Page 1 of 7

944 -86 ban/gat/hobby/busbil,you name it :)

Posted: 2006-12-30 01:13:19
by Mogge
Såja,nu är det även dags för mig att få till en projekttråd.
Bilen införskaffades i somras av en ren tillfällighet.
Jag har alltid gillat 944an,men av nån anledning så har det aldrig blivit av att jag skaffat någon förrän nu.Vi fick in denna bilen i inbyte på firman av en gentleman som tyckte att det var onödigt att bilen bara stod still
hemma hos honom.Impulsiv som man är så handlade jag av den med en gång,snacka om bra impulsköp :)
Bilen blev importerad från Tyskland 1999,och enligt serviceboken som började stämplas 2000 så har bilen inte rullat mer än 1000mil tills jag köpte den.Tidigare ägaren hade kört ca 50 mil om året med bilen sen han köpte den 2002 men ändå servat den klockrent 1 gång om året.
Jag har nu kört ca 400 mil med den själv i somras och är jättenöjd med bilen.Bilen ställdes av i oktober och jag började då smida mina små planer om vad som skulle göras under vintern.Var ute på knutstorp i somras och träffade där ett gäng härifrån,och det gjorde att jag blev riktigt sugen på att köra lite bana själv.
Så mina planer baserades på att få en väl fungerande bil både på gata och på bana.

Det som har gjorts hittils under vintern är:

Bilen har fått ny lack i originalfärg LB7V Graphit metallic (den tidigare färgen var inte original).

Bilen på en fotosession i sommras i icke originalkulör:
Image
Image


Bilen i hopsättning efter lack:
Image
Image
Image


PÅ väghållningsfronten har jag monterat Jons bussningskit i framvagnen.
Jag kan varmt rekommendera denna satsen,det blir en helt annan bil att köra,åt det positiva hållet.
Image


Sen var jag iväg och köpte en MSD 6AL tändbox av Pär Hylander,och även den har nu hittat sin plats i bilen,tillsammans
med Halostift (Tack Pär,den funkar kanon).MSD Tändspole ska också införskaffas.
Även ett Chip optimerat för 98 octan är beställt av Fekzen.
Image
Image

Cobra Monaco Fia godkänd stol har hittat in på förarplatsen,
letar nu efter en svart stol att ha på passagerarplatsen,alt överdrag som sitter snyggt.Och som ni ser har även en Jon spak har hittat in i bilen :)
Image



Kommande:
Andra fälgar måste införskaffas,Design 90 fälgarna sitter ju inte särskilt snyggt i hjulhusen på min bil eftersom det är helt fel ET på dom.Så fort andra fälgar sitter på plats så uppdaterar jag med foto här.

Eventuellt en halvbur,men det är inte säkert att det blir nu i vinter.

Sen ska jag fixa till fjädrar och stötdämpare,men det får nog också lugna sig lite med tanke på ekonomin för
tillfället,man har ju redan slängt iväg lite väl mycket pengar i vinter.Kom gärna med lite tips på bra men ekonomiska lösningar
som man kanske kan använda sig av sålänge tills ekonomin tillåter nåt bättre.

Och till slut,såhär står bilen just nu på jobb efter kvällen mekande:
Image
Image

Mvh
Mogge

Posted: 2006-12-30 02:19:18
by Pehr Johnsson
Skitfin!! Men jag vill ha fler bilder! :D :D

Posted: 2006-12-30 11:07:03
by Bathory
Snyggt :D

Posted: 2006-12-30 11:32:03
by anders-f
Fin bil!
Man kan dessutom bli verkligt avis på mekar-miljön du har, Mogge!!

