951 -85 street and trackNU ÄR DEN BÄNKAD!!!
- johan944
- Addict
- Posts: 3327
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 284
- Joined: 2004-04-03 13:40:08
- Bilmodell: Porsche 951
- Location: Dala-Husby
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2006-03-23 18:55:44
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 284
- Joined: 2004-04-03 13:40:08
- Bilmodell: Porsche 951
- Location: Dala-Husby
- Contact:
- dp81
- S-Poster
- Posts: 149
- Joined: 2007-07-08 00:51:23
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg / Halmstad / Harplinge
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 284
- Joined: 2004-04-03 13:40:08
- Bilmodell: Porsche 951
- Location: Dala-Husby
- Contact:
Ja nu är motorn äntligen startad,varmkörde den och bytte olja efter ca 20min tomgångskörnig..hällde i mobil1 körde sen motorn på olik varvtal.motorn låter kanon än sålänge,inga läkage eller nått sånt..vart positivt överraskad av aluminiumsvänghjulet,mycket bättre gasrespons:)
Har mappningstid bokad hos PPF nu kommande tisdag,är lite nervös hur det kommer att gå..tänkte att jag lägger mig på max 1,4-1,5 i laddtryck..ska mappa motorn med V-power,tanken var att mappa med E85 förs men pumpen jag monterat skulle räcka till ca 390 E85 hästar o då får pumpen gå fullt,och det vill jag inte,med bensin räcker den till 650hästar,jag är inte ute efter nå fantasi siffror,komer inte helleratt maxa motorn,får jag ca 400hk tycker det är bra,bilen är ju ganska mycket lättare än orginal också så nog tror jag den rör på sig med 400hk...
Har mappningstid bokad hos PPF nu kommande tisdag,är lite nervös hur det kommer att gå..tänkte att jag lägger mig på max 1,4-1,5 i laddtryck..ska mappa motorn med V-power,tanken var att mappa med E85 förs men pumpen jag monterat skulle räcka till ca 390 E85 hästar o då får pumpen gå fullt,och det vill jag inte,med bensin räcker den till 650hästar,jag är inte ute efter nå fantasi siffror,komer inte helleratt maxa motorn,får jag ca 400hk tycker det är bra,bilen är ju ganska mycket lättare än orginal också så nog tror jag den rör på sig med 400hk...
- qvisfr
- Turbo-Poster
- Posts: 987
- Joined: 2005-08-21 23:53:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lischöping
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 284
- Joined: 2004-04-03 13:40:08
- Bilmodell: Porsche 951
- Location: Dala-Husby
- Contact:
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Någon har räknat fel här! Minst 450 hk på E85, Troligtvis 500 i praktiken. Om du har en 044 pump så kan jag av egen erfarenhet berätta att det räcker till mer än 550 hk. Där någonstans tar oxå 1000 cc spridarna slut om du kör med 3 bar i bränsletryck.karpis wrote:tanken var att mappa med E85 förs men pumpen jag monterat skulle räcka till ca 390 E85 hästar o då får pumpen gå fullt,och det vill jag inte,med bensin räcker den till 650hästar
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Vad har du för kam och avgashus?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- S2-Poster
- Posts: 284
- Joined: 2004-04-03 13:40:08
- Bilmodell: Porsche 951
- Location: Dala-Husby
- Contact:
D lät intresant,jag har inte en 044..har en DB pump som är specad till 650hk..men då kanske det blir att man kör på E85 då:) pumpen är beställd på dalhems,frågade efter en 044 men dom sa att denna var deras värstingpump som skulle likna 044:an
Det var jag som räknade på det,Andreas på PPF sa att man kör 40procent mer bränsle med E85 än med vanlig bränsle,sen om jag räknat fel d kan ju hända,men jag kom fram till 390hk med E85...vill jätte gärna bromsa med E85..Corleone skulle du kunna ge din teori hur du kom fram till att det räcker till d där 450hk som du skrev...
Det var jag som räknade på det,Andreas på PPF sa att man kör 40procent mer bränsle med E85 än med vanlig bränsle,sen om jag räknat fel d kan ju hända,men jag kom fram till 390hk med E85...vill jätte gärna bromsa med E85..Corleone skulle du kunna ge din teori hur du kom fram till att det räcker till d där 450hk som du skrev...
