944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare" -SÅLD-

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#346 Post by Adamj »

Låter som bränsletrycket. Pumpen kanske inte kan leverera nog vid snabba gaspådrag. Jag har sett dessa problem på standardbilar och då har det varit bränslepumpen som gått för tungt då den blev varm. En kvinna kom med sin vento på släp och menade att bilen alltid stannade i högerkurvor, speciellt en lång kurva ca en mil hemifrån. Det visade sig att pumpen efter ca tio minuters gång helt enkelt inte orkade längre.

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#347 Post by Rikard »

Nu har vi mätt bränsletryck och ändrat/kollat en del jordpunkter. Inget fel hittat!

Bilen har körts till en f.d. anställd på Civinco för ytterligare felsökning. Några provkörningsrepor gjordes och vi lyckades framkalla felet som loggades för att sedan kunna analyseras. Väntar med spänning på resultatet!


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#348 Post by patand »

Ska den här bilen aldrig få gå ordentligt?! Jobbigt när det "alltid" verkar strula för dig Rikard. Hoppas ni hittar och kan åtgärda felet och den sen får gå så bra som den förtjänar! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#349 Post by Rikard »

patand wrote:Ska den här bilen aldrig få gå ordentligt?! Jobbigt när det "alltid" verkar strula för dig Rikard. Hoppas ni hittar och kan åtgärda felet och den sen får gå så bra som den förtjänar! :)
Nej det är verkligen på tiden att få ordning på den, är rejält körsugen nu! Den körningen jag gjorde med den förra veckan var fantastisk då jag smiskade den rejält ett tag innan den började missa i tändningen. Särskilt roligt är det att gå från en modifierad GT3:a och sätta sig i sin gamla veteranbil och bli så överväldigad av hur bra gamlingen är.

Vi tror (och hoppas) att felet är lokaliserat men det fattas fortfarande några tester innan allt är klart. Urladdningstiden på tändspolen var för lång vilket innebär att den går i princip hela tiden och det klarar inte tändmodulen av utan att överhetta. Efter att ha justerat ned tiden har den gått felfritt så nu ikväll ska det testas lite fram och tillbaka för att ytterligare verifiera att problemen är borta.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#350 Post by patand »

Känner igen känslan du beskriver. Inte många moderna bilar jag kört som känns så bra som min gamling heller. Om det sen beror på vana eller att våra gamla bilar verkligen är så bra som vi tror, det kvittar, huvudsaken är att det känns bra! :)

Jättekul om ni hittat felet, lagom till Såtenästräffen dessutom! Kan man justera tiden på tändspolen alltså? Det där får du gärna förklara närmare för en som inte förstår. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

melander
S-Poster
Posts: 193
Joined: 2013-11-05 11:25:57
Telefon: 46735749070
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#351 Post by melander »

patand wrote:Känner igen känslan du beskriver. Inte många moderna bilar jag kört som känns så bra som min gamling heller. Om det sen beror på vana eller att våra gamla bilar verkligen är så bra som vi tror, det kvittar, huvudsaken är att det känns bra! :)

Jättekul om ni hittat felet, lagom till Såtenästräffen dessutom! Kan man justera tiden på tändspolen alltså? Det där får du gärna förklara närmare för en som inte förstår. :)
Jag svarar, om det är ok :#cheers:

Dwell (som är uppladdningstiden på tändspolen) är tiden som spolen laddas upp efter urladdning tillbaks till fullt. Om tiden för Dwell är för kort resulterar det i en svag gnista. Om den är för lång kommer spolen hålla full laddning som orsakar överhettning av spolen, vilket även det ger en svagare gnista och på sikt en trasig tändspole.

Image

Tiden för Dwell går i regel alltid att justera på eftermarknadssprut.

Bra jobbat med bilen Rikard, den ser riktigt go ut :) Hoppas det blir lite körning snart!!

Mvh
Viktor

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#352 Post by patand »

Tack för förklaringen melander! Känns ju självklart nu. :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

melander
S-Poster
Posts: 193
Joined: 2013-11-05 11:25:57
Telefon: 46735749070
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#353 Post by melander »

patand wrote:Tack för förklaringen melander! Känns ju självklart nu. :D
Kan väl även tillägga att Dwell time brukar ligga på ca 3-5 ms. Rikard kanske kan bekräfta vad det blev tillslut..

