944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

#91 Post by emm »

Välkommen tillbaka, ska bli spännande att läsa fortsättningen!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

#92 Post by tkgb »

Kul att du är igång igen :)
Angående turbon går det bra att vrida både kompressordelen och avgashuset steglöst utan
att det påverkar turbons funktion i övrigt.

mvh tommy

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1161
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

#93 Post by Peedster »

Hej,

Här får du lite refresh vad det innebär att montera en GT.

http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... ntercooler" onclick="window.open(this.href);return false;

Ytterligare en bra tråd:

http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... ntercooler" onclick="window.open(this.href);return false;

Blir mitt vinterprojekt också i samband med 3-liter.

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

#94 Post by Millen »

Senaste rycket räckte inte riktigt till, har haft lite brist på energi de senaste åren så har ej kommit igång.

Söker nu någon mek som har möjlighet att hjälpa mig få ihop den i körbart skick.
Hade varit kul att få njuta lite av bilen samt att kanske nästa år få medverka på några bankörningar.
Någon som känner till någon som skulle kunna tänka sig ta sig an ett färdigställande av ett sådant här projekt?
Redan försökt att komma i kontakt med Erol på RENNTECH, Gustaf på Revline och Peter Sandén.

MVH
Mattias
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

#95 Post by Millen »

Tänkte göra ett försök att summera vad som redan är gjort med bilen och motorn.
Edit 2019-11-15: Ändringar har gjorts.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

#96 Post by Millen »

Halloj!
Tack för all pepp och kunskapsdelning vilket genom åren har varit med och präglat detta pågående projekt! :)

Har sedan en tid getts möjlighet att i omgångar ha plats för att meka, har fortsatt fått goda råd och även tagit hjälp av aktiva proffs inom branschen.
Finns fortfarande mer att göra men här kommer hur som ett par kurvor från en mappningssession med 95-oktanig bensin att skåda:
Image
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4200
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

#97 Post by Cédric »

Väldigt fin kurva, va sitter det för turbo på idag? Lär va riktigt skoj att köra!

Hur mycket gav den på hjulen? Står DIN corrected, det är inte något man bör göra på en bromsning av en turbomotor, bra att veta. :)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3215
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

#98 Post by DLS »

Ja det såg ju betydligt bättre ut än mina grafer 🙂
Kör du fortfarande gt3071?
Vilka spridare och styrsystem?
Ladda du 1,45 bar som mest?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

#99 Post by Millen »

Ska ta mig tid och ta igen i läsandet av projekttrådar igen! 8) :#944burn:

Exporterade bland annat även bildfil med DIN-corrected för RW som inkluderade kurvor sedda på bild ovan, men i hasten så hamnade denna på servern i stället. Får i övrigt bekanta mig nog med mjukvaran så jag kan få ut kurvor från tryck i insug samt crossover när jag är tillbaka i hemstaden.

Etanol ligger i planeringen, då med flexfuel. Minns jag rätt så tål väll inte Bosch 044-pumpen sprit?
Men nu tar den i alla fall sig fram hjälpligt med egen motor, dock så har jag mer att se över innan jag tar en riktig provtur och den blir troligen på smala odubbade vinterdäck. Kommer bli kul hur som. :)

Komp:
~8.695:
Turbon:
GT3071an, tidigare med A/R 0.63 turbinhus men har nu ett A/R 0.82. 1.06 nästa tänker jag, med V-band för att snabba på byten.
Spridare:
https://www.finjector.com/eng/ev14_12_o ... 487499-187
Styrsystem:
Motec GPR-M150

Vill tillägga att det ej är jag som personligen har mappat bilen på rullarna, där har Trollspeed hjälpt mig. :#cheers:
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

#100 Post by Millen »

Laddade i övrigt 1,2 bar som mest.
Högre varvtal blir mer användbara med större avgashus. :)
Så skulle det se ut:

Image
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4319
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

#101 Post by Erol »

Millen wrote: 2019-12-01 21:18:34 Etanol ligger i planeringen, då med flexfuel. Minns jag rätt så tål väll inte Bosch 044-pumpen sprit?
Jag har kört 10 år med E85 och 044-pump, inga bekymmer än så länge.

/ Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4200
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

#102 Post by Cédric »

327 på hjulen, riktigt bra, med en fin kurva. Vill du verkligen skjuta kurvan ännu högre upp? Blir en del varva innan man når maxmomentet, kanske bäst att utvärdera en säsong först :)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3215
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

#103 Post by DLS »

och jag förstår fortfarande inte hur du kan köra så låg tändning o få ut så mycket effekt med så lite laddtryck :)
Om det inte finns nån kompenseringstabell som lägger till tändning.

Dom flesta kör typ 6-7 grader mer tändning än vad du gör vid t.ex 1,2 bars laddtryck.

Men som sagt du har en riktigt fin kurva :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

#104 Post by Millen »

Goda besked Jon!
Om 044-pumpen gör jobbet så är det egentligen bara annat bränslefilter, sensor för att mäta % etanol som behövs inom det området inför nästa session på rulle. :)
Finns en stump gummislang kvar bak vid tanken så lär byta den nu när resterande är utbytt, med hänsyn till slangens ålder samt att spriten ej är lika förlåtande mot gummit.
Alla bränsleledningar är i övrigt bytta till ProGold-varianten jag köpte från: https://www.thinkauto.com/acatalog/On_l ... gs_82.html
Fick känna på skillnaden när jag böjde andra liknande slangar och jämförde med de jag valde, som var betydligt flexiblare.
Original fuel rail vart sunkig efter att bilen stod ett bra tag så gjorde det lätt för mig och beställde en ny från Lindsey och som bränsletryckregulator använde jag en begagnad justerbar AEM.

Cédric:
Jo, så sant, man blir bara så nyfiken på hur det skulle se ut om man flyttade upp registret lite. :)
Kan faktiskt testa på det senare och fokusera lite mer på vad som ska hålla mig på plats i bilen samt bilen på banan.
Varit i tankarna om att jag vill ha möjlighet att byta avgashus beroende på vilken bana i framtiden också.

DLS:
Tänkte be om en genomgång med involverade i programmeringen, angående alla de relationer som finns i mappningen.
Får se när det kommer någon lämplig dag där det passar alla och det kan göras i lugn och ro, eller rättare sagt i en takt där jag hänger med. :)
Har heller ej gjorts några riktiga testkörningar i andra väderförhållanden utomhus än, något som jag nog får vänta med till vårkanten.
Vart mest fokuserad på att kunna köra den tillbaka till garaget för egen maskin när det då hade blivit möjligt.
Nu är jag väldigt sugen på att meka vidare så man kan få känna lite på vad som skapats.
Porsche 944 Turbo -87

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users