Page 1 of 2

Porsche 944 n/a -84 | Attackmekarhelg !!!

Posted: 2007-01-15 12:23:34
by jodu
puuhh, denna helg gick i ett rasande tempo. Känner mig rätt så nöjd efter allt mekande även om jag inte fick ut bilen ur garaget.

Diffen mm i min 944:a n/a -84 har den senaste tiden givit mycket illavarslande oljud ifrån sig. En "ny" bättre begagnad växellåda mm införskaffades och plockades ur en bil i December. Denna helg var det tillslut planerat ett byte.

Fredag:
Åkte hemhem till mitt mekgarage på fredagen. Efter c:a 3 timmars skruvande var lådan lös, hängande på en domkraft och väntade på hjälp av min far för att komma ur karossen. Dessutom han jag med lite finlirande såsom att laga signalhornsknappen, byta växelspak mm. Axeltappen som håller växelarmen var ordentligt nersliten på min gamla.

Lördag;
Lördagen blev en marathonmekardag. 11 effektiva timmar där jag bla hann med:
Få ur växellådan, hänga upp den "nya" och montera fast den, ansluta växllingslänkage mm. Jobbade ett bra tag med att "renovera" drivaxlar. Tog lång tid att få rent allt mm. Hade lite beslutsvånda vilka jag skulle använda dessutom. När allt var på plats var det bara att trycka i olja.
Bytte även rotor och fördelarlock medan oljan rann ur växellådan..

När det var dags att starta och äntligen få provköra allt:
Ja, då lät motorn som en stenkross!!!! Panik uppstår under en kort stund.

Bestämmer mig för att plocka ner och kika på vevlagren, eftersom man vet att de är ökända bovar på dessa bilar. Hade planerat att göra detta inom något så när avlägsen framtid, därav hade jag besökt Utzon och införskaffat lager. Sagt och gjort, först en extra kaffe och fika hemma hos morsan. Sen tillbaka till garaget, plocka av huven, hänga upp motorn mha ett lyftplock från en balk i taket, plocka bort länkarmar mm för att få bort motorbalken. Forstsätta med oljetråget för att först och främst ta bort tvåans överfall och lager. Spännande värre att se hur veven verkligen ser ut:

Oj då inte så farligt! gött, veven såg ok ut utan märken. Men vad var det som lät då? Jo efter att ha mekat intensivt och när jag hade tempot uppe så tänkte jag inte på att bilen stått i mer än två veckor och att oljan i de hydrauliska tryckarna förmodligen runnit ur och att det framförallt var därför som det lät så illa. :roll: Nu fick jag ju förvisso tummen ur att kolla upp motorn..

Söndag:
Under söndagen; monterade jag i de nya lagren och satte tillbaka oljetråget bla. Förvisso kom det en viss "Per" och störde vilket ledde till att strömmen försvann precis när jag skulle montera lagerhalvorna. Detta rubbade tidsplanen en aning men för att inte bli stående helt och hållet plockade farsan fram ett par stycken 30W 12V spotlights och kopplade till ett bilbatteri. :D

Summasummarum för en helgs mekande:
Bytt:
Växellåda
Drivaxlar
Rotor + fördelare
Växelspak mm
Signalhorn + diverse inredningsgrejor
Vevlager + riva framvagn mm

Inför nästa helg så återstår byte av kamrem, balansrem samt alla lager och rullar. Förutom att montera ihop de återstående delarna i framvagnen. Men det borde väl inte ta så lång tid?! :?

Måste passa på att tacka Gustav (Headline) för rådgivning, farsan för all mekhjälp och morsan för all mat och kaffe.

Kommer lite bilder till ovanstående story inom kort..

/Johan

Posted: 2007-01-15 12:54:20
by patand
Bra jobbat! :D

Men varför ligger denna tråden under allmänt? Passar bättre i en "våra bilar" tråd tycker jag. Har du ingen sådan så har du just skapat ett första inlägg till din "våra bilar" tråd! :)

Posted: 2007-01-15 13:56:09
by Bodens Svarta 944 S2
Jävel va du hann mkt på en helg.. :roll:

Sketabra skrivet och passar definitivt som en (våra bilar) tråd.. :D

Posted: 2007-01-15 14:01:10
by jodu
Hej!