-
- S2-Poster
- Posts: 284
- Joined: 2004-04-03 13:40:08
- Bilmodell: Porsche 951
- Location: Dala-Husby
- Contact:
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
För det första så gillar inte PPF grabbarna E85 och påverkar de flesta att låta bli. Dom gillar V-Power, det gör jag med men i jämförelse med E85 är det som gammal 91 oktan. Generellt går det åt runt 30% mer på låg och dellast med E85, något mindre, 20-25% på full spruta. Det betyder att din pump räcker till 650*0.75 (0.80)=487 till 520 hk.
Du behöver mappa på V-Power först för att hitta en bra tändkurva och veta vart spikgränsen går. Lyssna gärna med lurar. Sen kan du byta till E85 och höja tändningen mellan 5 och 7 grader, man planar ut lite runt max vrid då cylindertrycket är som störst där. Man kan höra spikningar även på E85 med lurar (om man åker 8V, vid 4 ventilat så går det knappast). Du har ett ganska litet avgashus men jag tror att du kan få bortåt 500 hk på E85 med bra grejer runt omkring. Avgastempen lär sjunka med mellan 100-200 grader vilket är mycket och bra, då räcker till avgashus till en högre effekt.
Som sagt, först en tändkurva på V-Power där du är säker på att det inte spikar. Sedan byter du. När det spikar på bensin så spikar det på små områden då bensinen inte är homogen. När det spikar på E85 så spikar hela blandningen på en gång och då går det sönder ungefär samtidigt som du hör dom... var också noga med att ha en väl genomtänkt kompensation för inloppsluften, där det fetar på något (några Afr punkter/10 grad) vid ökat temp, speciellt om du ligger nära spikgräns. Rent generellt kan du köra snålare med E85 än bensin, 0.5 i Afr skillnad åt det snålare hållet (uppåt) är inga problem på E85.
Du behöver mappa på V-Power först för att hitta en bra tändkurva och veta vart spikgränsen går. Lyssna gärna med lurar. Sen kan du byta till E85 och höja tändningen mellan 5 och 7 grader, man planar ut lite runt max vrid då cylindertrycket är som störst där. Man kan höra spikningar även på E85 med lurar (om man åker 8V, vid 4 ventilat så går det knappast). Du har ett ganska litet avgashus men jag tror att du kan få bortåt 500 hk på E85 med bra grejer runt omkring. Avgastempen lär sjunka med mellan 100-200 grader vilket är mycket och bra, då räcker till avgashus till en högre effekt.
Som sagt, först en tändkurva på V-Power där du är säker på att det inte spikar. Sedan byter du. När det spikar på bensin så spikar det på små områden då bensinen inte är homogen. När det spikar på E85 så spikar hela blandningen på en gång och då går det sönder ungefär samtidigt som du hör dom... var också noga med att ha en väl genomtänkt kompensation för inloppsluften, där det fetar på något (några Afr punkter/10 grad) vid ökat temp, speciellt om du ligger nära spikgräns. Rent generellt kan du köra snålare med E85 än bensin, 0.5 i Afr skillnad åt det snålare hållet (uppåt) är inga problem på E85.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- S2-Poster
- Posts: 284
- Joined: 2004-04-03 13:40:08
- Bilmodell: Porsche 951
- Location: Dala-Husby
- Contact:
Tackar o bockar för svaret..
När jag sist pratade med andreas var dom så positiva till E85..jag har en kompis som bromsade sin BMW hos dom med E85,den hadde exakt lika turbo som jag,alltså den lilla avgashuset,den BMW.n bromsade dom till 660hk då var det lika mycket mottryck som laddtryck..dom körde 2bar ladd..
men då blir d nog att köra med E85 då,ska prata lite med andreas på måndag hur dom ställer sig till detta..
Du tror inte man kan mappa på E85 på engång eller är det ett måste att köra på bensin först..
När jag sist pratade med andreas var dom så positiva till E85..jag har en kompis som bromsade sin BMW hos dom med E85,den hadde exakt lika turbo som jag,alltså den lilla avgashuset,den BMW.n bromsade dom till 660hk då var det lika mycket mottryck som laddtryck..dom körde 2bar ladd..
men då blir d nog att köra med E85 då,ska prata lite med andreas på måndag hur dom ställer sig till detta..
Du tror inte man kan mappa på E85 på engång eller är det ett måste att köra på bensin först..
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
På en BMW så vet grabbarna hur tändkurvan ska se ut men inte på våra bilar. Du måste mappa på V-Power först. Om du har ett stand alone sprut kan du enkelt själv lägga på "master" fuel och tändning när du byter till E85 utan att mappa med mer än en bredbandslambda. Vad har du för sprut, var det Autronic?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]