Page 6 of 7

Posted: 2009-02-22 19:41:40
by Millen
Kanske blir det på Trollspeed i Trollhättan då dom även slagit sig ihop med SQR som har mappat bilar åt mina engelska vänner tidigare. Eller så hälsar jag på Gurra som har mest erfarenhet av just 951 och detta systemet. Sedan får man väll pilla med det lite själv allt eftersom saker och ting ändras med motorn. :)

Posted: 2009-02-22 22:50:57
by Bubby
ok... får se hur jag kommer göra.. ska ta o beställa i veckan trots dyr dollar.... blir nog en AEM lambda i samma veva.. =)

Posted: 2009-02-23 03:32:42
by Millen
Funderar också på en sådan faktiskt. Verkar fungera bra! Vart beställer du ifrån?

Posted: 2009-02-23 09:48:27
by Bubby
Beställer nog allt från lindsey direkt...

Posted: 2009-02-23 19:45:00
by 951master
Millen wrote:Jag har kolvar med högre komp men eftersom block och topp blivit planat blir kompet ännu högre och planen är att hämna mellan 8.6:1 och 8.8:1 vilket kommer att ge en trevlig karaktär.
Jag har själv byggt min motor med 8,9-1 i kompression.. tillsammans med en bra portning och 9r kam har den en mycket trevlig karaktär, knappt ens gämförbar med en original 951.. du har gjort helt rätt i att öka lite anser jag.. :) när blir det uppstart?

Posted: 2009-02-23 20:09:25
by Millen
Vågar faktiskt inte sätta något datum då jag inte lyckats hålla mina tidigare deadlines. :) Det får ta den tid det tar helt enkelt men hoppas på lite rock n roll i sommar! Idag blev jag väckt av ett bud som kom med ett paket från Lindsey Racing. Min oljetrågspackning jag hade fått tidigare var sprucken i alla hörn så dom skickade en ny. Blir väll lite meka i veckan hoppas jag.

Posted: 2009-03-09 20:34:52
by Bubby
hur går det med bilen..??? *nyfiken*

Posted: 2009-03-10 00:44:13
by Millen
Har grejat lite med lägenheten och tagit det lugnt ett par veckor så det har inte hänt så värst mycket. Ska nog börja meka lite mer nästa vecka. :)

Posted: 2009-04-18 14:00:29
by Bubby
fortfarande nyfiken.. hmm

Posted: 2009-05-05 13:56:28
by Millen
Har iaf hänt lite sedan sist gång. Själva motor är faktiskt klar så nu är det dags att montera allt runt omkring på den. Då jag har en lite rejälare turbo så behöver denna monteras eftersom det ska svetsas på en ny fläns på avgas in från grenröret. Behöver även få en ny downpipe svetsad och flänsarna till wastegaten behöver också tas hand om.

Bortse från fästet på lyftöglan som sitter helt fel på bilden. :)

Image

Posted: 2009-05-05 14:44:54
by bergodalvana
oj oj oj vad snyggt...

Posted: 2009-05-05 18:14:52
by Millen
Rent och fin. :) Motorn fick åka släpkärra till mitt egna garage idag då Mikes garage ska få en makeover. När turbon sitter på plats så ska den till en duktig svetsare som kallas för Jesus. Samma person som svetsade mitt "baffle kit" i oljetråget får ge sig på avgasdelarna.

Posted: 2009-06-04 17:01:13
by Millen
Tänkte avlägga en rapport om läget. Har inte kommit längre då jag grejat med lägenheten och på söndag nästa vecka så är det dags för semester. Någon vecka i Östersund och ett par veckor i Jokkmokk står på schemat. Kan även bli en sväng förbi fästmöns farsa i Stockholm. Sedan när jag återvänt därifrån så blir det en sväng till Nederländerna och Paris. Första gånger man kommer utanför nordens gränser faktiskt. Tysklands-resa blir det självklart när bilen är redo. :)

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

Posted: 2012-05-25 17:23:57
by Millen
Hängde med när polaren körde banträff på Mantorp för ett par veckor sedan och efter några varv i passagerarsätet kom inspirationen till att skruva ihop 951an tillbaka. :)
Nu är det dags att åter igen läsa på och friska upp minnet kring alla tekniska detaljer och vad som behöver göras.

Idag rotade jag fram alla delar och funderar nu över vilka moment jag har framför mig.
Något jag inte tänkt på tidigare men nu noterade var att kompressorhuset på GT3071an sitter monterat nästan 180° åt fel håll. Kan man skruva isär och vrida dessa utan procedurer som exempelvis balansering?
Är dessa uppbyggda på ett sådant sätt att man steglöst kan ändra vinkel för att kunna se till att downpipe och cross over hamnar i rätt vinklar?
På min cross over kommer jag att behöva svetsa dit en ny fläns.
Min downpipe är däremot redan försedd med rätt fläns.
Vad kommer jag behöva ta hänsyn till när turbon passas in? Behöver motorn vara på plats i bilen med downpipe och resterande avgas monterat för att få rätt vinklar innan den som svetsar ger sig på bytet av cross over flänsen?

Det är kul att åter igen kikat in på forumet och fått se alla pågående och färdiga byggen. Många trådar har varit mycket intressanta och inspirerande! :)

Re: 944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

Posted: 2012-05-25 19:31:00
by bergodalvana
Undrade lite vart du tagit vägen, kul att inspirationen kommit tillbaks :)