Page 1 of 13

924 Turbo 1981 | "Farsans"

Posted: 2006-12-12 11:02:28
by patand
Med min fars goda minne så startar jag nu en tråd om hans ganska nyligen inköpta 931a.

Bilen i fråga är en 81:a, dvs med 177hk motorn. När bilen köptes så konstaterades att den ser ganska bra ut i karossen, ingen rost osv

Inredningen har tyvärr de vanliga felen i form av några små sprickor i instrumentbrädan och en lite sprucken förarstol. I övrigt är den fin även invändigt.

Sprillans nya däck sitter det på också (nya i den mening att de rullat lite, dock är de säkert minst 2-3 år gamla, men har ju många mil kvar). :D

Så här såg den ut när den kom hem till far:

Image

Posted: 2006-12-12 11:23:04
by patand
Vid köpet konstaterades också att motorn inte gick som den skulle. Tänding/insprutning var de misstankar vi hade. Efter lite mekande där b.la tändstift byttes, konstaterades att bränslevågen inte rörde sig alls så mycket som den skulle när man trycker till på gasen. Far tog och gjorde rent en av de bränslevågar som följde med bilen och sen startade den och gick utan problem. Dock lät den lite konstigt och därför gjorde vi ett leakdowntest.

Leakdowntestet visade att cylinder 3 och 4 läckte friskt, cylinder 2 var diffus och cylinder 1 mådde utmärkt. Alltså, toppen måste av. Sagt och gjort, efter lite skruvande då och då så var det igår kväll dags för lyftet. Detta konstaterades (lite dålig bildkvalitet pga mobilkamera användes):

Topplockspackningen trasig mellan 2ans och 3:ans cylindrar samt mellan 3:ans och 4:ans cylindrar, inte undra på att det var dålig täthet 8) :

Image

Cylinderloppen är blanka och fina t.om så man fortfarande ser heningsmönstret i dem :shock: :

Image

I kolvarna fanns inte ett enda spikningsmärke (de små märken som är i sotet på framförall 3:ans cylinder är efter att vi använde oljestickan för att kolla att kolven var uppe under leakdowntestningen),

1:ans kolv:

Image

2:ans kolv:

Image

3:ans kolv:

Image

4:ans kolv:

Image

Ventilerna i toppen ser också som nya ut, inte något märke på dessa öht (lite sot finns det såklart, men bara en jämn fin tunn sotning), här syns 1:ans och 2:ans ventiler:

Image

Alltså verkar det så långt bara vara topplockspackningen som var problemet. Far konstaterade när han lossade topplocksbultarna att dessa var väldigt hårt dragna. Kanske har någon tidigare lossat toppen och dragit den för hårt... kan det vara orsaken till åverkan på topplockspackningen?

Hursomhelst så skall toppen mätas upp för att konstatera om den är plan eller inte, är den inte plan så ska den planas och sen dit med lite nya packningar osv.

Något som också konstaterades var att turbons turbinblad på avgassidan såg väldigt fräscha ut, kunde inte se något märke där öht. Detta skall dock undersökas närmare när turbon demonterats och rengjorts.

Ett enkelt test för att se om vevlagren verkar skapliga gjordes också, men det är kanske tveksamt om vi kunde känna mindre skador på lagrena med den metoden. Dock verkar det inte vara några större skador och med de fina cylinderloppen som vi såg kan det knappast vara några skador på kolvringarna, speciellt som inte ett enda spikmärke kunde konstateras i kolvarna! :)

På det hela taget ser det alltså väldigt positivt ut! :D Nu ska det bara beställas en sotningssats, allmänt putsa upp topp och block samt turbo och lite andra småsaker (utöver att kolla toppens planhet och ventil tätningar osv) sen är det bara plocka ihop och starta igen! 8)

Posted: 2006-12-12 11:33:31
by patand
Just ja... far har en klurig metod på gång för att kunna göra leakdowntest av blocket utan topp och av toppen utan block... Med den metoden kommer vi kunna avgöra definitivt om block och topp verkar må bra. Vi lär återkomma med info och bilder på detta jobb också. :)

