Kommer troligen att beställa plasthuv och GTS-lampor.
Vad brukar behöva göras innan man skickar på lack? behövs spackling och slipning eller är det klart att lacka?
Nån som har tips på bra lackerare i Göteborgsområdet?
/Dea
Jobb på plastdelar innan lack?
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Jobb på plastdelar innan lack?
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Jobb på plastdelar innan lack?
har själv ingen erfarenhet av att lacka men mitt förstånd säger mig att jag (iaf) skulle våtslipa innan jag lackade..
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Jobb på plastdelar innan lack?
Beroende på kvalitet så kan det behövas spacklas men annars är det bara att rugga upp toppcoaten med ett fint slippapper, tvätta med antistatmedel. På med plast primer och sedan är det bara att lacka.
Rkomenderar att du torrslipar då det är mycket lättare att få bort slipdammet(tryckluft).
Rkomenderar att du torrslipar då det är mycket lättare att få bort slipdammet(tryckluft).
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Jobb på plastdelar innan lack?
Slipdamm tar man bort med klibbduk, finns på närmaste butik som säljer lackeringsprylar. Blåser man bort det med tryckluft bör man ha bra ventialtion eller två olika lokaler eftersom det gärna vill hänga i luften. Beroende på vilket slutresultat du vill ha så måste man gå till väga på olika sätt men om du siktar på ett bra resultat så får du aldrig slipa utan mellanlägg mellan dina fingrar och slippappret. Om det är slipmaskin, långskorpa eller gummiduk spelar ingen roll bara det inte är fingrar direkt.
Problemet med att lacka på plast och fin yta tycker jag är mera sjunkningar under tid...... kan bli många omlackningar om man har otur.
För att få en jämn yta innan lack så måste slippappret "bita ordentligt" man får alltså inte använda slippappret för länge. Inget ekonomiskt tänkande angående papperskostnad utan gödsla på!
Använd dyrt papper! Billigt papper har ojämn kornstorlek. tänk dig ett 400 korn på ett 600 papper URK.
Vill du våtslipa så blötlägg pappret innan du använder det, Om du använder våtslippapper "tort" så slipar det mera i vikhörnet runt klossen (som du naturligt vis har i handen, eller hur)
Innan lack så torde 600 papper vara ett bra avslut.
/Janne
Problemet med att lacka på plast och fin yta tycker jag är mera sjunkningar under tid...... kan bli många omlackningar om man har otur.
För att få en jämn yta innan lack så måste slippappret "bita ordentligt" man får alltså inte använda slippappret för länge. Inget ekonomiskt tänkande angående papperskostnad utan gödsla på!
Använd dyrt papper! Billigt papper har ojämn kornstorlek. tänk dig ett 400 korn på ett 600 papper URK.
Vill du våtslipa så blötlägg pappret innan du använder det, Om du använder våtslippapper "tort" så slipar det mera i vikhörnet runt klossen (som du naturligt vis har i handen, eller hur)
Innan lack så torde 600 papper vara ett bra avslut.
/Janne
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Jobb på plastdelar innan lack?
Tackar!
Brukar lackerarfirmorna även göra slipjobbet?
/Dea
Brukar lackerarfirmorna även göra slipjobbet?
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Jobb på plastdelar innan lack?
Lämna allt jobb till lackfirman, de spacklar och slipar också.Dea wrote:Tackar!
Brukar lackerarfirmorna även göra slipjobbet?
/Dea
Om inte annat så kan du fråga lackeraren om det är något du kan förbereda. Han kan säkert rekomendera i så fall vad du behöver och hur han vill att du utför underarbetet.
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Jobb på plastdelar innan lack?
Bra, min idé var att göra så lite som möjligt..... spacklade, slipade och lackade smådelar själv i vinter och det var dels en del jobb (fick silikonföroreningar) och har man inte dammfritt och inte lackbox så blir det sådär bra också...
/Dea
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Jobb på plastdelar innan lack?
Sen så kanske du skall fundera på om du behöver någon på undersidan av huven som skydd mot värmen från motorn. Finns självhäftande ljuddämpningsmattor med ett ytskick av alu-folje med olika tjocklek från 10mm och uppåt.Dea wrote:Bra, min idé var att göra så lite som möjligt..... spacklade, slipade och lackade smådelar själv i vinter och det var dels en del jobb (fick silikonföroreningar) och har man inte dammfritt och inte lackbox så blir det sådär bra också...
/Dea
Who is online
Users browsing this forum: No registered users