Posted: 2006-12-30 14:48:18
by Martin L
anders-f wrote:Fin bil!
Man kan dessutom bli verkligt avis på mekar-miljön du har, Mogge!!
MMm ser ju riktigt nice ut! Men ser ingen skillnad mellan orginallacken samt den "icke orginal". Håller även med anders-f ovan. Kul med mycket bilder o text.
/Martin

Posted: 2006-12-30 15:18:49
by Mogge
Martin L wrote:
anders-f wrote:Fin bil!
Man kan dessutom bli verkligt avis på mekar-miljön du har, Mogge!!
MMm ser ju riktigt nice ut! Men ser ingen skillnad mellan orginallacken samt den "icke orginal". Håller även med anders-f ovan. Kul med mycket bilder o text.
/Martin
Nä,skillnaden syns inte så mycket jäntemot dom bilderna som jag la upp (bilderna är för bra :) ).Men om ni kikar i garaget,följ länken underst i mitt inlägg,så ser ni skillnaden.Den var mer delfingrå innan.Tack för komplimangerna.Angående mekarmiljön så får jag väl hålla med er om att den är super,fast det kräver ju att man håller efter golvet etc,så att det är snyggt.Men det är mycket mycket trevligare och jobba när det är rent o snyggt omkring sig och man har ordning på alla verktyg.Verkstan är ju mitt arbete dagligen,så då vill jag ju att det ska trevligt o skönt o jobba där :)

Mvh
Mogge

Posted: 2006-12-31 19:10:34
by patand
Trevlig bil! :D

Föreslår bara att du ändrar rubriken på tråden så att den matchar övriga trådar, dvs ta bort "mogges" i början på rubriken. :)

Posted: 2007-01-01 01:57:41
by Mogge
Ojsan,sorry!läste bara reglerna som hastigast och såg ange namn.Missade att det skulle va namn på projektet.Har faktiskt inte reflekterat över att "nickname" saknas på de övriga.Men men,dom säger ju att det första man blir blind på är ögonen :)

Posted: 2007-01-01 12:32:17
by patand
Men nu ser det bra ut Mogge! :D

Posted: 2007-01-01 14:19:59
by Pär Hylander
Blev ju en prydlig inst av msd!

Hur har du kopplat den?

Posted: 2007-01-01 15:09:28
by Lasse
Visst är den inkopplad, med små modifikationer...LoL... Men Mogge då, hittade du ingen bättre bakgrund än värmeverket nere i hamnen...

Posted: 2007-01-01 17:33:09
by Mogge
Lasse Lasse Lasse,det va ju kallt när vi fotade så det behövdes lite värme :)
Pär:Jag kopplade in den enligt MSDs inkopplingsschema (med den vita kabeln som styrsignal,tändspole origiinal - ) och visst bilen startade o gick som en klocka,men när jag stängde av tändningen så fortsatte motorn gå :( .
Så istället för att använda bilens original kabel till + på tändspolen,så fick jag dra en kabel in i kupen och koppla in den på radioanslutningen till tändningslåset.Anledningen till att det inte funkade med tändspoleanslutningen var att även när jag stängde av tändningen så fanns det tillräckligt lite spänning kvar i kabeln och det räckte till för att hålla MSDn igång.Letade bland alla papper som medföljde och hittade där att det tydligen var vanligt på äldre bilar att den lilla spänningen som går över laddningslampan när bilen är igång räcker för att hålla liv i MSDn.Men efter att jag lagt mig i fosterställning under instrumentpanelen och Lasse agerade handräckning av kablar så funkade allt till belåtenhet :)

Posted: 2007-01-01 19:07:10
by Pehr Johnsson
Mogge: Jag skickade ett PM till dig för några dagar sedan, vet inte om du missat detta.

Posted: 2007-01-01 20:37:21
by Mogge
Hoppsan,det har jag missat,sorry.Du har PM nu :)
Bättre sent än aldrig

Mvh
Mogge

Posted: 2007-01-06 16:28:43
by Mogge
Nu är chipet monterat o klart.Nedan följer en liten bildserie med bruksanvisning på hur man byter chipet.

