Page 4 of 7

Posted: 2007-10-21 14:25:41
by Millen
Redan gjort. Tar en stund att ladda upp. :)

Posted: 2007-11-03 16:41:48
by Millen
Blir inte mycket mekande när tjejen från Norrland är här och inte speciellt mycket sömn heller. Lite har jag fått gjort iaf. Bytt lagerbanor och fått i de nya lagerna. Fett för lastbilsslager användes eftersom det skulle klara värmen bättre än det som följde med. Topplocket är i princip klart. Mike ska ta lite till på ett par ställen och finslipa det. En liter skånsk lastbilssläp färg anländer på tisdag för lackering av framvagnen.

Image

Mera framvagn

Posted: 2008-02-23 01:43:11
by Millen
Framvagnen har fått några lager färg, styrleder, nya bultar osv och även JERD kitet monterat. Av någon anledning hade jag udda mått på båda mina 968 bärarmar men Jon visade god service och fixade medans jag var på jul och nyårsfirande i Norrland fram nya bussningar. Spindlar, nav, bromssköldar har blivit målade och fått nya lager och lagerbanor. När jag kikade på de begagnade fjäderbenen jag jag köpt av Sandén så läckte den ena. Efter ett samtal till Sandén så fick jag en schyst deal på byte av båda dämparna. Även där mycket god service! Sedan blev det blästring och ny lack på fjäderbenen.

Image

Image

Image

Image

Posted: 2008-02-23 16:05:02
by gurra
Snyggt jobbat!

Posted: 2008-02-25 10:21:01
by Millen
Tack så mycket! Nu fattas bara motorn och ev lite ny färg på kärran. :)

mek mek

Posted: 2008-04-15 11:44:50
by Millen
Framvagn ihopsatt och bakvagnen har fått dämparna monteradeas för några veckor sedan. Interiören fick sig även en klädseltvätt och skinnbehandling när jag hade den på jobbet. Motorn och dess delar ligger hos polarn så denna ska det mekas med ett par dagar i veckan. Börjar i övrigt lugna ner sig med allt annat runt om och det ska bli skönt att få tid över för Porschen.

Image

Image

Image

Image

Posted: 2008-05-19 19:18:07
by Millen
Måste säga att Walléns motor i Göteborg har gjort ett toppenjobb på cylindrar, vev osv. Alla mått har än så länge varit riktigt bra.

Posted: 2008-05-20 08:15:04
by Anton N
Tuff bild med bilen upphissad. Gillar verkligen färgen också, lite ovanlig.

Posted: 2008-05-20 20:41:43
by Björn.C
Skynda dig nu Mattias, så får vi ha en liten Porscheträff Trestad sedan.
(eller är din klar till vårträffen? )

Posted: 2008-05-20 21:07:52
by Millen
Vet faktiskt inte men nu när lite saker och ting har ordnat till sig så börjar det rulla på. Sätter inget färdigdatum eftersom det får ta så lång tid det tar att få det perfekt gjort. En Trestadsträff skulle vara riktigt kul!

Posted: 2008-08-29 11:41:54
by Millen
Motorn har kommit en liten bit på vägen. I brist på bra ställen att hänga upp motorn på så gjordes ett nytt fäste. Nästa gång det är dags för att meka så ska jag kolla spelet mellen ventiler och kolvar. När den aningen tjockare topplockspackningen anländer är det dags för att fortsätta med monteringen.

Image

Image

Posted: 2008-08-29 12:32:00
by Erol
Millen wrote: När den aningen tjockare topplockspackningen anländer är det dags för att fortsätta med monteringen.


Varför ska du ha en tjockare toppackning?



/ Erol

Posted: 2008-08-29 13:40:22
by Millen
Jag har kolvar med högre komp men eftersom block och topp blivit planat blir kompet ännu högre och planen är att hämna mellan 8.6:1 och 8.8:1 vilket kommer att ge en trevlig karaktär.

Posted: 2008-08-29 16:27:39
by Erol
Millen wrote:Jag har kolvar med högre komp men eftersom block och topp blivit planat blir kompet ännu högre och planen är att hämna mellan 8.6:1 och 8.8:1 vilket kommer att ge en trevlig karaktär.

Ok, då förstår jag... för att kompsänka en orginalmotor känns lite onödigt,
tappar bara körbarhet innan laddtryck.


/ Erol

Posted: 2008-08-29 21:38:00
by Millen
Jo exakt och eftersom jag inte ska köra med särskillt högt laddtryck så tänkte jag får ut lite extra kraft med det höjda kompet och lite fler kusar på lägre varv.