Trevlig kväll!

/Viktor

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#354 Post by Rikard »

melander wrote:
patand wrote:Tack för förklaringen melander! Känns ju självklart nu. :D
Kan väl även tillägga att Dwell time brukar ligga på ca 3-5 ms. Rikard kanske kan bekräfta vad det blev tillslut..

Trevlig kväll!

/Viktor
Viktor

Tiden blev 2,6 ms. Dock krävs mer mappning då den ibland "tvekar" något vid vissa varvtal. Troligtvis har tändspolen blivit skadad av överhettning och ska bytas innan vi går vidare. Nu går den dock bra på grund laddtryck, 0,85 Bar.

Jag har hittat en ny bil som jag vill ha och bilen är nu tillgänglig för rätt köpare. Tror inte att man kan få mer prestanda för de pengarna, den går jämnt med en 450-hästars GT3 på bana!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

melander
S-Poster
Posts: 193
Joined: 2013-11-05 11:25:57
Telefon: 46735749070
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#355 Post by melander »

Rikard wrote:
Viktor

Tiden blev 2,6 ms. Dock krävs mer mappning då den ibland "tvekar" något vid vissa varvtal. Troligtvis har tändspolen blivit skadad av överhettning och ska bytas innan vi går vidare. Nu går den dock bra på grund laddtryck, 0,85 Bar.

Jag har hittat en ny bil som jag vill ha och bilen är nu tillgänglig för rätt köpare. Tror inte att man kan få mer prestanda för de pengarna, den går jämnt med en 450-hästars GT3 på bana!

Rikard
Härligt att det lirar!

Spännande, är det inte tillräckligt med GT3an? :mrgreen:

Mvh
Viktor

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#356 Post by Rikard »

melander wrote:
Rikard wrote:
Viktor

Tiden blev 2,6 ms. Dock krävs mer mappning då den ibland "tvekar" något vid vissa varvtal. Troligtvis har tändspolen blivit skadad av överhettning och ska bytas innan vi går vidare. Nu går den dock bra på grund laddtryck, 0,85 Bar.

Jag har hittat en ny bil som jag vill ha och bilen är nu tillgänglig för rätt köpare. Tror inte att man kan få mer prestanda för de pengarna, den går jämnt med en 450-hästars GT3 på bana!

Rikard
Härligt att det lirar!

Spännande, är det inte tillräckligt med GT3an? :mrgreen:

Mvh
Viktor
GT3:an känns lite trött och trist i jämförelse med 944:an. Ska jag ersätta 944:an vill jag ha en preppad 997 turbo, har en som står och väntar på mig men måste sälja båda bilarna först.

Ev tar jag byte på GT3:an, finns en som har en 996 turbo, ombyggd med Techartprylar och med 550-hästars-kit. Får jag ihop den affären kanske jag behåller 944:an?

Vi får se vad som händer!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#357 Post by patand »

Rikard wrote:GT3:an känns lite trött och trist i jämförelse med 944:an.
:lol:

Hoppas du hittar rätt ersättare nu då! :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#358 Post by Rikard »

Då har bilen testats ordentligt under Såtenästräffen och jag kan konstatera att det var tändspolen som spökat till det tidigare. Inte en gång under helgen har bilen tvekat eller misstänt. Och med sänkt laddtryck till 0,9 Bar är den mycket lättkörd.
Chassibalansen med de nya fälgarna har aldrig varit bättre, bilen är otroligt neutral och i den snabba "superstage-inspirerade" banan igår gick den otroligt fint och jag kunde sätta snabbaste tid trots att jag inte fick till ett perfekt åk plus att jag hade passagerare. Det enda problemet är att få stopp på den, bromsarna är så effektiva att det nästan är omöjligt att inte låsa upp hjulen.
Känns inte som om jag vill sälja bilen, ska fokusera på att sälja GT3:an först.....


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#359 Post by Erol »

Klart att du ska behålla bilen, den är ju grym!
IMG_3990_small.jpg
Tack än en gång för den förträffliga tillställningen i helgen!


/ Jon
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare"

#360 Post by Bathory »

Rickard
Nu får du passa dig för Mårten :wink:
Han har varit hos mig idag & fått sin bil lättad :lol:
20150717 119s.jpg
Resterna :lol:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users