FÖRST AV ALLT LOSSA JORDKABELN FRÅN BATTERIET!!

Viktigt tillägg av Pär Hylander och Fekzen!!!:
se till att båda man själv och det man jobbar med är jordat samt kläder i bomull.Vid stängning av boxen bör man tänka på att sätta i skyddspappen och skyddsplasten som skyddar kretskortet från boxens lock av metall, om det annars skulle bli en buckla i boxen och man inte har kvar skyddet, så kan det bli kortslutning där.



Börja med att vika ner mattan vid passagerarplatsens fotstöd.
Under mattan sitter en träskiva som är fastskruvad med 4 stjärnskruvar.
Lossa dessa skruvar.
Image

Tag bort träskivan helt o hållet.Nu ser ni DME boxen som sitter skruvad bakom en plåt.
Image

Lossa de 3 stjärnskruvarna som håller DME boxen på plats och lyft upp boxen,nu är det enkelt att lossa kontaktstycket,tryck in metallclipset i ena sidan och vik upp kontakstycket.
Image

Nu är boxen helt fri och kan plockas ur bilen och placeras på lämpligt arbetsbord.

Lägg boxen upp och ner och börja vik upp de tappar som håller ihop höljet med bottenplattan.När detta är gjort är det bara att lyfta av locket.
Image
Image

Nu börjar det känsliga arbetet.Boxen består av 2 kretskort som sitter ihop med varann med en kabelmatta.
Image
Om man vill kan man lossa kabelmattan från det översta kretskortet väldigt försiktigt genom att bända lite itaget från sida till sida,men det är väldigt känsliga grejor så jag valde dock att bara dela dom i själva fästet som består av 2 tappar som är ihopklickade och låta halvorna sitta ihop i kabelmattan.Så som jag gjorde innebär att man bara kan vika upp den ena halvan lite mer än 90 grader (mycket möjligt att man kan vika upp den ännu mer,men det görs på egen risk,kabelmattan är rätt styv.).I framkant (mot kontaktstycket som kopplas in i bilen) sitter 2 st silikonsträngar som man måste skära i väldigt,väldigt försiktigt.Var noga med att inte skära igenom och ner i kretskortet.När man skurit i silikonen så är det nu dags o dela halvorna från varann.Ta något smalt verktyg typ kniven och bänd försiktigt ut kretskortet från kontaktstycket (kretskortet är instuckit i 3 hack i kontaktstycket),det sitter även 2 tappar mitt i kortet som kan behöva tryckas ner litegrann för att kunna föra kretskortet bakåt,men i regel så släpper det fint om man lyfter det lite i bakkant där men delat kortet vid kabelmattan.När det släppt ifrån kontakstycket så är det bara att vika upp halvan.Nu är det väldigt lätt att byta chipet :)
Image

Originalchipet är det chipet som sitter i övre halvan längst till vänster.Det sitter en etikett med ett nummer på.
Image
Ta en fin skruvmejsel och för in under chipet (mellan chip och sockel),bänd försiktigt rakt upp lite i taget och växla från sida till sida.Nu är chipet loss :) OBS.i ena sidan finns en skåra i chipet,det nya chipet ska sättas dit med skåran på samma håll som ditt originalchip
Image

Nu är det dags o ta det nya fina lilla chipet o sätta i sockeln.
Image
Se till att skåran är på rätt håll och att alla kontakttappar ligger rätt i sockeln.När du förvissat dig om detta,tryck till rakt uppifrån,nu sitter chipet där :)
Image

Nu är det bara att montera ihop allting igen i omvänd ordning.
Starta bilen o njut :)

Det ända jag kan svara på idag angående chipet är att gasresponsen känns kvickare.Jag fick inte kört något med bilen idag.Men imorgon ska jag ut o testa den en liten sväng.Bilen är avställd så det blir bara en liten repa för o se hur bilen beter sig nu.

Mvh
Mogge