Posted: 2006-12-12 21:14:53
by Cédric
schyyst kärra ! undersök noga ringarna. Verkar ju vara vanligt problem om man hör sig runt lite. Fina lopp är ingen garanti. Mina så kanon ut. Cylinderhoningen syntes där också. Men likförbannat så var samtliga ringar av. Nu tycker jag att din far borde snickra ihop en rattspacer så att man kan komma över en kopia :):):)

Posted: 2006-12-12 21:31:23
by patand
Cédric wrote:schyyst kärra ! undersök noga ringarna. Verkar ju vara vanligt problem om man hör sig runt lite. Fina lopp är ingen garanti. Mina så kanon ut. Cylinderhoningen syntes där också. Men likförbannat så var samtliga ringar av. Nu tycker jag att din far borde snickra ihop en rattspacer så att man kan komma över en kopia :):):)
Vi kommer provtrycka topp och botten för sig. Då bör vi få veta om ringarna läcker mycket. Bra info Cédric! :)

Frågan är om ringarna kan pajja om motorn inte spikat?

Du får tjata på far angående rattspacer när han är reggad på forumet sen. ;)

Posted: 2006-12-12 21:40:31
by Cédric
Ringarna verkar kunna pajja ändå. Kanske det var fixat på 81orna, det är ju andra kolvar. Men det kan ju inte vara oflyt att ett flertal 931or har haft alla ringar trasiga. Kanske produktionsfel. Va vet jag.

Posted: 2006-12-12 21:50:25
by patand
Vi håller tummarna för att ringarna är hela... så får vi se sen. Alla ringar trasiga är det iaf inte då det var fullgott leakdowntest på 1:ans cylinder. :)

Produktionsfel kan ju hända så visst kan det väl ha varit det på tidiga årsmodeller (och även på senare givetvis).

Posted: 2006-12-13 11:37:52
by MickeJ
Tjena Patrik, jag ser att "sjukdomen" spritt sig, skoj!

Posted: 2006-12-13 11:40:40
by patand
MickeJ wrote:Tjena Patrik, jag ser att "sjukdomen" spritt sig, skoj!
Ja det kan man säga! :D Jag tycker också det är kul att farsan blivit "porschesjuk". Bli inte förvånad om det kommer två silvriga 931or från Vagnhärad till Malmby nästa år... 8)

Posted: 2006-12-14 11:13:59
by anders-f
Kul!

Vi får väl köra ett seniorheat! :)

Hälsa far! ( Vi sågs ju i Nyköping )
/Anders

Posted: 2006-12-14 11:32:55
by patand
anders-f wrote:Vi får väl köra ett seniorheat! :)

Hälsa far! ( Vi sågs ju i Nyköping )
PCS har ju börjat köra en grupp till på sina banmöten: "Classic" där kan du och far säkert platsa in. ;)

Hälsa behöver jag inte, han får läsa här själv istället. :D

Posted: 2006-12-14 13:17:07
by Berand
anders-f wrote:Kul!

Vi får väl köra ett seniorheat! :)

Hälsa far! ( Vi sågs ju i Nyköping )
/Anders
Hej Anders.
Tack för hälsningen. :)
Ang. "sjukan".
Man kan säga att jag blev drabbad av den här sjukan till viss del då jag träffade dig i Nyköping och såg att man kan vara med även som senior, (hoppas att du inte tar illa upp). När så den här bilen dök upp för en billig peng så var det kört.
Jag har som mål att få den körbar till mitten på Maj.

Posted: 2006-12-14 13:55:05
by Cédric
Kul att du också är reggad här numera !

Lite kusligt att vi har ungefär samma tidsplan, men din kärra är snudd på färdigbyggd jämfört med hur det ser ut hos mig :)...Undra om det är nu man bör fundera över vad man egentligen håller på med..

Kommer du leta dig ut på någon bana/konbana med den kärran ? Vore ju kul att tampas med en annan jämlik kärra. En viss annan 931a i er familj är ju lite väl snabb för tillfället :)

Posted: 2006-12-14 14:37:26
by patand
Välkommen till forumet far! :D

Posted: 2006-12-14 14:39:16
by patand
Berand wrote:Jag har som mål att få den körbar till mitten på Maj.
Med den takten du/vi håller nu så är den klar senast i februari om inget oförutsett händer. :wink: 8) :D