvh
Lite reservhjul på burk borde väl fixa det??
Jo, det gjorde det, men det är ju ingen långsiktig lösning i mitt tycke.
Mattias Widar

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#17 Post by Pehr Johnsson »

Jag har aldrig delat en splittfälg. Finns det någon form av packning mellan delarna? Om inte så är det ju otroligt viktigt att man inte repar delarna när de är isär.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#18 Post by Freddan »

Men hur kan det börja läcka?? Det delas ju inte någonstans där luften i däcket kan läcka ut??
Eller blir "fälgbanan" oval kanske??

Sen kan det ju vara viktigt att montera ihop det med rätt fälg och som det satt förut med hålen osv.

Men hursomhellst så ska jag försöka få bort den gamla klarlacken från den polerade kanten där det syns mest att det har gulnat.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#19 Post by Karl Birgander »

Har du tredelade splitfälgar så kan de läcka (innerbana, ytterbana + centrum) men bland annat Bosse har väl renoverat splitfälgar med framgång. Jag tror inte det skall vara några bekymmer.
Kolla också på rejsa.nu där fler gjort samma sak.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#20 Post by Pehr Johnsson »

Kör på Freddan!! :) Blir det inte tätt så gör om, gör rätt. :D :D Din bil förtjänar snyggare fälgar och fina fälgar förtjänar en tillsnyggning :) :)

Kan du blästra centum på ditt jobb så är det ju kalas, sen att snygga till den polerade ytan bode vara en baggis när allt är löst. Den gamla klarlacken borde du ju kunna polera bort med rubbing och trissa på borrmaskin.

GO Freddan GO GO GO!!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Tino Carrasco
Turbo-Poster
Posts: 635
Joined: 2005-01-28 14:40:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg Tågaborg
Contact:

#21 Post by Tino Carrasco »

Inte hela världen att renovera fälgar.
Dela på dom rengör ytorna ordentligt mellan centrum och ringarna. Ta ett bra färgborttagningsmedel konsultera en firma som säljer färg o lack.
Rengör det med hela med lätt syra. Ytan på den yttre ringen som du ska polera slipar du med slipsvamp eller något annat med jätte fina korn. Sedan kör man på med våtslip sista varven. Fingerspets känsla är a och ö i detta fallet. Sen är det fram med Autosol en BRA lumptrissa av hög kvalitet. Sen varvar man upp borrmaskinen och kör på tills det skiiiiner!!!! Sen tätar man inte med någon punka spray ;-) Där använder du sikaflex typ. Jämn yta stryk ut med fingret gärna med gummihandske på. Sätt ihopa alles spänn åt skruvarna med rätt moment och du har many smiles per miles!
Kom ihåg du sparar pengar om du gör det själv, men är du osäker så lämna bort det! Better to be safe than sorry.
Lycka till!
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#22 Post by Freddan »

Jag har läst igenom och tagit åt mig!!!! Nu vill jag inget hellre än att klockan ska bli 16:00 så att jag kan åka hem och börja renovera fälgar!!

Jag tackar för alla goda råd....... och skall försöka meddela mina framgångar i min bil tråd!! :D

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

Tino Carrasco
Turbo-Poster
Posts: 635
Joined: 2005-01-28 14:40:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg Tågaborg
Contact:

#23 Post by Tino Carrasco »

Lycka till! :-)
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#24 Post by Pehr Johnsson »

Hur gick det Freddan, kom du igång i går?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#25 Post by Freddan »

Har lämmnat bort fälgarna för att få däcken bortkrängda.... dom förväntas bli hämtade idag eller imorgon.

Sen försöker jag hitta åtdragningsmoment till alla bultarna som håller ihop fälgen......... är det någon som vet hur mycket man ska dra eller vart man kan hitta åtdraget så vill jag väldigt gärna veta!!!

Sen ska jag i helgen åka till den lokala färghandeln och fixa färgborttagning till klarlacken.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#26 Post by Freddan »

Om man blästrar vanliga M8, 10,9 bultar..... rostar dom då om man inte lackar dom igen?????

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Mikael Johansson
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2008-03-10 21:33:10
Bilmodell: 944/928/911 triss
Location: Tidaholm
Contact:

#27 Post by Mikael Johansson »

Freddan ett tips är att få tag på en pulverlackeringsfirma där du bor, dom tar säkert högst 100kr lager färg och är fälgarna bara bra blästrade så blir det 300kr fälgen (Grund, själva färgen och klarlack) så 1200:- för alla fyra låter väll bra med tanke på att pulverlack är mycket mer hållbart än våt-lack och görs det av rätt personer så blir det även snyggare! jag jobbar som pulverlackare och är bara blästringen bra så blir fälgen bra. :)
Egna erfarenheter-----> 924=tråkig 944=OK (på vintern) 928S manuell= :o) 911 gubbarna blir arga/avundsjuka för att inte dom äger sin "gammla drömbil"

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#28 Post by Freddan »

Mikael Johansson wrote:Freddan ett tips är att få tag på en pulverlackeringsfirma där du bor, dom tar säkert högst 100kr lager färg och är fälgarna bara bra blästrade så blir det 300kr fälgen (Grund, själva färgen och klarlack) så 1200:- för alla fyra låter väll bra med tanke på att pulverlack är mycket mer hållbart än våt-lack och görs det av rätt personer så blir det även snyggare! jag jobbar som pulverlackare och är bara blästringen bra så blir fälgen bra. :)
Ja, det vore en idé, men nu ligger däcken på.

Och det skulle man nog gjort när dom var delade, för ytterringen är ju bara polerad och klarlackad.

Men heltklart en tanke till nästa vinter.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#29 Post by Freddan »

Fälgarna blev skinande fina, MEN eftersom jag inte klarlackade bultarna runtom så har de börjat att rosta, så jag får dela alla fälgarna nästa vinter ändå :evil:

Man kanske skulle få fälgarna inlämmnade ändå och få dem hel renoverade så blir det ordentligt gjort.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users