951 -85 street and trackNU ÄR DEN BÄNKAD!!!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
johan944
Addict
Posts: 3327
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#31 Post by johan944 »

Ser snyggt ut Karpis.

Hur gick det med måtten på mattorna??

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#32 Post by karpis »

bra att du påminde mig,ska ta mått på dom...

Mvh Peter

Räcer-Danne
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2006-03-23 18:55:44
Contact:

#33 Post by Räcer-Danne »

Det ser kanon ut. Laddluftkylaren kommer göra susen! Ser fram emot höra om de första provturerna.
Ha det gott och kör hårt i garaget, sommaren anfaller oss!
Daniel

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#34 Post by karpis »

ja sommaren anfaller,allt tar alltid längre tid än räknat,men hoppas kunna montera motorn på onsdagen,sen är det massa runtomkring också,tryckrör som ska tillverkas o pulver lackas..men om ca 3-4 veckor vill jag kunna ha den mappnings klar..

User avatar
dp81
S-Poster
Posts: 149
Joined: 2007-07-08 00:51:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg / Halmstad / Harplinge
Contact:

#35 Post by dp81 »

Så jäkla snygg!! Svårt att tro att min 924 har något gemensamt med din 944. hjulhusen och fronten gör så mycket på utseendet! Inte fel med svarta fälgar heller...
Daniel Paulsson
Porsche 924 (931) Turbo -79
Porsche 968 -92

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#36 Post by karpis »

Ja nu är motorn äntligen startad,varmkörde den och bytte olja efter ca 20min tomgångskörnig..hällde i mobil1 körde sen motorn på olik varvtal.motorn låter kanon än sålänge,inga läkage eller nått sånt..vart positivt överraskad av aluminiumsvänghjulet,mycket bättre gasrespons:)
Har mappningstid bokad hos PPF nu kommande tisdag,är lite nervös hur det kommer att gå..tänkte att jag lägger mig på max 1,4-1,5 i laddtryck..ska mappa motorn med V-power,tanken var att mappa med E85 förs men pumpen jag monterat skulle räcka till ca 390 E85 hästar o då får pumpen gå fullt,och det vill jag inte,med bensin räcker den till 650hästar,jag är inte ute efter nå fantasi siffror,komer inte helleratt maxa motorn,får jag ca 400hk tycker det är bra,bilen är ju ganska mycket lättare än orginal också så nog tror jag den rör på sig med 400hk...

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#37 Post by qvisfr »

Riktigt sjysst bil, KArpis!

Gillar speciellt looken på den. Moddad, men inte för mkt! Snyggt!

Ska bli kula att följa.
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#38 Post by karpis »

tackar jag gillar inte överstylade plastraketer,gillar det cleany banåka bil stilen,inte myckert comfort men jäkla åka istället:)
Kommer med lite fler bilder någån dag,ska ta bild på min egentillverkade snappoff nav...
ska filma mappningen,hoppas bara allt håller ihop..

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#39 Post by Corleone »

karpis wrote:tanken var att mappa med E85 förs men pumpen jag monterat skulle räcka till ca 390 E85 hästar o då får pumpen gå fullt,och det vill jag inte,med bensin räcker den till 650hästar
Någon har räknat fel här! Minst 450 hk på E85, Troligtvis 500 i praktiken. Om du har en 044 pump så kan jag av egen erfarenhet berätta att det räcker till mer än 550 hk. Där någonstans tar oxå 1000 cc spridarna slut om du kör med 3 bar i bränsletryck.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#40 Post by Corleone »

Vad har du för kam och avgashus?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#41 Post by karpis »

D lät intresant,jag har inte en 044..har en DB pump som är specad till 650hk..men då kanske det blir att man kör på E85 då:) pumpen är beställd på dalhems,frågade efter en 044 men dom sa att denna var deras värstingpump som skulle likna 044:an
Det var jag som räknade på det,Andreas på PPF sa att man kör 40procent mer bränsle med E85 än med vanlig bränsle,sen om jag räknat fel d kan ju hända,men jag kom fram till 390hk med E85...vill jätte gärna bromsa med E85..Corleone skulle du kunna ge din teori hur du kom fram till att det räcker till d där 450hk som du skrev...

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#42 Post by karpis »

kammen är en enem slipad L9 beteckning..avgashuset är 63...

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#43 Post by Corleone »

För det första så gillar inte PPF grabbarna E85 och påverkar de flesta att låta bli. Dom gillar V-Power, det gör jag med men i jämförelse med E85 är det som gammal 91 oktan. Generellt går det åt runt 30% mer på låg och dellast med E85, något mindre, 20-25% på full spruta. Det betyder att din pump räcker till 650*0.75 (0.80)=487 till 520 hk.

Du behöver mappa på V-Power först för att hitta en bra tändkurva och veta vart spikgränsen går. Lyssna gärna med lurar. Sen kan du byta till E85 och höja tändningen mellan 5 och 7 grader, man planar ut lite runt max vrid då cylindertrycket är som störst där. Man kan höra spikningar även på E85 med lurar (om man åker 8V, vid 4 ventilat så går det knappast). Du har ett ganska litet avgashus men jag tror att du kan få bortåt 500 hk på E85 med bra grejer runt omkring. Avgastempen lär sjunka med mellan 100-200 grader vilket är mycket och bra, då räcker till avgashus till en högre effekt.

Som sagt, först en tändkurva på V-Power där du är säker på att det inte spikar. Sedan byter du. När det spikar på bensin så spikar det på små områden då bensinen inte är homogen. När det spikar på E85 så spikar hela blandningen på en gång och då går det sönder ungefär samtidigt som du hör dom... var också noga med att ha en väl genomtänkt kompensation för inloppsluften, där det fetar på något (några Afr punkter/10 grad) vid ökat temp, speciellt om du ligger nära spikgräns. Rent generellt kan du köra snålare med E85 än bensin, 0.5 i Afr skillnad åt det snålare hållet (uppåt) är inga problem på E85.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#44 Post by karpis »

Tackar o bockar för svaret..
När jag sist pratade med andreas var dom så positiva till E85..jag har en kompis som bromsade sin BMW hos dom med E85,den hadde exakt lika turbo som jag,alltså den lilla avgashuset,den BMW.n bromsade dom till 660hk då var det lika mycket mottryck som laddtryck..dom körde 2bar ladd..
men då blir d nog att köra med E85 då,ska prata lite med andreas på måndag hur dom ställer sig till detta..
Du tror inte man kan mappa på E85 på engång eller är det ett måste att köra på bensin först..

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#45 Post by Corleone »

På en BMW så vet grabbarna hur tändkurvan ska se ut men inte på våra bilar. Du måste mappa på V-Power först. Om du har ett stand alone sprut kan du enkelt själv lägga på "master" fuel och tändning när du byter till E85 utan att mappa med mer än en bredbandslambda. Vad har du för sprut, var det Autronic?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]