Denna bil var mest tänkt som vardagsbruksbil och inte som någon projektbil.Lade tråden här eftersom jag ännu inte tagit mig tid att lägga upp en tråd i "våra bilar". Ska göra det framöver men då vill jag lägga upp mer bilder mm oxå.. Får väl se till att få tummen ur och sedan flytta detta inlägg dit..,



/Johan

Posted: 2007-01-15 18:10:19
by Pehr Johnsson
Jodu: Det spelar ju ingen roll om det inte är en projektbil eller ett söndagsåk. Hur som helst så kommer du ju att meka med bilen och bygga mm. Det är bara att lägga upp en tråd, du kommer inte undan! :D :D

Posted: 2007-01-15 21:08:10
by jodu
hmm, denna sjukdom har drabbat mig tidigare vid ett flertal tillfällen. Trodde i min enfald att jag skulle kunna skaffa en bil utan att börja mecka, bygga och modda den men nu är det kört.. Detta är väl 6:e eller 7:e gången i rad dessutom... :oops:

Fick upp några bilder från helgen. Blev väl inte så många men jag var ju upptagen. :)
http://r.doda.se/~jodu/gallery/view_alb ... Porschemek

Posted: 2007-01-15 21:34:22
by patand
Nu är tråden flyttad... kunde inte låta bli längre... :)

Posted: 2007-01-15 23:07:14
by headline
Gott jobbat Johan!

Ja det är ju bara att lägga upp en tråd så alla kan få följa "kvalificerat" mekande! :lol:

Blir kul och se hur den blir efter allt fixande!

Nu är det bara att ladda upp för nästa marathon!

/Gustav

Posted: 2007-01-18 10:52:31
by jodu
Lägger väl upp lite mer info om min lilla bruksbil. Detta är min andra 944:a n/a och jag trivs oerhört bra med dessa bilar. Trevliga att köra och erhört lätta att meka med.

944:a n/a -84
* Med c:a 19300 mil på mätaren, januari 2007. Har kört c:a 800 mil på den sedan maj 2006. Generellt sett är bilen i ok skick. Lacken är kass.
* Svart inredning i bra skick, stolarna är hela och de enda felen är de vanliga sprickorna ovanpå instrumentpanelen.

* Motor + drivlina:
* Sportluftfilter
* Nyservat i form av: kamrem, balansrem, rullar + lager, generatorrem, vevlager, rotor + fördelare, tändstift, termostat, olja + filter.
* Bytt växelspaken eftersom axeln som håller länkaget var oerhört sliten.
* Ny bättre beg. växellåda + drivaxlar

* Inredning:
* 12" sport ratt i mocka. Mycket bra och trevligt grepp.
* Shift-light mm. på g..
* Oerhört porrigt och tidsenligt orginal fack för kassetband. Monterat mellan stolarna på transaxeltunneln. Går även bra att använda för parkeringspengar. :)

* Chassie:
Fram:
*Just nu sitter det orginalfjäderben i fram. När jag köpte bilen satt det ben med Weltmeister sänkfjädrar och de kommer monteras tillbaka inom kort. Bytte pga att fjäderbenslagren hade skurit.
Bak:
*Bilstein dämpare, gröna. Vet ej mer om dem.
*Krängningshämmare
*Väldigt låg sättning på bilen, misstänker att torsionstavarna kan vara "omindexerade". Har ej mätt upp hjulvinklar mm.

* Däck + fälgar:
Sommar:
16" BBS kryssekerfälgar, 8 tum fram och 9 tum bak.


Projekt (pågående samt avslutade):
* Köra och använda bilen. :D
* Drivaxlar är utbytt. Orginalaxlarna hade ett väldigt radialglapp vilket gav oerhörda oscillationer vid gaspådrag och gassläpp.
* Motorservice; kamrem, balansrem, lager + rullar, generatorrem, vevlager, tänddetaljer, termostat.
* Monterat sportluftfilter.
* Montera in min egendesignade "färddator": shift-light, temperatur, varvtal, spänning mm. Även laddtryck men eftersom jag inte har turbo byter jag nog denna funktion mot något annat. Mer info: http://www.micsys.se


Bilder:
Här finns det några bilder på den:
http://r.doda.se/~jodu/gallery/view_alb ... orsche_may

Notera bla. den oerhört slitna lacken. Hela bilen är omlackad, gissningsvis någon gång under slutet av 80-talet början av 90-talet. Lacken på taket och huven har "oxiderat"/bleknat och finns nästan inte kvar. Funderar därför på att antingen:
* Lacka tak, takluckan och huv mattsvart/svart.
eller:
* Lacka taket + luckan svart, montera glasfiberhuv som lackas svart.

Anledningen till att lacka dessa delar svart är att om jag skulle lacka dem vinröd-metallic så skulle denna nya lack se så oerhört mycket bättre ut än lacken på övriga bilen och då måste jag ju lacka hela bilen. Vilket inte känns prioriterat eftersom den inte går fortare för det.

/Johan

Posted: 2007-01-18 10:59:21
by jodu
Ännu ett projekt som jag funderar på:

Jag håller på med kajakpaddling. En kajak är c:a 5 m lång och ca 52 cm bred. Ofta helt gjord i det oerhört porriga materialet: kolfiber! Dessa fraktas med svårighet inne i bilar utan läggs oftast på taket, mha takräcken. :wink:

Har lite funderingar på om man kan lyckas köra en kajak på taket på Porschen. Har sett 944:or med takräcke men har inte haft möjlighet att studera dessa på närmare håll. Skulle vilja veta maximala måttet mellan de båda räckena.

Om någon har erfarenhet av kajaker på 944:or får ni gärna säga till. Funderar på en lösning med takräcken samt extra stöd i bak. Eventuellt takräcke samt stödlinor fram och bak.

/Johan

Posted: 2007-01-18 11:10:15
by Per Huzell
Skicka ett PM till Björnson som jag tror delar ditt intresse.

Posted: 2007-01-19 13:57:02
by jodu
Snart så är det helg. Förhoppningsvis så åker jag Porsche igen efter helgen. Morsans Honda är inte mycket att hänga (h)julgranen

Kamrem, balansrem mm + montera ihop framvagnen är det som återstår.

Hoppas nu inte att det blir för mycket av med snöande som det stod om i nyheterna. Vill kunna provköra motor + den "nya" växellådan utan externa störande moment. Är ju dessutom toksvårt att hålla i gasfoten när det är halt och snöigt ute. Den vill ju så gärna "bara testa lite"..

Förra vinterns testande med ovan gasfot i min förra 944:a resulterade i detta och det bör undvikas även om det gick väldigt bra den gången:

Ännu en helg!

Posted: 2007-01-20 22:41:53
by jodu
Hej hopp!

Så har ännu en dag i garaget avlöpt. Nu är balansrem, kamrem samt alla rullar och lager bytta. Olja är påfyllt, filtret är bytt och framvagnen är ihopmonterad efter förra helgens vevlagerbyte.

Imorgon återstår den spännande delen. Nämligen att provstarta det hela.
Förhoppningsvis kan jag även köra ner bilen till Göteborg. :#944burn:

Några bilder från dagens mekande:
http://r.doda.se/~jodu/gallery/view_alb ... rmekande_2

/Johan

Posted: 2007-01-22 22:55:58
by headline
Gott med uppdatering av tråden Johan!

Kolla in Hassestålbens förslag på motorkuddar, verkar vara en go grej, orginalgrejerna är dyyyra i förhållande. Kanske är ok pris i England iofs! :wink:

/G

Posted: 2007-01-23 08:23:39
by jodu
Hittade för c:a 55£ => 770 SEK.

Vad ligger de på här hemma i Svedala?

/Johan